logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۸۲۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
عضو شرکت تعاونی فرش دستبافت روستایی خدابنده:

عدم بیمه مشکل اصلی قالی‌بافان خدابنده‌ای است

عدم-بیمه-مشکل-اصلی-قالی‌بافان-خدابنده‌ای-است
کارشناس فرش و عضو شرکت تعاونی فرش دستبافت روستایی خدابنده گفت: عدم بیمه مشکل اصلی قالی‌بافان خدابنده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از نسیم اشراق منیژه طارمی در آستانه 20خردادماه روز صنایع دستی و روز ملی فرش بیان داشت: به راستی هنر نزد ایرانیان قرار دارد.

بیشتر بخوانید

وی اشاره‌ای به صنعت فرش و مشکلات آن داشت و گفت: فرش و صنایع‌دستی به عنوان شناسنامه ایرانی دارای جایگاه ویژه‌ای در کشور و دنیاست و به عنوان افتخار ملی وظیفه همگانی‌ است از آن حمایت کنیم.

کارشناس فرش دستبافت روستایی در شهرستان خدابنده و عضو شرکت تعاونی فرش دستبافت روستایی شهرستان ادامه داد: یکی از مهم‌ترین ویژگی فرش دست بافت که به عنوان یک هنر اصیل ایرانی به شمار می‌رود این است که می‌تواند به عنوان یک محصول فرهنگی و کالای سرمایه‌ای ایجاد اشتغال برای خانواده‌های ایرانی کند.

وی افزود: از قدیم قالی در کشور ایران ریشه در فرهنگ بومی مردم داشته است و بویژه در شهرستان خدابنده این هنر اصیل ایرانی زبان‌زد خاص و عام بوده است و یک فرهنگ سنتی در این منطقه وجود دارد.

طارمی ادامه داد: زنان و مردان این خطه نسل به نسل این صنعت را انتقال داده و سعی کرده‌اند آن را زنده نگه دارند.

وی در خصوص مشکلات صنعت فرش در شهرستان خدابنده گفت: یکی از مشکلات این صعنت در شهرستان ما عدم اختصاص تسهیلات لازم است که با وجود افزایش هزینه‌های مواد اولیه حمایتی از این صنعت نمی‌شود و دست مزدی که کارفرمایان برای بافندگان فرش در نظر می‌گیرند کم است

کارشناس فرش دستبافت روستایی در شهرستان خدابنده ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این حوزه عدم حمایت‌های لازم از بابت بیمه است(بیمه قالی بافی) که متاسفانه از سال ۱۳۹۵ قطع شده است و بافندگان این صنعت با سختی‌های زیادی روبرو هستند و این زحمت کشان نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

وی افزود: تعدادی از بافندگان هستند که بیمه دارند اما بازرسان تامین اجتماعی بدون دلیل بیمه آنها را قطع می‌کنند و جایگزینی برای قطع بیمه‌های آنان ندارند.

طارمی اشاره کرد: وضعیت بازار فرش نسبت به سال‌های گذشته بهتر شده است ولی به علت پایین بودن دست‌مزد بافندگان خصوصا در شهرستان خدابنده رونقی در این حوزه در سطح شهرستان مشاهده نمی‌کنیم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات فرش در این خطه این است که مواد اولیه فرش از نوع نامرغوب است که در بعضی از مغازه‌ها این مواد وجود دارند که بافنده را موقع بافت فرش با مشکلات تنفسی ریه مواجه می‌کند.

طارمی در پایان از تمامی مسئولان ذیربط که در این حوزه دخیل هستند درخواست کرد: حمایت‌های لازم و ارائه تسهیلات به موقع به بافندگان فرش داشته باشند و هم چنین مشکلات بیمه‌ای این افراد که در این هنر مشغول به خدمت هستند را حل کنند، زیرا که در این صنعت می‌توان اشتغالزایی بیشتری برای خانواده‌ها ایجاد کرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر