logo
امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۳
[ شناسه خبر : ۳۸۲۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
عقدی که در آسمان‌ها بسته شد؛

ازدواجی درس‌آموز برای زندگی جوانان امروزی

ازدواجی-درس‌آموز-برای-زندگی-جوانان-امروزی
حضرت علی‌ (ع) و فاطمه زهرا‌ (س) به ساده‌ترین و راحت‌ترین شیوه ممکن ازدواج کردند، تا برای همه جوانانی که در آستانه زندگی مشترک هستند، سرمشق نیکویی تا ابد باقی بماند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» بی‌شک اهل بیت علیهم‌السلام که به تصریح خداوند متعال در آیه ۳۳ سوره احزاب؛ « از هرگونه بدی و خطا به دور هستند را می‌توان الگوهایی کامل برای بشریت در مسیر رسیدن به سعادت و موفقیت دانست».

بیشتر بخوانید

طبیعتاً هرچه انسان خود را شبیه اولیای الهی عاری از نقص کند، می‌تواند به همان اندازه خود را از خطاهایی که در مسیر زندگی برای او اتفاق می‌افتد دور کند، در بین این مشکلات پیش‌رویی که برای جوانان وجود دارد مسئله پرچالش ازدواج است.

از آفات بزرگی که در زندگی ما انسان‌ها فراوان دیده می‌شود، آفت تکلف است، از جمله اموری که در جامعه ما در میان بسیاری از خانواده‌ها، به این آفت خطرناک تکلف مبتلا شده است، مسئله مهم و سرنوشت‌ساز ازدواج است. به بهانه انجام آداب و رسوم، آبروداری، حفظ حیثیت و ارزش گذاشتن بر دختر و پسر این شیرین‌ترین حادثه زندگی جوانان را به کابوسی وحشتناک تبدیل کرده‌ایم. 

چنانکه در روایتی رسول خدا (ص) تأکید می‌فرماید؛ «خیر النّکاح أیسره؛ بهترین ازدواج‌ها آن است که آسان‌تر انجام گیرد».

امروز سالگرد ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) است، ازدواجی که درس‌آموز برای زندگی جوانان امروزی است.

سبک ازدواج حضرت علی (ع) و فاطمه (س) گمشده جامعه امروز است

حجت‌الاسلام اسدالله زارعی در این‌باره به خبرنگار موج‌رسا گفت: سالروز ازدواج حضرت امیرالمومنین(علیه‌السلام) و حضرت فاطمه زهرا(سلام‌الله‌علیه) در سال دوم هجرت در روز اول ذی‌الحجه انجام گرفته است، بنابراین این ازدواج آسمانی برای ما پیام‌هایی دارد. 

وی با اشاره به این پیام‌ها گفت: باید موانع ازدواج آسان را برطرف بکنیم، در جامعه آشکارا می‌بینیم یکی از آنها سلب روح تقدس از ازدواج است، ازدواج و تشکیل خانواده امر مقدسی است؛ اما این روح از ازدواج جدا شده است.

امام جمعه هیدج با اشاره به کم‌رنگ شدن فرهنگ واسطه‌گری، گفت: در این رابطه حضرت اميرالمؤمنين علی عليه‌السلام می‌فرماید؛ «از بهترين شفاعت‌ها، شفاعت‏ بين دو نفر در امر ازدواج است تا اينکه خداوند آنان را مجذوب يکديگر گرداند».

زارعی با اشاره به جهیزیه‌ها و مهریه‌های سنگین، آداب و رسوم غلطی که در جامعه مرسوم است، گفت: این رسوم غلط و این مزاحمت‌ها و اسراف و تشریفات، تفاخر و به رخ کشاندن ثروت‌ها که طرف از دختر می‌بینیم ثروتش را به رخ پسر می‌کشد و پسر هم ثروتش را به رخ دختر می کشد. این‌ها ما را از فرهنگ اسلامی و فرهنگی که حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیه) و حضرت امیرالمومنین (علیه‌السلام) آن فرهنگ را در ازدواج پایه‌گذاری کردند دور می‌کند. 

 امام جمعه هیدج تصریح کرد: اگر بخواهیم فاصله‌ها کم بشود، باید برگردیم و آرمانی فکر بکنیم و آرمانی بیندیشیم و ازدواج‌ها را مانند و شبیه ازدواج‌های دینی و اسلامی بکنیم که یک مورد کامل و مصداق کاملش ازدواج آسمانی حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و حضرت فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیه‌السلام) است.

وی با اشاره به بیانات امام صادق عليه‌لسلام گفت: هركسی از ترس فقر ازدواج نكند نسبت به لطف و عنایت خداوند بدگمان شده است؛ چرا كه خداوند مى‌فرمايد؛ اگر آنان فقير باشند خداوند از فضل و كرم خود بى‌نيازشان مى‌كند.

سبک زندگی امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) بهترین الگو برای جوانان است 

حجت‌الاسلام داود شجاعی ضمن تبریک ایام ازدواج بهترین زوج عالم حضرت علی و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیه، گفت: در زندگی انسان برای موفقیت سریع‌تر و تعالی باید از الگوی موفق و ممتاز الگو‌گیری کند. 

وی با بیان اینکه مسلماً در مسأله ازدواج و تشکیل زندگی که مهمترین اتفاق زندگی انسان‌ است، الگو داشتن اهمیت ویژه‌تری خواهد داشت، افزود: دختر و پسر زمانی که در کنار خانوادشان زندگی می‌کنند با دورانی که خود رکن اصلی یک خانواده می‌شوند تفاوت‌های اساسی دارد، پس باید برای این دوران آمادگی داشته و از خانواده‌های موفق الگو گیرند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر گفت: از بین تمام ازدواج و تشکیل زندگی‌ها شاخص‌ترین مورد که در اوج رابطه خانوادگی است، ازدواج حضرت علی علیه‌السلام و حضرت زهرا سلام‌الله‌علیه است.

وی افزود: مسائل متعددی در موفق بودن این ازدواج وجود دارد، شیوه رفتار با همسر برای یک زن آن قدر مهم است که حضرت علی(علیه‌السلام) می‌فرماید؛ «جهاد زن، خوب شوهرداری کردن است»، حضرت زهرا سلام‌الله‌علیه با آن جایگاه رفیع، همسری نیکو و مطیع برای امیرمؤمنان علی(ع) بود.

شجاعی با اشاره به روایتی افزود: هنگامی که امام علی (علیه‌السلام) به فاطمه (سلام‌الله‌علیها) نگاه می‌کردند، غم و اندوهش برطرف می‌شد.

وی تصریح کرد: بانوی الگوی عالم هیچ‌گاه اموری را که احتمال می‌داند همسرشان قادر به تهیه آنها نباشد، از ایشان درخواست نمی‌کردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر با اشاره به فرموده حضرت علی علیه‌السلام بیان داشت: «به خدا سوگند که او حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیه) را به خشم نیاوردم و تا هنگامی که زنده بود، او را وادار به کاری که خوشش نیاید نکردم، او نیز مرا به خشم نیاورد و نافرمانی هم نکرد».

وی با بیان اینکه از ویژگی‌های مهم حضرت فاطمه(سلام‌الله‌علیه) این بود که آن بزرگوار بهترین یار و یاور همسرشان در اجرای فرامین الهی بودند، گفت: حضرت رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله از داماد خودشان سوال کردند؛ « همسرت را چگونه یافتى؟ و علی(علیه‌السلام) عرض کردند؛ «بهترین یار و یاور براى اطاعت و بندگى خدا».

شجاعی با اشاره به ویژگی‌های خاص حضرت زهرا سلام‌الله‌علیه، گفت: ایشان نام همسر خود را با احترام یاد می‌کرد، گاهی وی را با کنیه «ابالحسن» می‌خواند و گاهی با یاد قرابت نسبی (پسرعمو) ایشان را صدا می‌کردند، در حدیث شریف کساء نوع صحبت یک خانواده الهی در مواجه با همدیگر بصورت کامل آمده است.

وی با اشاره به شخصیت ممتاز بانوی عالم، گفت: توجه به وضع ظاهری به خاطر همسر از اصول زندگی یک زن و مرد مسلمان است، نقل کرده‌اند، پیامبر اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله برای شب عروسی حضرت کوثر سلام‌الله‌علیه دستور داد عطرهایی خوشبو تهیه شود و حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیه) نیز در داخل خانه دائماً معطر بودند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر اظهار داشت: مسلماً با توجه به نکات زندگی حضرت زهرا و حضرت علی علیه‌السلام ما نیز در زندگی خود صاحب توفیقات روزافزون خواهیم بود.

 

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر