logo
امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۶
[ شناسه خبر : ۳۸۱۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
دانا گزارش می‌دهد؛

سردرگمی از سناریو تحریم انتخابات!

سردرگمی-از-سناریو-تحریم-انتخابات!
مشارکت جوهای اصلاح طلب معتقدند شرط خاتمی درباره شورای نگهبان، یک پیش شرط نشدنی و غیرواقع بینانه است و بیش از آن‌که دستاوردی برای این جریان داشته باشد نشان دهنده رویکرد ابهام آلود خاتمی از آینده سیاسی برای اصلاحات است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از شبکه اطلاع‌رسانی راه دانا؛ پس از عقیم ماندن سناریوی تحریم انتخابات مجلس از سوی طیف رادیکال اصلاح طلب، انشقاق در اردوگاه اصلاحات بیش از پیش برای افکار عمومی نمایان شد. تا جایی که این روزها همزمان با نزدیکی به انتخابات ریاست جمهوری مشارکت جوهای اصلاح طلب بر انتقاد از خاتمی و نداشتن راهبرد از سوی وی برای آینده سیاسی این جریان تاکید دارند.

بیشتر بخوانید

طیف تندرو این جریان بر تحریم انتخابات مجلس و عدم حضور در پای صندوق های رای تاکید داشتند تا از این طریق همصدا با جریان رسانه ای ضد انقلاب مانع برگزاری انتخابات پرشور شود.

با انتشار فایل صوتی خاتمی از یک جلسه خصوصی واکنش‌های مختلف نسبت به رویکرد خاتمی مطرح شد.

لیدر جریان رادیکال اصلاحات گفته بود «تا این مجلس و شورای نگهبان هست دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم»

او در اعترافی هولناک درخصوص هم‌صدایی همیشگی اصلاح طلبان با جریان ضد انقلاب این را هم گفته بود که بیایید یک بار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم، نه در کنار ضدانقلاب و تحریم!

اعترافی که به خودی خود ضربه جبران‌ناپذیری به سرمایه اجتماعی اندک این جریان سیاسی زد.

سردرگمی لیدر اصلاحات از تحریم انتخابات

اگرچه تنها دستاورد این اظهارات خاتمی در ایام منتهی به انتخابات مجلس برای اصلاح طلبان سردرگمی سیاسی بود اما در روزهای اخیر و در شرایطی که سپهر سیاسی کشور با برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری مواجه است، جریان نجیب اصلاحات رویکرد انتقادی نسبت به خاتمی را در پیش گرفته است تا یک بار دیگر با دست فرمان لیدر تحریمی ها دچار سردرگمی نشود.

مشارکت جوهای اصلاح‌طلب معتقدند شرط خاتمی درباره شورای نگهبان، یک پیش‌شرط نشدنی و غیرواقع بینانه است و بیش از آنکه دستاوردی برای این جریان داشته باشد نشان دهنده رویکرد ابهام آلود خاتمی از آینده سیاسی برای اصلاحات است.

از سوی دیگر طیف مشارکت جو اصلاحات معتقد است تنها راه تغییر و اصلاحات از طریق صندوق های رای میسر است در این صورت خاتمی با رویکرد تحریم انتخابات، یا به دنبال لشکرکشی‌های خیابانی و بازی در زمین براندازان است و یا هیچ برنامه ای برای بعد از انتخابات و قهر با صندوق‌های رای ندارد که در هر دو این سناریوها، بازنده سیاسی، حلقه اصلاح طلبان اطراف خاتمی هستند.

این میان اصلاح طلبان نجیب بر این باورند که براساس محاسبات لیدر اصلاحات، ماندن در کنار مردم به تعبیر خاتمی نه در کنار ضد انقلاب، نیازمند یک چشم انداز سیاسی است تا مسیر راهی برای بعد از تحریم انتخابات ترسیم شود در حالی که خاتمی در یک سردرگمی سیاسی به سر می برد و برنامه‌ای برای بعد از تحریم انتخابات ندارد.

خاتمی البته راه یافتگان به مجلس را عده معدودی «شاخ شکسته» خوانده که همین تعبیر او باعث دلخوری جریان مشارکت جو اصلاح طلب شده است و پیش بینی می شود میزان گله مندی بدنه این جریان از لیدر رادیکال آن موجب افزایش شکاف در این اردوگاه شود. 

همصدایی با ضد انقلاب بن بست جریان اصلاحات

پیش از این در حزب کارگزاران چهره‌های همچون حسین مرعشی، محسن هاشمی، غلامحسین کرباسچی و حتی صادق خرازی دبیر کل حزب ندای ایرانیان نیز در اظهارات مختلف بر مشارکت در انتخابات تاکید کرده بودند.

محمدباقر نوبخت دبیر کل حزب اعتدال و توسعه از چهره‌های شاخص اصلاح طلب و البته از مهره های نزدیک به دولت قبل هم که در مخالفت با تصمیم بسیاری از اصلاح طلبان تندرو وارد رقابت‌های انتخاباتی مجلس شده بود نیز در تازه ترین اظهاراتش گفته است: به دنبال آن هستیم که برای انتخابات آینده، خود را آماده کنیم و از چهره‌هایی که می‌توانند انگیزه را در مردم ایجاد کنند استفاده کنیم. البته برخی گفتند که بخش‌هایی از مردم از برخی مسائل عبور کرده‌اند اما ما معتقدیم اتفاقا خیلی از آحاد جامعه منتظر یک تحول هستند و می‌خواهند اطمینان داشته باشند که می‌توان یک تحول مثبت را ایجاد کرد؛ لذا به دنبال شناسایی چهره‌های محبوب هستیم و از شورای محترم نگهبان نیز می‌خواهیم به خاطر جمهوریت این کشور و نیز بالا بردن شاخص‌ها و درصد مشارکت؛ زمینه حضور این چهره‌های محبوب و مطرح را از جناح‌های مختلف سیاسی فراهم کنند.

این اظهارات وی در حالی مطرح شده است که در جریان انتخابات مجلس نوبخت حتی در زایدگاهش نتوانست اعتماد مردم را جلب کرده و به عنوان وکیل ملت به مجلس راه پیدا کند. دلخوری او از هم شهری‌هایش موجب شد که وی در صفحه شخصی خود جمله ای با این مضمون که «آمدم اما نیامدید!» را به اشتراک بگذارد.

به نظر می‌رسد جریان نجیب اصلاحات که به دنبال مشارکت در انتخابات هستند حاضر به هم صدا شدن با رادیکال‌های اصلاحاتی نیستند از این رو پیش بینی می شود در روزهای منتهی به انتخابات شاهد بالا گرفتن تنش‌های سیاسی در طیف‌های رادیکال و میانه رو این جریان باشیم.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر