logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۸۱۷۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
استاد حوزه و دانشگاه در گفتگو با موج‌رسا:

قیام ۱۵ خرداد باعث تجلی انقلاب اسلامی ایران شد

قیام-۱۵-خرداد-باعث-تجلی-انقلاب-اسلامی-ایران-شد
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تاریخ ایران یادآور بزرگ مرد الهی حق‌طلب و مبارزی خستگی‌ناپذیر به نام امام خمینی (ره) است گفت: قیام ۱۵ خرداد باعث تجلی انقلاب اسلامی ایران شد.

حجت‌الاسلام عنایت‌الله شامی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه مجلس شورای ملی نظام شاهنشاهی سبب شد قراداد کاپیتولاسیون در مجلس به تصویب برسد اظهار کرد: قانون کاپیتولاسیون در واقع هویت قضایی از طرف آمریکا بر ایران بود که در این راستا بر کشور و ملت تحمیل شد.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه طبق قرارداد کاپیتولاسیون تمام کارگران و خدمتگزاران آمریکا اگر تخلفی در خاک ایران انجام دهند ایران حق دخالت در این مورد را نداشته و حق محکومیت آن‌ها را ندارد ابراز کرد: این اقدامات نوعی دخالت استکبار در امورات کشور بود و باید در نظر داشت چون کشور وابسته به غرب بود هیچ کس حق اعتراض در این موارد را نداشت.

استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: با اجرای قانون کاپیتولاسیون در کشور موافقت شد و این امر باعث اعتراض جامعه روحانیت در کشور از جمله امام راحل شد و امام خمینی (ره) در سخنرانی خود این اقدام را محکوم کرد.

شامی گفت: در ۱۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ اعتراض مردم مبنی بر دستگيری امام راحل از جانب رژیم پهلوی مورد سرکوبی قرار گرفت و در منطقه ورامین افراد زیادی برای اعتراض به کوچه و خیابان‌ها ریختند و مورد هجمه دشمن واقع شدند.

وی ادامه داد: به خاک و خون کشیدن مردم بی‌گناه در تاریخ انقلاب ثبت شد و همین امر باعث حمایت مردم از مرجعیت و امام راحل بود که خود آغازگر انقلاب‌های بعدی در کشور شد.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: امروزه باید سعی شود قیام خونین ۱۵ خرداد از ابعاد مختلف مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و به نسل‌های جدید انقلاب نیز معرفی و شناسایی شود چراکه قیام ۱۵ خرداد ماه سال۱۳۴۲ باعث تجلی انقلاب اسلامی شد.

وی ادامه داد: کشورمان قبل از انقلاب اوضاع آشفته‌ای را تجربه کرد و ثبت انقلاب شکوهمند به عنوان یکی از بزرگترین رخدادهای تاریخ بشری محسوب شد و بنیان‌گذار این انقلاب امام راحل بود که با رهنمود مناسب سبب پیروزی انقلاب در جنگ نابرابر شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر