logo
امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۸۲۴۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت؛

جو زدگی جوانان با الگو‌برداری از فرهنگ غربی

جو-زدگی-جوانان-با-الگو‌برداری-از-فرهنگ-غربی
انجام تتو، کاشت ناخن و تزریق ژل از جمله مواردی است که امروزه به وفور در جامعه انجام می‌شود و هر کدام به نوعی دارای عوارض خطرناکی برای بدن انسان هستند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» امروزه مشاغل جدیدی به لیست مشاغل موجود در جامعه اضافه شده است که مخاطب خاص خود را دارد و اکثر مخاطبان این مشاغل نوجوان و جوانان هستند، این مشاغل شامل ناخن‌کار، تتو کار، پیرسینگ و جراحی پلاستیک (بینی، استفاده از رنگ‌های مختلف برای تغییر رنگدانه چشم، تزریق ژل و...) هستند که صاحبان این مشاغل در آمدهای خوبی از این طریق کسب می‌کنند.

بیشتر بخوانید

تتو زمانی ایجاد می‌شود که یک تتوکار جوهر را با کمک سوزن به لایه‌ای از پوست که درم نامیده می‌شود وارد کرده و جوهر موجود در سوزن رنگدانه پوست تغییر می‌دهد و تصویر مورد نظر در قسمت‌های مختلف بدن طراحی می‌شود.

با این شرایط مانند بسیاری از دستکاری‌های دیگر در بدن؛ تتو و پیرسینگ نیز دارای عوارض و خطرات مخصوص به خود است و افرادی که اقدام به انجام تتو و پیرسینک می‌کنند از عوارض آن بی‌اطلاع هستند و در این مطلب به بررسی عوارض ناشی از این اقدامات می‌پردازیم.

واکنش‌های آلرژیک به رنگ تتو که ممکن است سال‌ها بعد تظاهر پیدا کند، از جوش‌های قرمز در محل تتو، عفونت مثل عفونت چرکی استافیلوکوک یا سل پوستی، سوختگی یا التهاب در محل تتو، گوشت بالا آوردن در محل زخم یا بیماری‌های انتقالی از طریق خون مثل هپاتیت B، هپاتیت، ایدز و کزاز که از طریق سوزن‌های غیربهداشتی آلوده قابل انتقال بوده و جوهر تتو حتی می‌تواند با تست‌های MRI تداخل ایجاد کند. 

در زمان‌های گذشته افراد شرور اقدام به خال‌کوبی می‌کردند و امروز بر اثر تشدید فرهنگ غرب، ماهواره و فضای مجازی جوانان و نوجوانان آن را جزو جدا ناپذیر از زیبایی دانسته و آن را انجام می‌هند و با انتخاب لباس‌هایی کوتاه سعی در نمایش تتو و طرح مورد نظر به دیگران دارند.

در تحقيقات به عمل آمده خانواده‌ها مخالف اقداماتی چون تتو، پیرسینگ و ناخن کاری هستند ولی با وجود این همه تاکیدات باز شاهد انجام این اقدامات در افراد نوجوان و جوان هستیم.

برخی از افراد بعد از پیرسینگ دچار آبسه می‌شوند که همراه با توده‌ای از چرک است که در اطراف محل پیرسینگ به وجود می‌آید و همراه با تب بالا، لرز، تپش  قلب و بالا رفتن سرعت تنفس است.

با این شرایط در قسمت‌های مختلف از بدن پیرسینگ انجام می‌شود، لاله گوش، بینی، زبان، لب، ابرو و... که انجام هر کدام خطرات خاص خود را داشته و دارای نوعی ریسک است و باید مسائل بهداشتی و ضدعفونی در این امور رعایت شود.

اگر دچار بیماری‌های خاص هستید از انجام آن اجتناب کنید، در صورت انجام آن با پزشک مربوطه مشاوره و راهنمایی انجام شود. افرادی که دارای بیماری‌هایی مانند ديابت، اختلالات پوستی مثل اگزما یا پسوریازیس و ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن هستند قبل از انجام پیرسینگ، حتما با پزشک مشورت داشته باشند.  

رفع تاتو و خالکوبی بستگی به عمق جوهر، رنگ جوهر و تعداد دفعات خالکوبی پوست یا تتو دارد. توصیه اکید در این باره که اگر تمایل به انجام تتو یا خالکوبی هاشور ابرو دارید نسبت به این مسئله با حساسيت بیشتر وارد شوید و در بسیاری از موارد افرادی که اقدام به پاک کردن موارد گفته شده می‌کنند تخصص کافی نداشته و از موارد غیراستاندارد اقدام به پاک کردن ابرو می‌کنند که باعث صدمات جبران ناپذیر به پوست و چشم می‌شود.

بیماری سرطان و کاشت ناخن  

شکی نیست داشتن ناخن‌های صاف و یکدست به دست‌ها جلوه زیبایی خاص می‌بخشد و آن‌ها را جذاب‌تر می‌کند برخی از افراد از فرم طبیعی ناخن‌هایشان ناراضی هستند به سراغ روش‌های مانند کاشت ناخن می‌روند و روش کاشت ناخن دارای طرفداران بسیاری است. هنگام کاشت ناخن و همچنین در هنگام استفاده از لاک، پوست در معرض تماس با انواع مواد شیمیایی است که خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.   

از جمله این مواد می‌توان به بنزن و فرمالدئید اشاره کرد که در لاک‌، چسب و محکم‌کننده‌های ناخن وجود دارد. اگر وارد سالن‌های زیبایی شوید حتما بوی خاصی به مشام می‌رسد در خیلی از موارد باعث عطسه‌های پشت سر هم می‌شود.  

قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این مواد می‌تواند منجر به مسمومیت، آلرژی و در مواردی ابتلا به سرطان ریه شود. در ناخن ماده‌ای به‌نام کراتین وجود دارد که در صورت کاشت مداوم، توانایی مقاومت خود را در برابر قارچ از دست می‌دهد. 

در این هنگام قارچ‌ها در زیر ناخن کاشت شده رشد می‌کنند و درمان آن‌ها به یک فرایند طولانی مدت نیاز دارد و بسیاری از افرادی که کاشت ناخن به صورت طولانی مدت دارند شاهد این اتفاق شده‌اند.  

از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که در هنگام کاشت ناخن وجود دارد استفاده از دستگاه‌های UV است. قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این دستگاه بیشتر از 20 دقیقه خطر ابتلا به سرطان پوست را در افراد افزایش می‌دهد.  

سمیرا قربانی

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۰ ]
خدا ازتون نگذره میخواستم کاشت ناخون انجام بدم مامانم مطلب خونده اجازه نمیده
فرم ارسال نظر