logo
امروز : دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۰:۲۴
[ شناسه خبر : ۳۸۱۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی ماهنشان خبر داد:

افزایش حفاری‌های غیر مجاز در ماهنشان

افزایش-حفاری‌های-غیر-مجاز-در-ماهنشان
رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی ماهنشان با بیان حفاری‌های غیر مجاز در شهرستان ماهنشان افزایش داشته است گفت: نبود نیروی یگان حفاظت اصلی‌ترین دلیل این افزایش است.

نجف‌علی عزیزی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «موج رسا» گفت: از سال ۱۳۸۵ به بعد آمار حفاری‌ها در سطح ماهنشان بسیار کاهش یافته بود به طوری که این آمار به زیر ۵۰ درصد رسیده بود.

بیشتر بخوانید

وی ادامه داد: طی یکی دو سال اخیر حفاری‌های غیر مجاز افزایش یافته است و دلیل آن هم کمبود نیرو و به طور کلی نبود نیروی حفاظت در سطح شهرستان ماهنشان است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی ماهنشان مطرح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی جامعه و نهادن نام گنج‌های پنهان بر روی شهرستان، تعدادی افراد سودجو بر این اندیشه هستند که گنج‌های پنهان همان گنج‌های واقعی است و اقدام به حفاری می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: این افراد بناها، محوطه‌ها، سنگ‌ها و مناطقی که نماد میراث فرهنگی است اقدام به حفاری می‌کنند.

عزیزی عنوان کرد: قانون حفاظت از آثار باستانی و میراث‌فرهنگی، مجازات‌هایی برای حفاری غیر مجاز و تخریب آثار باستانی تعیین کرده است.

وی ادامه داد: یکی از این مجازات مربوط به مجازات حبس است، در صورت حفاری غیر مجاز و تخریب آثار باستانی، مجازات حبس تا سه سال ممکن است تعیین شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی ماهنشان ابراز کرد: مدت حبس ممکن است بسته به شدت تخریب و ارزش تاریخی و فرهنگی آثار متغیر باشد.

عزیزی خاطر نشان کرد: علاوه بر حبس، مجازات جریمه مالی نیز برای حفاری غیر مجاز و تخریب آثار باستانی تعیین می‌شود.

وی یادآور شد: میزان جریمه مالی بستگی به شدت تخریب و ارزش آثار دارد و ممکن است به میزان قابل توجهی برآورد شود.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی ماهنشان مطرح کرد: در صورت حفاری غیر مجاز و تخریب آثار باستانی، آثار مورد حفاظت توسط مقامات قانونی مصادره می‌شود.

وی افزود: این به معنای تصرف قانونی در آثار و بازگرداندن آن‌ها به موقعیت اصلی یا موزه‌ها و مراکز مربوطه است.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر