logo
امروز : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۹
[ شناسه خبر : ۳۸۱۸۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یادداشت؛

محیط زیست مهمترین گنجینه‌ بشری است

محیط-زیست-مهمترین-گنجینه‌-بشری-است
محیط زیست مهمترین گنجینه‌ بشری است، شانزدهم خرداد ماه در تقویم «روز جهانی طبیعت» نام‌گذاری شد تا همگان را به اهمیت و حساسیت این موضوع، بیش از پیش تذکر دهد که باید این موهبت الهی را قدر بدانیم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شانزدهم خرداد ماه در تقویم «روز جهانی طبیعت» نام‌گذاری شد تا همگان را به اهمیت و حساسیت این موضوع، بیش از پیش تذکر دهد که باید این موهبت الهی را قدر بدانیم.

بیشتر بخوانید

این روز، فرصتی است که به خود، یادآوری کنیم که ما طبیعت را از گذشتگان به ارث نبرده‌ایم، بلکه از فرزندانمان به امانت گرفته‌ایم پس باید به فکر آیندگان نیز باشیم.

در واقع «طبیعت»، قلب تپنده محیط زیست جهان ماست نباید با آسیب به آن تپش این جریان زیبا را متوقف کنیم و به سلامت خود و سایر جانداران لطمه وارد کنیم چراکه تخریب محیط زیست، نابودی زندگی و حیات ماست.

این روز تلنگری‌ است تا برای محیط زیست جهانی بیاندیشیم اما منطقی عمل کنیم و فراموش نکنیم که یکایک ما در قبال مواهب طبیعی مسئول هستیم چون آرامش روح و روان ما در گرو حفاظت از محیط زیست است و با حراست از آن است که معنا می‌گیرد.

در حقیقت باید بدانیم که این زمین نیست که به ما تعلق دارد بلکه ما هستیم که زیست و حیاتمان وابسته و متعلق به آن است.

پس باید با بهینه‌سازی مصرف، کاهش تولید زباله و تفکیک آن، از کاهش منابع حیاتی و آلودگی محیط زیست کم کنیم و این را وظیفه‌ای خطیر و مهم برای خود قلمداد کنیم.

آب، نعمتی از منابع طبیعی است که گنجینه دیروز و ثروت امروز ما محسوب می‌شود نباید کاری کنیم که با اسراف و هدر دادن این نعمت، «آب» رویای فردای فرزندانمان باشد.

خاک و هوا نیز از دیگر منابع ارزشمند محیط زیست هستند که باید در حراست از آن و پاک نگه داشتن‌شان تمام هم و غم خود را صرف کنیم شاید فردا هوایی برای نفس کشیدن و زمینی برای زیستن آیندگان ما نباشد پس بیایید به سخاوت ، قداست و پاکی زمین احترام بگذاریم و در حفظ آن دست در دست یکدیگر بگذاریم.

گاهی باید به این فکر کنیم که با هدر دادن منابع طبیعی و اسراف در آن، قطعاً آیندگان، رفتار ما را با طبیعت، به قضاوت خواهند نشست بنابراین مهم است که بدانیم آیا به نیکی از ما یاد خواهد شد.

تنوع زیستی، ارزشمندترین گنجینه بشری است که ایران زیبا نیز از آن سرشار است پس باید وجود این موهبت الهی را قدر بدانیم و در حفظ آن کوشا باشیم چون محیط زیست، سرمایه مشترک نسل‌های امروز و فردای ماست.

امروز طبیعت ما بیش از هر زمانی نیازمند حفاظت است ما باید یاد بگیریم به طبیعت برگردیم و با مدیریت پسماند، حفظ آب و خاک به بهترین شکل قدردان این نعمات باشیم، چرا که تنوع زیستی بستر و زیر ساخت حیات ما را حفظ می‌کند و سلامت بشر را ضمانت خواهد کرد.

زهرا مرادوند، کارشناس محیط زیست

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر