logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۸۱۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس دانشگاه پیام نور ماهنشان:

قیام ۱۵ خرداد آغاز نهضت عظیم انقلاب اسلامی است

قیام-۱۵-خرداد-آغاز-نهضت-عظیم-انقلاب-اسلامی-است
رئیس دانشگاه پیام نور ماهنشان و ایجرود با بیان اینکه قیام خونین ۱۵ خرداد آغازگر نهضت انقلاب اسلامی است گفت: این روز مهم در تقویم کشور حک شده و با وجود مردم ایران در هم آمیخته است.

ابوالفضل شاهمرادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: قیام خونین ۱۵ خرداد آغازگر نهضت انقلاب اسلامی است و این روز مهم در تقویم کشور حک شده و با وجود مردم ایران در هم آمیخته است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: پانزده خرداد، قیام مردم در اعتراض به بازداشت امام‌ خمینی (ره) و سر آغاز نهضت اسلامی ایران، ۱۳۴۲ است.

رئیس دانشگاه پیام نور ماهنشان تصریح کرد: پس از اعتراض امام‌ خمینی (ره) به اصلاحات آمریکایی، شاه و حمله رژیم به فیضیه، صدای اعتراض مردم در شهرهای مختلف بلند شد.

وی عنوان کرد: حکومت در ماه محرم، خطاب به وعاظ و روحانیون اعلام و به آن‌ها الزام کرد که در سخنرانی‌ها از بیان سه مطلب خودداری کنند.

شاهمرادی عنوان کرد: این سه مطلب شامل این بود که، علیه شخص اول مملکت سخن نگویند، در مورد رژیم صهیونیستی اسرائیل چیزی گفته نشود و در آخر مرتب به گوش مردم نخوانند، که اسلام در خطر است.

وی ابراز کرد: مردم در تهران، قم، شیراز، مشهد و ورامین و پیشوا به خیابان‌ها ریختند و شعارهایی نظیر «یا مرگ یا خمینی» سر دادند.

رئیس دانشگاه پیام نور ماهنشان و ایجرود ادامه داد: این قیام‌ها توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد، تظاهرات تا دو روز بعد از ۱۵ خرداد نیز ادامه داشت و ۳۲ نفر در این تظاهرات کشته شدند.

وی مطرح کرد: مردم در تهران، قم، شیراز، مشهد و ورامین و پیشوا به خیابان‌ها ریختند و شعارهایی نظیر «یا مرگ یا خمینی» سردادند، این قیام‌ها توسط نیروهای امنیتی سرکوب شد.

شاهمرادی یادآور شد: قیام ۱۵ خرداد که با حضور گسترده مردم و به رهبری علمای دینی به وقوع پیوست، به ظاهر سرکوب شد.

وی تصریح کرد: این قیام به سبب ویژگی‌ها و شاخصه‌هایی که داشت، در واقع استمرار یافت و نظام ۲ هزار و ۵۰۰ ساله شاهنشاهی را سرنگون کرد و حاوی درس‌هایی برای تمام ادوار تاریخ که واکنش‌های متفاوت داخلی و خارجی را برانگیخت.

رئیس دانشگاه پیام نور ماهنشان و ایجرود گفت: این قیام می‌تواند درس‌های خوب و آموزنده‌ای برای امروز ما نیز داشته باشد.

وی مطرح کرد: تعطیلی ۱۵ خرداد برای همیشه به دستور امام (ره) تعیین شده و این روز به عنوان روز عزا نامگذاری شده است.

شاهمرادی افزود: مردم علی‌الخصوص جوانان، نخبگان و دانشجویان باید بدانند و هوشیار باشند که دشمن همان گرگ تیر خورده دنبال فرصت برای پانزده خرداد‌های دیگری هستند‌.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر