logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۱۲
[ شناسه خبر : ۳۸۱۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
مروری بر تاریخ؛

قیام ۱۵ خرداد، پشتيبانی از حسين زمان بود

قیام-۱۵-خرداد،-پشتيبانی-از-حسين-زمان-بود
در قيام ۱۵ خرداد مسائل مادی هيچگونه نقشی نداشت، آن پاك‌باختگانی كه در آن رو۱زهای خون‌بار به صحنه آمدند، پشتيبانی از حسين زمان در برابر يزيد زمان بود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در قيام ۱۵ خرداد مسائل مادی هيچ‌گونه نقشی نداشت، آن پاك‌باختگانی كه در آن‌روزهای خون‌بار به صحنه آمدند و جانفشانی كردند نه برای تنباكو بود، نه برای نفت بود. حتی نه برای به دست آوردن آزادی بود، بلكه برای دفاع از مرجعيت دست از جان شستند و در برابر توپ و تانک دژخيمان شاه ايستادند. هدف آن‌ها پشتيبانی از حسين زمان در برابر يزيد زمان بود. 

بیشتر بخوانید

امام خمينی (ره) در برهه‌ای به صحنه آمد كه از یک سو توطئه‌ای از سوی آمريكا برای فريب ملت ايران زير پوشش «اصلاحات» در دست اجرا قرار گرفته بود و بر پایه اين برنامه تلاش داشتند به شاه آبرو و اعتبار بخشند.

آمریکایی‌ها تلاش می‌کردند شاه را هوادار حقوق كشاورزان، كارگران و ديگر اقشار محروم و تهيدست جامعه نشان دهند و در واقع با ماسک رعيت‌پروری و دهقان‌دوستی، كشاورزان را به خاك مذلّت بنشانند و كشاورزی ايران را از ميان ببرند.

 نخستين ره‌آورد قيام ۱۵ خرداد ديدن ماسك اسلامی‌خواهی، رعيت‌پروری و وطن‌خواهی از چهره شاه بود، بنابراین قيام ۱۵ خرداد سرشت شاه را به نمایش گذاشت.

قیام

 قیام ۱۵ خرداد، نقطه عطفی در بیداری اسلامی بود

حجت‌الاسلام داود شجاعی، رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: نهضت امام در آغازين دهه ۴۰ در برهه‌ای پديد آمد كه دين‌زدايی از زندگی اجتماعی بشر در جهان به شدت دنبال می‌شد. اسلام راستين در ميان ملت ايران تا پايه‌ای كمرنگ شده و رو به افول بود و در برابر، اسلام من درآوردی و اسلام یک بعدی روز به روز بيشتر رواج پیدا می‌کرد. اسلام جدا از سياست، اسلام منهای روحانيت، اسلام بدون عبادت و معنويت، هماهنگ با فرهنگ و انديشه‌های غربی(اسلام سوسياليستی ) ترویج می‌شد.

وی با بیان اینکه در چنين اوضاع ناهنجاری امام به پا خاست و نهضت اسلامی را پايه‌گذاری كرد،‌ گفت: امام در اين نهضت و مبارزه دو هدف؛ برملا كردن سرشت شوم و سياه رفرم امريكایی «انقلاب سفيد» و مجری آن: «پهلوی دوم» و پاسداری از اسلام راستين و به گفته خودشان «اسلام ناب محمدی ص» را دنبال می‌كرد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر گفت: امام از آغاز نهضت هدف براندازی داشتند و برای آماده‌ كردن مردم ايران گام به گام پيش رفتند و رژيم شاه در برابر نهضت امام ترفندهایی به كار گرفت تا بتواند آن نهضت را درهم بشكند.

وی خاطرنشان کرد: رژیم پهلوی زمانی که نتوانست امام را از رسالت بزرگی كه بر دوش داشت بازدارد، به حربه تهديد روی آورد، برای امام پرونده‌سازی كرد و وقتی اين نقشه نيز با بی‌اعتنایی امام روبه‌رو شد و راه به جایی نبرد. 

شجاعی با بیان اینکه حربه دیگر رژيم شاه در راه بازداشتن امام از مبارزه، به كار بستن حربه سركوب بود، گفت: كماندوهای شاه در روز دوم فرودين ۴۲ به مدرسه فيضيه يورش بردند و آنجا را به خاک و خون كشيدند تا رعب و وحشت در جامعه روحانيت پديد آورند و به مبارزه پايان دهند، ليكن امام نه تنها در برابر آن وحشی‌گری و خونريزی پروا نكرد، بلكه با اراده‌ای استوار مبارزه را شدت بخشيد و شخص شاه را مورد حمله قرار داد.

وی با اشاره به اینکه مقامات ساواک كه در برابر حركت براندازی امام به استيصال كشيده شده بودند، گفت: رژيم شاه كه در برابر اوج نهضت اسلام ايران خود را درمانده و تاج و تخت خود را در خطر سقوط می‌ديد بر آن شد به مقام قيادت و به حريم مرجعيت تجاوز كند و با دستگيری امام نهضت اسلامی ايران را با شكست روبه‌رو سازد. از اين رو، كماندوهای شاه در شب ۱۵ خرداد ۴۲ به منزل امام يورش بردند و امام را دستگير كردند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان ابهر بیان داشت: دستگيری امام واكنش طوفنده و خروشان ملت ايران را به همراه داشت و قيام حماسی و انقلاب‌آفرينی پديد آورد. مردم مبارز ايران در قم، تهران، پيشوا و ورامين، آران و بيدگل در كاشان و نيز در شيراز به خيابان‌ها آمدند و كشته‌ها دادند و حماسه‌ها آفريدند و در ۱۵ خرداد سال ۴۲، نقطه عطفی در تاریخ انقلاب و بیداری اسلامی در جهان شد.

آقایاری

قیام ۱۵ خرداد، دفاع از ولایت فقیه بود

حجت‌الاسلام موسی آقایاری، پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه در گفتگو با خبرنگار گفت: قيام حماسه‌آفرينان ۱۵ خرداد در راه دفاع از ولایت و مرجعيت بود. مردم در راه پشتيبانی از مرجع تقليدشان جان بر كف گرفتند و در برابر توپ و تانک ايستادگی جانانه کردند و مردم در راه پشتيبانی از مرجع تقليدشان خمینی کبیر (ره) جان بر كف گرفته و در برابر توپ و تانک رژیم دژخیمان ايستادند. 

وی افزود: مجتهد جامع‌الشرايط و فقيه دارای ولایت تا آن پايه از ديد شيعيان متعهد و باورمند قداست دارد كه دستورهای او مساوی با فرمان امام معصوم است و مخالفت با او در حكم کفر است.

پژوهشگر و مدرس حوزه علمیه گفت: مردمان شيعه از آنجا كه پيروی از مرجعيت ولايت را بر خود واجب مي‌دانستند، می‌بينيم در نهضت‌ها و حركت‌ها، آنگاه با همه نيرو و توان به صحنه می‌آمدند و تا آخرين نفس و آخرين قطره خون پايداری می‌كردند كه رهبری، مجتهدی جامع‌الشرايط را بر عهده داشته باشد.

آقایاری تصریح کرد: قيام آگاهانه ملتی رشديافته و با بصيرت در روز ۱۵ خرداد در تداوم آن قيام و نهادينه شدن مبارزه مردمی و نهضت اسلامی ايران نقش به سزایی داشت. بی‌ترديد قيامی كه بر پايه آگاهی و بصيرت پديد آيد، هيچ‌گاه پايان نمی‌يابد و زوال نمی‌پذيرد و لذا ۴۵ سال است انقلاب اسلامی با تمام تهدیدها و تحریم‌ها پایدار است.

وی خاطرنشان کرد: ايستادگی، پايداری و صلابت و مقاومت در سرنوشت ملت‌ها و كشورها نقش سرنوشت‌سازی دارد. دشمن برای از پای درآوردن یک ملت، فشارهای گوناگونی را بر آنها وارد می‌كند، زندان و تبعيد، زجر و شكنجه و اعدام، سلب آسايش و امنيت، قتل و غارت، ايجاد خفقان و وحشت از حربه‌هایی است كه زورمداران در راه به تسليم واداشتن یک ملت فرهيخته به كار می‌گيرند.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر