logo
امروز : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۴۰
[ شناسه خبر : ۳۸۰۵۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت؛

شهید جمهور تحت تأثیر اندیشه‌های ناب مکتب امام(ره) بود

شهید-جمهور-تحت-تأثیر-اندیشه‌های-ناب-مکتب-امام(ره)-بود-
شهید راه خدمت، کسی بود که در مکتب امام خمینی رحمةالله رشد یافت، تحت تأثیر اندیشه‌های ناب امام(ره) بود و در این مکتب به دنبال تحقق عدالت اجتماعی بود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» آنچه امروز موجب تفاوت و امتیاز جمهوری اسلامی ایران از دیگر کشورهای جهان شده‌ است، تلاش این نظام برای ارائه سبک جدیدی از زندگی، حکومت و حکمرانی بر مبنای آموزه‌های اسلام است.

بیشتر بخوانید

منظور از «حکمرانی اسلامی» شیوه حکومتی است که در آن ابعاد روابط بین‌ کارگزاران حکومتی و مردم، تعامل اجزای تشکیل‌ دهنده حکومت و رابطه آن با سایر حکومت‌‌ها، در اهداف و سیاست‌‌ها، قوانین و خط‌ مشی‌‌ها، برنامه‌‌ریزی، اجرا و نظارت و ارزیابی بر اساس مبانی، اصول و روش‌‌های اسلامی تنظیم می‌شود.

در این چارچوب، تشکیلات اداری که با نرم افزار حکمرانی اسلامی به ساماندهی امور عمومی مردم می‌پردازد، «دولت معیار» نامیده می‌شود.  

دولت معیار که در زیر لوای نظریه مردم سالاری دینی به عنوان اصل موضوع برای طراحی الگوی صحیح حکمرانی اسلامی در دهه‌های گذشته مورد عنایت نظریه‌پردازان داخلی قرار گرفته است بر همین مبنا نیز، مقام معظم رهبری با توجه به دغدغه‌های خود در باب اقتصاد، فرهنگ و ارتباط وثیق، ولی مغفول واقع‌ شده‌ این دو مقوله، راه رسیدن به این دو مقوله را بدون عزم همگانی مردم و مدیریت جهادگونه‌ی مدیران ممکن ندانسته‌اند، از دیگر سو، در چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی در 22 بهمن ماه 1397 نیز، مجددا در بیانیه گام دوم انقلاب بر مدیریت جهادی به عنوان یک موضوع محوری در نظام و حکومت اسلامی به عنوان یک حکمرانی متعالی تاکید شد.

بنابراین بازشناسى حکمرانی اسلامی مردم‌پایه بر اساس مدیریت جهادی با تاکید بر بیانیه گام دوم انقلاب در جمهوری اسلامی ایران بر اساس تدابیر و فرمایشات فرماندهی معظم کل قوا(حفظه‌الله) و با تاکید و بهره‌ جستن از بیانیه مهم، ارزشمند گام دوم انقلاب، به صورت کامل در جامعه امروزى ضرورتى اجتناب‌ناپذیر است؛ به ویژه آنکه در طى این سال‌ها، همواره سعى دشمنان در تحریف و نابودى این نوع مدیریت بوده است.

سقوط بالگردی که حامل رئيس جمهور شهید و همراهان فقیدشان بوده، بار دیگر بحث دولت معیار و انتخاب کارگزارانی در تراز انقلاب اسلامی را نقل محافل کرد تا در اقدامی کارشناسی و البته دلسوزانه، نسبت به شناسایی و معرفی کارگزارانی از جنس رئیس جمهور شهید به مردم، مردم را در آوردگاه انتخابات چهاردهمین رئیس جمهور، راهنمایی و ارشاد کند و در این میان، جای خوشبختی است که معیار و محکی تحت عنوان «مثل رئیسی » را داریم که می‌توان عیار هر کاندیدایی را با سیره و روش رئيس شهید دولت سیزدهم سنجید و در صورت لزوم، مورد گزینش قرار داد.

هدف در این نوشته بررسی ابعاد مختلف اخلاقی و علمی و سیاسی شخصیت شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیست. با توجه به اینکه ایشان علاوه بر فعالیت‌های علمی و حوزوی، فعالیت‌های مبارزاتی و مدیریتی در مناسب مختلف را نیز بر عهده داشته است.

بررسی و تببین بیشتر این ابعاد اهمیت خاص خود را دارد و می‌تواند ابهاماتی را که برخی در این روزهای منتهی به انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری مطرح می‌کنند برطرف کند.

شایسته است در نظر داشته باشیم شهید راه خدمت، کسی بود که در مکتب امام خمینی رحمةالله علیه رشد یافته و در این مکتب، تحقق عدالت اجتماعی، هدف انقلاب اسلامی و مبارزه با رژیم طاغوت بوده است و بی‌توجهی به آن عواقب شومی را برای حکومت و ثروت اندوزان به دنبال داشت.

بر اساس مکتب امام راحل، در حکومت و جامعه باید تمامی اقشار جامعه از حقوق برابر برخوردار و همه در برابر عدالت مساوی باشند همچنین امام راحل به شایستگی‌های افراد هم توجه داشتند.

در حکومت باید، قانون و موازین قانونی بر آن حاکم بوده، مسئولان در صدد جلب امتیازات ویژه برای خود نباشند و همواره با خدمتگزار مردم دانستن خود، به دنبال پر کردن شکاف‌های طبقاتی به نفع محرومان باشند. 

در مکتب سیاسی حضرت امام، با الگوپذیری از عدالت اجتماعی مطرح در حکومت‌های پیامبر(ص) و امام علی(ع)، تحقق عدالت اجتماعی، لوازمی نظیر تشکیل حکومت، اجرای احکام اسلام، عدالت کارگزاران و نهراسیدن آنان از تهمت‌ها و برخورداری ایشان از تجربه تلخ فقر و بی‌عدالتی و نیز احساس مسئولیت همگانی را می‌طلبد که شهید آیت‌الله رئیسی با الگوگیری از این مکتب، در طی سه سال، با صرف وقت و تلاش شبانه‌روزی، تا آنجایی پیش رفت که اقدامات تاثیرگذارشان در کشور قابل توجه است.

کوه‌هایی که هیچ کدام از دولتمردان پیشین، رغبتی جهت حضور در این سرزمین‌های صعب‌العبور را در خود ندیده بود و شهید جمهور تحت تأثیر اندیشه‌های ناب امام راحل بود.

حال جای خوشبختی هست که دلسوزان نظام مقدس، با برافراشتن پرچم عدالت‌خواهی و خدمتگزاری بی‌منت، با تبیین نقش و جایگاه ارزشمند شهید راه خدمت، تلاش کرده تا الگویی عینی و قابل دسترس از مکتب امام خمینی(ره) را در معرض دید مردم قرار دهند تا در انتخابات تیرماه سالجاری، با انتخاب رئیس جمهوری با پیروی از مکتب امام راحل و شاگردان ایشان از جمله شهید آیت‌الله رئیسی، تداوم راه این شهید راه خدمت به مردم را مستدام کنیم.

سیره و رفتار فردی، اجتماعی و نحوه حکمرانی این کارگزار شهید انقلاب، مبنا و مقیاسی است جهت انتخاب رئیس جمهوری «مثل رئیسی» که امیدواریم در تیرماه سالجاری، شاهد انتخابی از جنس مردم و هم‌تراز با اندیشه‌های ناب رئیس جمهور شهید، امام راحل و رهبر فرزانه  انقلاب باشیم.

سید قاسم موسوی، مدیر دفتر نمایندگی انجمن روزنامه نگاران مسلمان در شهرستان ابهر و استان زنجان

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر