logo
امروز : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۸۰۷۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان:

2 هزار و ۶۵۰ هکتار از اراضی زنجان زیر کشت برنج می‌رود

2-هزار-و-۶۵۰-هکتار-از-اراضی-زنجان-زیر-کشت-برنج-می‌رود
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با اشاره به اینکه امسال نیز مطابق هر سال ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع استان زیر کشت برنج می‌رود گفت: زنجان مطابق با الگوی کشت محصول برنج می‌کارد.

مسیح‌الله محمدی در گفتگو با خبرنگار  پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقلیمی و کاهش منابع آبی یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشت محصولات با نیاز آبی کمتر است، هرچند اجرای این طرح نیازمند فرهنگ‌سازی و مخصوصا توجه به مسائل اقتصادی محصولات جایگزین است.

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه جایگزین کردن محصولات طبیعتا زمانبر خواهد بود، گفت: برای این امر نیازمند مشارکت جدی بخش‌های تحقیقاتی در معرفی محصولات جایگزین متناسب با شرایط آب و خاک و اقلیم هر منطقه هستیم. 

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه برنج جزو محصولاتی است که کشت آن نیاز به آب بالایی دارد و شاید یکی از راهکارها جایگزینی محصولی دیگر با برنج است، گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر محصول برنج جزو یکی از محصولات تعریف شده در الگوی کشت زراعی استان قرار دارد، سازمان جهاد کشاورزی در بحث آموزش بهره‌برداران برای موضوعات فنی بخصوص خشکه‌کاری و حمایت از کشت نشایی و تامین کود مورد نیاز تلاش خود را به کار گرفته است. 

وی با بیان اینکه برنج یک محصول با قدمت طولانی در استان زنجان است و خانوار‌های بسیاری از کشت تک محصولی برنج ارتزاق می‌کنند، گفت: کشت برنج بصورت معیشتی در حاشیه رودخانه قزل‌اوزن، در شهرستان طارم و ماهنشان و بصورت محدود در حاشیه زنجانرود در برخی روستاها انجام می‌شود.

محمدی با اشاره به اینکه زنجان سعی می‌کند تا مطابق با الگوی کشت ابلاغ شده به استان عمل کند، افزود: حدود ۲ هزار و ۶۵۰ هکتار از مزارع استان سالانه زیر کشت برنج می‌رود و یک هزار و ۴۰۰ کشاورز نیز به کشت این محصول اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه میزان تولید سالانه برنج در استان از این سطح بین ۱۰ تا ۱۲ هزار تن است، گفت: بخشی از محصول تولیدی در استان استفاده شده و بخشی دیگر به استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

معاون زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است استان زنجان امسال نیز همانند چند سال گذشته مجبور به خرید آب از سد آیدوغموش میانه شود، گفت: آب منطقه‌ای استان و همچنین وزارت نیرو مسئول و مجری تامین آب هستند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر