logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۰
[ شناسه خبر : ۳۸۱۸۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان:

پرندگان انگوران در معرض انقراض هستند

پرندگان-انگوران-در-معرض-انقراض-هستند
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ماهنشان گفت: از تعداد ۱۰۰ گونه مختلف پرندگانی که در منطقه حفاظت شده انگوران شناسایی و مشاهده شده است ۱۶ گونه آن در معرض خطر انقراض قرار دارند.

حسینعلی ملکی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: در پژوهش‌هایی که بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۲ در انگوران انجام شد ۱۰۰ گونه مختلف از پرندگان در این منطقه مشاهده شد که ۱۶ گونه از پرندگان در معرض خطر انقراض هستند.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: یکی از آن‌ها پرنده کوچکی به نام مگس‌گیر قهوه‌ای برای اولین بار در خاورمیانه مشاهده شد.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماهنشان بیان کرد: انواع عقاب و شاهین و کرکس و قوش در کنار پرندگان آبزی همچون انواع مرغابی، مرغ سقا، فلامینگو، قو، درنا، خوتکا، ۹باکلان، لک لک، آنقوت و غیره از مهم‌ترین پرندگان بومی این منطقه هستند.

وی تصریح کرد: منطقه حفاظت‌ شده انگوران یکی از کهن‌ترین مناطق حفاظت‌ شده ایران است که در مرز سه استان زنجان، آذربایجان غربی و کردستان قرار گرفته‌است.

ملکی ابراز کرد: منطقه انگوران حدود ۱۲۵ هزار هکتار وسعت دارد که نزدیک به ۳۰ هزار هکتار آن پناهگاه حیات وحش انگوران و بقیه به عنوان منطقه حفاظت شده آذربایجان غربی تعیین شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماهنشان تصریح کرد: حفاظت از این منطقه از سال ۱۳۴۹ آغاز شده‌ است، انگوران، منطقه‌ای کوهستانی است و زمستان‌هایی سرد و تابستان‌هایی خنک دارد.

وی ابراز کرد: رودخانه‌های قزل‌اوزن و انگوران چای از منطقه انگوران می‌گذرند، قزل‌اوزن از رودهای پرآب کشور است که پس از پیوستن به شاه رود، سفیدرود را تشکیل می‌دهد.

ملکی عنوان کرد: این رودخانه زیستگاهی برای ده‌ها گونه پرنده آبزی، هفت گونه دوزیست به همراه لاک‌پشت، مار آبی و سمور آبی و هشت گونه ماهی است. 

وی بیان کرد: بسیاری از پستان‌داران گوشت‌خوار بومی ایران همچون خرس قهوه‌ای، گرگ خاکستری، گربه جنگلی، شغال، گورکن و روباه قرمز و همین‌طور سیاه گوش و سمور جنگلی و غیره که از حیوانات بسیار کمیاب ایران هستند، در این منطقه دیده شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ماهنشان تصریح کرد: قوچ و میش یا همان گوسفند وحشی، کل و بز و گراز نیز از مهم‌ترین علفخواران بومی انگوران هستند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر