logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۸
[ شناسه خبر : ۳۸۲۲۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
لزوم صرفه‌جویی در مصرف برق در فصول گرم سال؛

هدررفت انرژی از دست دادن سرمایه ملی است

هدررفت-انرژی-از-دست-دادن-سرمایه-ملی-است
برق یکی از انرژی‌هایی است که زندگی بشر را دچار تغییرات مثبت فراوانی کرده است و بدون وجود آن زندگی به معضلات فراوانی گرفتار خواهد شد، در فصول گرم سال مصرف انرژی برق بالا رفته و نیازمند صرفه‌جویی است تا این ثروت ملی دچار هدررفت نشود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» برق یکی از مهم‌ترین ساختارهای زیربنایی است که بسیاری از امور اقتصادی، توسعه صنعت و تامین رفاه اجتماعی و زندگی روز‌مره به آن وابسته است، نیرویی است که زندگی امروزه بشر به صورت کامل و جدی تحت تاثیر آن است و در صورت قطعی برق به صورت ساعتی مشکلات بزرگ و جبران ناپذیری به وجود خواهد آورد.

بیشتر بخوانید

دنیای بدون برق

حال شما دنیای بدون برقی را تصور کنید، زندگی تمام ساکنین کره زمین با اختلال مواجه خواهد شد، تمامی کارخانه‌ها و صنایع در امور تولید و عرضه با مشکل مواجه خواهند شد.

امروزه که تمامی ادارات و مدارس به روزترین تجهیزات مجهز شده که در صورت نبود برق این نهاد‌ها را نیز با مشکل مواجه خواهد کرد.

بیمارستان‌ها و مراکز درمانی که مهمترین نقش را در سلامت افراد جامعه دارند امروز با تجهیزاتی وابسته به برق در فعالیت هستند.

حال به زندگی روزمره خود بیاندیشیم، جدای از اینکه با فرا رسیدن شب هیچ چراغ روشنی وجود نخواهد داشت و با تاریکی مطلق رو‌به‌رو خواهیم شد، تمامی تجهیزات برقی اعم از یخچال، تلویزیون و کامپیوتر و هزاران تجهیزات دیگر کارکردشان وابسته به برق است که در صورت نبود آن زندگی روزمره افراد و جامعه رو به سستی و تعطیلی خواهد گذاشت.

افزایش مصرف انرژی در فصول گرم سال

با فرا رسیدن فصول گرم سال مصرف انرژی در صنایع، ادارات، مصارف خانگی و غیره افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند، بنابراین نیاز‌مند تمهیداتی است تا در مصرف این انرژی تاثیرگذار تا حد ممکن صرفه‌جویی شده و از بروز مشکلات در این زمینه تدبیر به عمل بیاید.

افزایش مصرف انرژی و اسراف جدا از اینکه زمینه‌ساز تحمیل هزینه‌های ما قبللی برای افراد و موسسات می‌شود، عوارض جدی بر محیط زیست را نیز به دنبال دارد.

اما انسان می‌تواند با بازنگری روش و مقدار مصرف و کاهش و استفاده بهینه از آن تا حد زیادی عوارض مصرف انرژی را کاهش دهد‌ و دولت و ارگان‌ها نیز با اندیشیدن تمهیداتی می‌توانند مصرف آن را به حداقل برسانند.

صرفه‌جویی انرژی در مصارف خانگی

در محیط‌های خانه می‌توان با به کارگیری لامپ‌ کم مصرف و روشن کردن تعداد لامپ کم، تنظیم سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در دمای مناسب، استفاده از دستگاه‌های کم مصرف، استفاده نکردن از تجهیزات برقی پر مصرف در ساعات اوج مصرف و انجام بسیار کار‌های ساده در منزل در مصرف برق صرفه‌جویی کرد.

آموزش مصرف بهینه برق و آب از سوی والدین به فرزندان، می‌تواند گام نخست اصلاح مصرف در ایران باشد.

صرفه‌جویی در صنایع و کارخانه‌های تولیدی

بیشترین مقدار برق در صنایع به کارگرفته می‌شود که اگر موارد ذکر شده تمهیداتی در نظر بگیرند صرفه‌جویی به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

در صنایع و کارخانه‌جات روش‌های فراوانی برای انجام صرفه‌جویی وجود دارد از جمله آن جا به جایی زمان است که با برنامه‌ریزی می‌توان مصرف انرژی الکتریکی از ساعات اوج مصرف به ساعات دیگر موکول کرد از دیگر اقداماتی که صنایع می‌توانند در این زمینه انجام دهند مورد توجه و خرید دستگاه‌های کم مصرف با بازدهی بالا، توجه به سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و غیره است.

حمایت و اقدامات دولت

از اقداماتی که دولت می‌تواند در این زمینه انجام دهد این است که طرح‌هایی در جهت حمایت از مشترکین کم مصرف طراحی کرده تا به این ترتیب مشترکین پر مصرف نیز به سمت صرفه‌جویی تشویق شوند.

از دیگر اقدامات حمایتی دولت تغییر ساعت کار ادارات است به طوری که در ساعات اولیه روز که هوا خنک‌تر است نهاد‌های دولتی خدمات‌رسان و بانک‌ها و غیره در محل کار حضور پیدا کنند.

میزان الگوی مصرف یک خانوار تابستان برای استان ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه است

اکبر بیات، مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج رسا گفت: میزان الگوی مصرف یک خانوار تابستان برای استان زنجان ۳۰۰ کیلو وات ساعت در ماه تعیین شده است که این مقدار در سایر ماه‌های سال به ۲۰۰ کیلو وات ساعت کاهش پیدا می‌کند.

وی افزود: مشترکین خانگی با اطلاع از الگوی مصرف و با برخی اقدامات ساده از قبیل جابجایی ساعات مصرف لوازم خانگی پر مصرف با ساعات غیر پیک و ایام تعطیل، تعویض و جایگزینی لامپ‌های پرمصرف با لامپ‌های ال ای دی، خاموش کردن روشنایی غیر ضروری، استفاده از روشنایی روز، استفاده از کولر‌های آبی، دقت به برچسب انرژی لوازم به هنگام خرید و تنظیم دمای منزل در دمای آسایش ۲۵ درجه می توانند علاوه بر اینکه مصرف خود را تا حد بسیار مطلوبی کاهش می‌دهند در قرعه‌کشی‌های جوایز پویش انرژی نیز مشارکت داشته باشند‌.

بخش عمده‌ای از برق استان در بخش صنایع مصرف می‌شود 

 مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان تاکید کرد: استان زنجان جز استان‌هایی است که در آن سهم عمده‌ای از انرژی برق در بخش مولد که عمدتا صنایع و کشاورزی هستند مصرف می‌شود.

وی بیان کرد: به عبارت دیگر ۷۱ درصد انرژی برق در این دو بخش مصرف شده و از این‌رو جای بسی خوشبختی است که انرژی در بخش‌های مولد مورد استفاده قرار گرفته است.

 بیات خاطرنشان کرد: این اقدام برای استان و کشور نیز ارزش افزوده ایجاد می‌کند.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان یادآور شد: مصرف انرژی استان در بخش صنعتی ۵۲ درصد مصرف کل استان و در بخش خانگی ۱۸ درصد مصرف انرژی برق کل استان است.

عمده مشترکین زنجانی زیر الگوی مصرف قرار دارند

وی یادآور شد: مشترکین خانگی استان زنجان عمدتا زیر الگوی مصرف قرار گرفته و این امر نشان از درک و بینش بالای همشهری‌ها دارد که قدر انرژی بسیار با ارزش برق که گران‌ترین صورت انرژی در دنیا محسوب می‌شود را به خوبی می دانند.

بیات عنوان کرد: علاوه بر مطالبی که اشاره شد بهتر است لامپ‌های اتاق‌ها و سایر مکان‌هایی که استفاده نمی‌شود را خاموش کنیم، لامپ‌ها و حباب‌های آن را هر ۶ ماه برای بهبود روشنایی تمیز کنیم، هنگام خروج از منزل سیستم‌های سرمایشی را خاموش کنیم، مسیر کانال کولر آبی و خود کولر را با نصب سایبان از تابش مستقیم آفتاب دور نگه داریم.

وی تصریح کرد: مصرف برق خود را در پیک شب یعنی نیم ساعت قبل از غروب آفتاب تا چهار ساعت بعد آن به حداقل برسانیم.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان اظهار کرد: نهادها و ارگان‌های دولتی نیز برابر مصوبات وزارت کشور با ساعات جدید کاری اداری منطبق شده و با کاهش مصرف خود به میزان ۳۰ درصد مصرف سال ۱۴۰۰ و کاهش ۶۰ درصد مصرفی بعد از ساعات اداری (۱۳) می‌توانند همکاری و همراهی مناسبی با برنامه‌های مدیریت مصرف سال جاری داشته باشند.

وی تاکید کرد: بهتر است همواره به خاطر داشته باشیم یکی از گران‌بهاترین صورت‌های انرژی را در کشورمان به مبلغ بسیار ناچیزی در اختیار داریم.

در صورت مصرف بهینه، انرژی مازاد در جهت آبادانی کشور صرف می‌شود

بیات بیان کرد: اگر مصرف برق به میزان واقعی مورد نیازمان باشد نه تنها اسراف نکرده‌ایم بلکه با همین فرهنگ درست مصرف کردن کمک کرده‌ایم تا مازاد انرژی در جای درست و برای آبادانی کشور مصرف شود. 

وی خاطرنشان کرد: صرفه‌جویی مسلما به معنی کم مصرف کردن نیست و منظور همان استفاده درست و به اندازه از انرژی برق است.

قیمت تمام شده انرژی بالاتر از قیمت مصرفی مشترکین است

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان تصریح کرد: باید به این نکته توجه داشت که قیمت تمام شده انرژی برق بسیار بالاتر از قیمت قبوض برق بوده و عدم رعایت الگوی مصرف و استفاده بهینه از این انرژی گران‌بها به منزله هدررفت انرژی و سرمایه‌ای است که می‌توانست این سرمایه صرف بهبود زیرساخت‌ها و آبادانی کشور شود.

وی ابراز کرد: مطمئنا یکی از شاخص‌های اصلی کشورهای پیشرفته وجود فرهنگ صحیح مصرف انرژی بین مردم است.

بیات افزود: بی‌شک جلوگیری از هدر رفت انرژی و استفاده صحیح از آن می‌تواند محرک اولیه رشد و توسعه هر جامعه و کشوری باشد.

مدیر دفتر مدیریت مصرف برق شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان افزود: از دیگر مزیت‌های صرفه‌جویی مصرف انرژی کمک به حفظ محیط زیست از طریق مصرف کمتر سوخت‌های نیروگاهی و فسیلی است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر