logo
امروز : سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۳
[ شناسه خبر : ۳۸۰۱۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
وقتی که امید در روستاها زنده می‌شود؛

توسعه اشتغال، کلید مهاجرت معکوس به روستاها

توسعه-اشتغال،-کلید-مهاجرت-معکوس-به-روستاها
نبود مشاغل از دلایل اصلی مهاجرت مردم از روستاها به شهرها است، که امروزه می‌توان با ایجاد و توسعه مشاغل سبب رونق اقتصادی، مهاجرت معکوس، توسعه روستاها و افزایش تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در دهه‌های گذشته عوامل متعدد اقتصادی، اجتماعی و طبیعی در مهاجرت روستائیان به شهرها موثر بود.

بیشتر بخوانید

با توجه به اینکه روستاها قطب تولیدات هستند و نقش عمده‌ای در تولیدات دارند و مهاجرت جوانان از روستاها می‌تواند پیامد‌های منفی اقتصادی زیادی در پی داشته باشد که مهمترین آن، رکود اقتصاد کشاورزی و دامداری در روستا و کاهش تولید و بهره‌برداری روستایی است.

روستاها مورد توجه کارآفرینان قرار گرفته‌اند 

اما خوشبختانه در چند سال اخیر روستاها مورد توجه و تاکید کارآفرینان و فعالان اقتصادی قرار گرفته و مانند گذشته‌ در حال رونق و توسعه هستند و در بیشتر موارد مهاجرت معکوس در حال انجام است.

در این میان روستای سیاه‌خانه (سِی‌خانا) که در شهرستان ماهنشان قرار دارد، پس از زلزله سال ۱۳۶۹ تخریب شد و اکثر اهالی آن به شهرها مهاجرت کردند و  برخی از مردم روستا بصورت فصلی در آنجا زندگی می‌کردند.

مهاجرت معکوس و رونق روستا نیازمند اقداماتی بود تا زمینه‌ساز ترغیب افراد برای بازگشت به روستا و از طرفی فعالیت روستائیان ساکن شود.

در این میان وجود کارآفرینان و فعالان اقتصادی لازم بود تا جرقه تولید و ایجاد اشتغال را بر هم زده و گرمای افزایش تولید را در وجود مردم منطقه شعله‌ور سازد.

در این بین نقی نجفی‌جهانی جز افراد فعال و کوشای منطقه است که بعد از سال‌های متمادی سکونت در شهر قزوین درصدد ایجاد مزارع پرورش ماهی، تولید میوه‌های خشک، فعالیت در حوزه کشت گل‌محمدی و فرآوری آن و به طور کلی با هدف رشد و توسعه به محیط روستا بازگشته و علاوه بر خود زمینه اشتغال ۱۰ نفر دیگر را نیز فراهم کرده است.

عقب‌افتادگی روستای اجدادی دلیل برکارآفرینی‌ام شد

نجفی‌جهانی، کارآفرین روستای سیاه‌خانه در گفتگو با موج‌رسا اذعان کرد: بیش از ۱۰ نوع گیاه و ماده موثر در این منطقه وجود دارد که به راحتی قابل استفاده است، چرا که منطقه غنی از گیاهان دارویی خاص است که بعضی از ارقام نیز منحصر به این منطقه است.

وی ادامه داد: علاوه بر گلاب‌گیری عرق گیاهانی همچون نعنا، پونه، کاکوتی، آویشن و غیره نیز در کارگاه عرق‌گیری انجام می‌شود.

این کارآفرین یادآور شد: در بهار سال ۱۳۹۹ سال‌هایی که کرونا گریبان‌گیر کشور شده بود به کشت این گیاهان اقدام شد.

با حمایت اداره جهاد کشاورزی کشت گل‌محمدی را آغاز کردم

وی ادامه داد: یک هکتار از راضی موجود را زیر کشت گل محمدی قرار دادیم به طوریکه یک هزار اصله بوته گل محمدی از جهاد کشاورزی دریافت کردیم که در حال حاضر بوته‌ها تکثیر شده و افزایش یافته است.

جهانی گفت: با توجه به اینکه در حدود دو الی سه سال است که بوته‌ها کاشته شده و در حال رشد تصاعدی هستند سال به سال محصول تولید شده و گلاب تولیدی نیز در حال افزایش است.

تولید گلاب هر ساله افزایشی خواهد بود 

وی عنوان کرد: سال گذشته مقدار ۵۰۰ لیتر گلاب تولید شد که امسال با توجه به افزایش گل و رشد بوته‌ها انتظار می‌رود چند هزار لیتر گلاب تولید شود.

این کار آفرین ابراز کرد: من جز جمعیت جامع انگورانی‌های مقیم قزوین هستم که جمعیت اجتماعی شناخته شده است که در آنجا تحصیلات خود را به پایان رساندم و فعالیت شغلی بنده نیز در شهر قزوین بود.

وی افزود: با توجه به اینکه اصالتا متعلق به روستای سیاه‌خانه هستم و در قزوین هم با نام سیاه‌خانه شناخته می‌شدیم و با توجه به عِرق خاصی به منطقه خود داشتیم به روستای مادری‌ام برگشتم.

جهانی تصریح کرد: عقب افتادگی منطقه بسیار حاد بود و به همین دلایل روستا در حال تخلیه از سکنه بود و تقریبا تنها سه تا چهار خانوار در سطح روستا سکونت داشتند.

در کنار کشت گل، در حوزه آبزی‌‌پروی اقدام به کارآفرینی کردیم

وی بیان کرد: ما وقتی این وضعیت را دیدیم تصمیم جدی خود را گرفتیم تا مانع از مهاجرت تعداد معدودی از افرادی که ساکن روستا بودند شویم، تصمیم بر احیای پرورش ماهی‌هایی که ورشکست شده و به محیطی متروکه تبدیل شده بودند، گرفتیم.

این کار‌آفرین عنوان کرد: در نهایت این اقدامات منجر به خرید این مزارع پرورش ماهی شد و تمامی مشکلات مزارع و استخرهای مربوطه که با سختی و دوندگی‌های فراوانی همراه بود را حل کرده و مجدد به چرخه تولید بازگرداندیم.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه در شهر قزوین نیز کارآفرین بودم و حدود ۵۰ نفر نیرو داشتم اما آباد کردن روستای خود برایم مهم‌تر بود و در تلاش بودم برای منطقه خود مفید واقع شوم.

جهانی مطرح کرد: ما در تلاش بودیم اولین مورد پرورش سبز ماهی که یک مدل دانمارکی بود را راه‌اندازی کنیم که متاسفانه به دلیل تشدید تحریم امکان خرید تجهیزات مورد نیاز برای ما فراهم نشد.

وی بیان کرد: در نتیجه ما ماهی را با همان فاز سنتی اما با بهره‌وری بالاتر شروع کردیم و بهینه‌سازی نیز انجام شد.

این کار آفرین یادآور شد: در حال حاضر ما به صورت مستقیم برای ۱۰ نفر شغل در زمینه پرورش ماهی، کار باغی و تولید اقدامات اولیه میوه خشک ایجاد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: بنده در زمینه ساخت و ساز نیز فعالیت داشتم و زمانی که به روستا بازگشتم در بحث نوسازی بافت روستا نیز شروع به فعالیت کردم و با افرادی که مشغول ساخت و ساز بودند، در زمینه حل مشکلات آنان همکاری کردیم.

جهانی افزود: زمانی که ما به روستا آمدیم حدود سه الی چهار خانوار در روستا سکونت داشتند اما اکنون حدود ۳۰ خانوار ساکن شده‌اند و افرادی که مشتاق مهاجرت بودند با مشاهده روحیه و فعالیت ما از مهاجرت منصرف شده و به فعالیت خود ادامه دادند.

وی بیان کرد: ما کارگاه گلاب‌گیری را به گونه‌ای ساماندهی و برنامه‌ریزی کرده‌ایم که بتوانیم در منطقه شمالغرب موثر واقع شویم، که اگر از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند شویم طبیعتاً هم کارگاه میوه خشک‌کنی و سایر فعالیت‌ها موثر واقع می‌شود.

این کارآفرین بیان کرد: در کارگاه گلاب‌گیری ما این امکان وجود دارد که گل‌ها را از سطح مزارع شهرستان ماهنشان جمع‌آوری کرده و اقدام به گلاب‌گیری کنیم.

وی افزود: متاسفانه در شهرستان ماهنشان و حتی استان، کشاورزان به دلیل عدم وجود کارگاه تولیدی و گلاب‌گیری به تخریب مزارع گل محمدی اقدام کردند که این خسارت به سرمایه ملی و از بین رفتن دسترنج کشاورز بود که طی سالیان متمادی برای آن زحمت کشیده بودند.

جهانی گفت: نکته حائز اهمیت این است که منطقه ما به لحاظ اقلیمی بسیار خاص است نسبت به سایر نقاط کشور، گیاهان دارویی خاصی در منطقه ما وجود دارد و سابقه طبابت در منطقه ما نیز به اثبات رسیده است، مثلاً داروهای که در صنعت پرورش ماهی نیاز است در منطقه ما وجود دارد که نیازمند استخراج است، ما قدم‌هایی نیز در این زمینه برداشتیم ولی نیازمند برسی و کار علمی است تا قابل انتقال به سایر مناطق باشد.

خشک کردن گل محمدی و میوه خشک‌کنی 

فاطمه مرنگی همسر این کارآفرین در گفتگو با موج رسا گفت: من در بخش گلاب‌گیری و عرق‌گیری گیاهان دارویی و میوه خشک‌کنی و خشک کردن گل محمدی فعالیت دارم علاوه بر این در سایر فصول سال که کار باغی وجود ندارد، اقدام به برگزاری رایگان کلاس‌های آموزشی از جمله خیاطی برای بانوان در جهت توانمند‌سازی آنان می‌کنم، که در این آموزش‌ها بیشتر خانواده‌های نیازمند مورد توجه و تاکید است.

وی بیان کرد: بانوان می‌توانند نقش مهمی در فعالیت اقتصادی و ایجاد اشتغال آقایان داشته و کمک حال آنان نیز باشند.

راه‌اندازی دو واحد گلاب‌گیری در ماهنشان

علیرضا رضائی در گفتگو با خبرنگار موج رسا گفت: کشت گل محمدی در ۳۳ هکتار از اراضی کشاورزی ماهنشان انجام می‌شود، بر اساس پیش‌بینی امسال ۶۶ تن گل محمدی از مزارع این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان بیان کرد: مسئله اصلی در این زمینه بحث فروش محصول برداشت شده است،چرا که گل محمدی حساس بوده و در مدت زمان کوتاهی پژمرده شده و خاصیت اولیه خود را از دست می‌دهد.

وی عنوان کرد: در حال حاضر برای راه‌اندازی 2 واحد گلاب‌گیری در منطقه اقدام کرده‌ایم که سبب حل مشکل فروش خواهد شد.

رضائی عنوان کرد: با توجه به اینکه سطح زیر کشت گیاهان دارویی در منطقه ۷۰ هکتار است به دلیل عدم بازار فروش مطمئن در منطقه سطح زیر کشت به ۳۳ هکتار کاهش یافته است.

ماهنشان، منطقه فوق‌العاده مناسب جهت کشت گل محمدی

وی اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم بر منطقه کیفیت ارقام کشت شده در منطقه فوق‌العاده بوده و ارقام کشت شده گل محمدی از نوع کامو هستند که مخصوص گلاب‌گیری بوده و از هر لحاظ آماده گلاب‌گیری هستند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان یادآور شد: با توجه به شرایط اقلیمی محصولات تولید شده بالاترین کیفیت را در سطح استان زنجان دارا است.

وی ابراز کرد: گل محمدی در شرایط اقلیمی، شرایط نامساعد خاکی و در مقابل کم آبی مقاوم هستند که رقبت برای کاشت این محصول بالا است.

رضائی عنوان کرد: شرایط آب و هوایی شهرستان ماهنشان زمینه ویژه‌ای برای کشت این محصول است که این ویژه بودن سبب افزایش کیفیت محصول تولیدی و در نتیجه ارائه گلاب با کیفیت خواهد بود.

وی بیان کرد: بازدید آموزشی توسط کشاورزان که در زمینه کشت گل محمدی فعال هستند از کارگاه‌های گلاب‌گیری شهر کاشان انجام شد.

مدیر جهاد کشاورزی ماهنشان ادامه داد: خوشبختانه کشاورزان برای سرمایه‌گذاری در امر گلاب‌گیری راغب شدند و ما برای کاشت محصول گل محمدی و گلاب‌گیری آینده‌ای روشن را می‌بینیم.

با توجه به اطلاعات به دست آمده ماهنشان محیط مناسبی برای کشت گیاهان دارویی مانند گل محمدی است که این نوع گیاهان نیازمند آب کم با بازدهی بالا بوده که با توجه به آب و هوای منطقه این گیاهان با خاصیت و اسانس بالا در منطقه تولید می‌شود که با توجه به حساسیت این نوع محصول و نبود صنایع تبدیلی کشاورزان از کشت این محصول دوری می‌کنند، اما اگر کارآفرینانی وجود داشته باشند و در این زمینه فعالیت کنند و در زمینه ایجاد کارگاه‌های فرآوری مورد حمایت مسئولان واقع شوند آینده خوبی برای کشت این محصول در شهرستان وجود خواهد داشت.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر