logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۸۲۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
برخی مزارع با فاضلاب تصفیه نشده آبیاری می‌شود؛

ردپای فاضلاب در سفره‌های همشهریان ابهری!

ردپای-فاضلاب-در-سفره‌های-همشهریان-ابهری!
آبیاری برخی از مزارع سبزی و باغات شهرستان ابهر با فاضلاب و روان آب‌های آلوده به معضلی تبدیل شده که سلامت مردم را تهدید می‌کند که این قضیه نیازمند برخورد جدی و قاطع دستگاه‌های متولی را دارد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» آبیاری مزارع سبزی و باغات شهرستان ابهر با آب فاضلاب تصفیه نشده معضلی است که چندین سال است گریبان‌گیر مردم این شهرستان است.

بیشتر بخوانید

فاضلاب، آبی است که طبق تعریف، استفاده شده و قابلیت مصرف مجدد را ندارد، شیر آب هم اگر باز شود وقتی وارد مجاری فاضلاب می‌شود به معنای فاضلاب است حتی اگر آلودگی کمی هم داشته باشد.

فاضلاب سرویس بهداشتی، نظافت، استحمام و شستشو همه دارای آلودگی هستند و تا وقتی که فرآیند تصفیه روی آن‌ها انجام نشده و با توجه به ساز و کاری که در فرآیند تصفیه می‌افتد امکان مصرف دوباره وجود ندارد.

 در برخی کشورها برای این فرآیند برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و به همین راحتی فاضلاب آزاد رها نمی‌شود.

آبیاری برخی از مزارع سبزی و باغات شهرستان ابهر با فاضلاب و روان آب‌های آلوده به معضلی تبدیل شده که سلامت مردم را تهدید می‌کند که این قضیه نیازمند برخورد جدی و قاطع دستگاه‌های متولی را دارد.

فاضلاب

روند اجرای پروژه فاضلاب شهری شهرستان ابهر باید تسریع شود

محمدعلی خلفی، مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت شهرستان ابهر در این‌باره گفت: در کشورهای توسعه‌یافته در هر کارخانه و شرکت، آبی را که استفاده‌ می‌کند و به فاضلاب تبدیل شده مجاز به رهاسازی این فاضلاب نیست بلکه تصفیه صورت گرفته و پساب حاصل را برای آبیاری فضای سبز یا مصارف دیگر مورد استفاده قرار می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه اگر این فرآیند تصفیه درست و کامل انجام شود، می‌تواند یک فاضلاب را تا حدی برساند که حتی دوباره برای آشامیدن هم قابلیت استفاده پیدا کند، گفت: اگر فاضلاب بدون برنامه در محیط رهاسازی شود و فرآیند چرخه آب ناقص انجام شود، اولین آسیب فاضلاب باعث آلوده شدن آب و خاک شده و خاکی که مرتباً در آن آب فاضلاب در جریان داشته باشد کیفیت مناسبی نخواهد داشت و دچار فرسایش می‌شود.

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت گفت: در خیلی از نقاط مختلف کشورمان متأسفانه با بحث نیتراته شدن منابع آب مواجه هستیم که این نیتراته شدن دو منشا دارد؛ در محیط روستایی عمدتاً ناشی از مصرف بی‌رویه کودهای ازته است و در محیط‌های شهری عمدتاً ناشی از فرایند نامناسب مدیریت فاضلاب شهری است.

 وی با بیان اینکه وجود نیترات آب باعث عارضه سندروم کودکان آبی یا blue baby در کودکان می‌شود، گفت: امکان انتقال نیترات از شیر مادر به کودکان وجود دارد، بنابراین لازم است مادران از آب آشامیدنی با نیتریت بالا استفاده نکنند و این نیترات از طریق بدن مادر جذب بدن جنین می‌شود و نیترات پس از اینکه وارد گردش خون شود هموگلوبین را اکسید می‌کند.

این مسئول ادامه داد: در نتیجه اکسید شدن، هموگلوبین به متهموگلوبین تبدیل می‌شود و در کودکان عقب ماندگی ذهنی ایجاد می‌کند و ممکن است هیچ وقت هم منشأ بیماری مشخص نشود و اگر طولانی مدت اتفاق بیافتد نسل‌های بعدی با کندذهنی مواجه خواهند شد.

خلفی با اشاره به اینکه حذف نیترات از آب به همین راحتی نیست و با تصفیه پیشرفت حذف خواهد شد، گفت: با مدیریت فاضلاب می‌توان به راحتی از ورود نیترات به آب جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: وقتی مزارع و باغات با فاضلاب آبیاری شود محصولات را با آلودگی میکروبی مواجه خواهد کرد و با جذب فلزات و سموم، محصول کشاورزی را دچار آلودگی خواهد کرد که مصرف طولانی‌ مدت از این محصول منجر به افزایش سرطان بین مصرف‌کنندگان شود.

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت با بیان اینکه طی چندین سال است که این مشکل در شهرستان وجود دارد و بین دستگاه‌های اجرایی پاس‌کاری می‌شود، گفت: متأسفانه به حل این قضیه اهمیت داده نمی‌شود، اگر این هزینه‌هایی که شهرداری برای زیباسازی شهری انجام می‌دهد، بخشی را برای جداسازی کانال‌های فاضلاب و آبیاری و یا با تغییر شیب کانال‌ها و جلوگیری از رهاسازی فاضلاب به سمت باغات، هزینه کند بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

خلفی بیان داشت: دستگاه‌‌های اجرایی برای اینکه خود را درگیر این موضوع نکنند با کشاورزان برخورد قانونی انجام می‌دهد در حالی که این مشکل توسط ارگان‌های دولتی قابل حل است.

وی خاطرنشان کرد: شبکه بهداشت مثل چراغ راهنمایی عمل می‌کند و به دستگاه‌های اجرایی هشدار می‌دهد، در گذشته دستگاه‌های اجرایی در کار خود کوتاهی کردند، از مدیرانی که در این ادارات هستند درخواست می‌کنیم که روند تکمیل پروژه تصفیه‌خانه فاضلاب ورودی جدی کنند چرا که اولویتی بالاتر از سلامت خانواده‌ها وجود ندارد.

خلفی با اشاره به اینکه ورود به این موضوع عزم جدی می‌خواهد، گفت: ارگان‌های اجرایی شهرداری، اداره آب و فاضلاب و جهاد کشاورزی باید وارد عمل شوند و شبکه بهداشت و اداره محیط زیست به عنوان ناظر عمل می‌کنند‌.

مسئول واحد بهداشت محیط شبکه بهداشت شهرستان ابهر گفت: متأسفانه شبکه فاضلاب به صورت ناقص افتتاح شده بود که ما با این قضیه شدیداً مخالف بودیم و ما را به سنگ‌اندازی متهم کردند و قول رفع ایرادات را دادند ولی انجام نشد.

وی عنوان کرد: طبق گفته مسئولان شهرستانی شبکه فاضلاب شهری به مدت یک سال و نیم است که آغاز شده ولی روند آن بسیار کند صورت می‌گیرد و نیازمند ورود جدی برای تسریع در فرآیند این پروژه وجود دارد.

کشاورز

کشاورزان به اخطارات کتبی بی‌توجه هستند 

اسمعیل جهان‌سیر، معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ابهر در این‌باره گفت: چندین سال است که شهرستان ابهر با این معضل درگیر است، در برخی مناطق شهر ابهر، شریف‌آباد، شناط، هیدج و صائین‌قلعه باغات و مزارع با فاضلاب و روان‌آب‌های آلوده آبیاری می‌شود.

وی با بیان اینکه افراد متخلف در این زمینه شناسایی شده‌اند، گفت: برای این افراد اخطار کتبی ارسال شده که متأسفانه کشاورزان توجهی نمی‌کنند و چندین بار نیز به اداره محیط زیست شهرستان ابهر نامه‌نگاری صورت گرفته است.

معاون فنی اداره جهاد کشاورزی شهرستان ابهر با اشاره به راهکارهایی که توسط کشاورزان برای حل این مسئله ارائه شده است، گفت: کشاورزان پیشنهاد دادند که چاه آب‌هایی که در شهرداری راکد و غیرفعال است به کشاورزان واگذار شود و از طریق امور منابع آب به آنها حق آب داده شود و راهکار بعدی انجام لوله‌گذاری توسط اداره امور منابع آب و فاضلاب است که بسیار زمان‌بر و هزینه‌بر است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر