logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۸۲۰۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
بلاتکلیفی‌های اهالی یک روستا پس از چند سال پایان می‌یابد؛

جا به جایی سعید‌کندی در مسیر همواری

جا-به-جایی-سعید‌کندی-در-مسیر-همواری
سعید‌کندی از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان است که به دلیل قرار گرفتن در محیطی نامناسب و عدم بهره‌مندی از امکانات از سال ۱۳۹۸ برنامه انتقال آن مطرح شده ولی اقدامی صورت نگرفته بود که اخیرا در این زمینه اقداماتی سنجیده انجام شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» واژه روستا وقتی به گوش می‌رسد مکانی پر از فعالیت، تولید، هماهنگی، صلح و صفا در ذهن خواننده نقش می‌بندد.

بیشتر بخوانید

روستاها در جوامع امروزی گذشته از اینکه محیطی سالم، تمیز و دور از انواع آلاینده‌های هوا بوده و محیطی دنج هستند، رونق و توسعه در این مناطق سبب رشد و حیات اقتصادی و اجتماعی نیز هستند.

روستاها از بُعد تولید و ثروت‌آفرینی نیز با اهمیت هستند و در تولید نقش اساسی و کلیدی دارند.

وجود مشکلات گاهی سبب مهاجرت افراد از روستا می‌شود

اما گاها در همین مکان‌های آرام و دنج و قطب‌های تولید وجود مشکلاتی سبب رنجش و گاها مهاجرت روستاییان می‌شود که این نوعی ضرر به عرصه تولید و گاها ضرر در زمینه فرهنگی و اجتماعی و پیامدهای نامناسب در زمینه‌های مذکور خواهد بود.

از جمله این مشکلات نداشتن بهره‌مندی از جمله امکاناتی نظیر عدم آسفالت بودن جاده‌ها، کمبود و یا مناسب نبودن آب آشامیدنی، دسترسی نداشتن به شبکه‌های تلفن همراه و یا واقع شدن روستا در محیطی نامناسب است که دسترسی به امکانات فوق و یا سایر امکانات را با مشکل مواجه می‌کند.

تامین امکانات روستای سعید‌کندی، نیازمند جا به جایی است

در این میان روستای سعید‌کندی از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان بوده که با تعداد بیش از ۷۰ خانوار و قریب به ۴۰۰ نفر جمعیت را دارا است.

مردم روستای سعید‌کندی به دلیل قرار گرفتن در محیط نامناسب و محل سیلاب‌ها همواره مورد تهدید سیل و دیگر آسیب‌ها قرار دارند.

از طرف دیگر سعید‌کندی در محلی واقع شده است که راه‌های ارتباطی آن آسفالت نبوده و از نعمت گاز طبیعی محروم بوده و از سایر امکانات نیز کمتر بهره برده است و دلیل آن نیز استقرار روستا در محیطی نامناسب است.

وجود روستا در محیطی نامناسب و مورد تهدید حوادث، مسئولان را بر آن داشت تا در سال ۱۳۹۸ تدابیری در جهت جا به جایی روستا به محیط مناسب و در دسترس امکانات بیاندیشند.

ولی با گذر چند سال از این تصمیم فعلا جا به جایی روستا انجام نشده است که این مورد مردم روستا و گذران زندگی آنان را به ویژه در ایام سرد سال با سختی رو به رو کرده است.

اگر جا به جایی روستا انجام شود، بسیاری از مشکلات از جمله مشکل تردد و تامین آب و انرژی روستا رفع خواهد شد.

یکی از اهالی روستا در گفتگو با موج رسا گفت: از سال ۱۳۹۸ قرار بود جا به جایی روستا انجام شود اما اکنون محل جا به جایی مشخص شده و جدول‌کشی خیابان‌ها نیز انجام شده و طی قرعه‌کشی زمین‌ها نیز تعیین تکلیف شده است.

وی ادامه داد: اگر جا به جایی انجام شود هم از مسیر سیلاب راحت شده و هم به راه آسفالته دسترسی پیدا خواهیم کرد.

ساکن روستای سعیدکندی عنوان کرد: در منطقه مشخص شده جدید در صورت انتقال خط لوله گاز به راحتی از این نعمت برخوردار خواهیم بود.

وی یادآور شد: تنها مشکلی که در این زمینه وجود داره و امکان نمی‌دهد ما به فعالیت بپردازیم مشکل ضامن برای دریافت وام جهت احداث بنا است.

زمین‌های متقاضیان به قید قرعه‌ مشخص شده است

صمد نجفلی، رئیس اداره بنیاد مسکن شهرستان ماهنشان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا در این باره گفت: محل جا به جایی روستای سعید‌کندی با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد تومان فاز اولیه آن آماده شده و زیرسازی و جدول‌کشی نیز انجام شده و قطعات متقاضیان به قید قرعه تعیین شده و پروانه احداث نیز صادر و تحویل متقاضیان شده است.

وی ادامه داد: بابت تسهیلات مسکن روستایی به بانک کشاورزی شعبه پری معرفی شده‌اند و پرونده‌ها نیز به بانک تحویل داده شده است.

رئیس اداره بنیاد مسکن ماهنشان اظهار کرد: منتهی متقاضیان خود ابراز می‌کردند که توانایی فراهم آوردن ضامنین مورد نیاز بانک را ندارند‌.

وی تاکید کرد: با پیگیری‌ فرماندار شهرستان ماهنشان از سوی بانک کشاورزی پری هم تسهیل‌گری انجام شده است.

نجفلی عنوان کرد: در بحث جا به جایی سعید‌کندی، دولت اقدامات لازم را انجام داده است، انتظار این است که مردم نیز به صورت جدی پای کار باشند تا به محل جدید انتقال پیدا کنند.

وی بیان کرد: با توجه که محل جدید روستا در مجاورت جاده علم‌کندی و پری واقع شده است و به لحاظ راه دسترسی در محل جدید دسترسی سهل شده و تامین خدمات زیربنایی، آب، برق، گاز در محل جدید امکانات بهره‌مندی راحت‌تر است.

رئیس بنیاد مسکن ماهنشان افزود: با انتقال روستا به محل جدید مشکلاتی مانند صعب‌العبور بودن منطقه و سایر مشکلاتی که در روستای قدیم بوده به محض استقرار در مکان جدید و تا حد امکان مرتفع خواهد شد.

استفاده از ضمانت زنجیره‌ای

محمد‌رضا محمدی فرماندار شهرستان ماهنشان در این باره به موج‌رسا گفت: در مورد جا به جایی روستای سعیدکندی مشکل ضامن برای اهالی روستا وجود داشت که طی جلسه‌ای که برگزار شد، قرار شد که بانک کشاورزی در صورت عدم وجود مشکل بانکی افراد، ضامن زنجیره‌ای را از اهالی بپذیرد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر