logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۸۰۰۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
سگ‌های ولگرد سلامت شهروندان ماهنشانی را به خطر می‌اندارند؛

سلامت جامعه در تهدید سگ‌های ولگرد

سلامت-جامعه-در-تهدید-سگ‌های-ولگرد
وجود سگ‌های ولگرد در شهر‌ها از جمله معضلاتی است که سلامت شهروندان را تهدید می‌کند که در این بین ماهنشان نیز از این معضل در امان نمانده و با آسیب‌های حاصله دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» وجود سگ‌ها در مناطق روستایی به عنوان نگهبان گله و یا نگهبانی از مزارع ارزش و اهمیتی ویژه دارد‌.

بیشتر بخوانید

اما متاسفانه در داخل شهر‌ها وجود سگ‌های ولگرد به معضلی همیشگی و غیر قابل اتمام تبدیل شده است. سگ‌های بی‌صاحبی که گاهی به صورت دسته‌ای و گله‌های در حرکت هستند و رعب و وحشت عجیبی را برای رهگذران ایجاد می‌کنند.

وجود سگ‌های ولگرد در فضاهای شهری گذشته از اینکه چهره شهر را زشت و ناپسند می‌کنند آثار مخرب دیگری نیز دارند.

از آثار منفی وجود سگ‌های ولگرد در شهر‌ها می‌توان گفت زمینه‌ساز رعب و وحشت کودکان و زنان هستند، سلامت افراد جامعه را تهدید می‌کنند، انتقال دهنده بیماری‌ها از جمله هاری هستند.

این معضل بزرگ در اکثر شهرهای ایران وجود دارد که در برخی شهر‌ها اقداماتی در صدد کاهش تعدادشان انجام شده است اما هیچ شهری عاری از وجود این حیوانات نیست.

متاسفانه شهر ماهنشان نیز از وجود این حیوانات در امان نمانده و وجود سگ‌های ولگرد در داخل شهر سبب ترس و وحشت کودکان شده و فضای شهر را نیز زشت کرده است از سویی دیگر سلامت جامعه را نیز در تهدید قرار داده است، اما این موضوع توجه شهرداری را می‌طلبد تا در حد امکان شهر از وجود این حیوانات پاک‌سازی شود.

با این حال طی ماه‌های گذشته شهرداری ماهنشان فعالیت‌هایی در خصوص جمع‌آوری این سگ‌ها انجام داده بود که به مقدار قابل توجهی، از گله‌ سگ‌های ولگرد کاهش یافته بود اما متاسفانه اخیرا این گله‌ها در حال افزایش بوده و نیازمند توجه و رسیدگی مسئولان مربوطه است.

تهدید سلامت مردم علی‌الخصوص کودکان با وجود سگ‌های ولگرد 

یکی از ساکنان شهر ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا اذعان کرد: این سگ‌ها تهدیدی بر سلامت محیط شهری هستند و کودکانی که در بیرون از منازل در حال بازی هستند بیشتر در معرض خطر قرار دارند‌.

وی ادامه داد: از یک طرف ممکن است کودکان مورد گزش سگ‌ها قرار بگیرند و ترس و وحشت همیشه در وجودشان باقی بماند، از طرفی نیز وجود فضولات سگ‌ها است، چرا که کودکان درک درستی از آن ندارند و امکان دارد به آن دست بزنند و زمینه‌ساز انتقال بیماری باشد که سلامت جامعه را تهدید می‌کند.

یکی دیگر از اهالی شهر ماهنشان به موج‌رسا گفت: این سگ‌های ولگرد گاهی زباله‌ها را از سطل‌های تعبیه شده بیرون می‌آورند و در سطح خیابان ریخته و سبب انتشار آلودگی و کثیف شدن محیط خیابان می‌شوند.

یکی دیگر از بانوان ماهنشانی در گفتگو با موج‌رسا خاطر‌نشان: صبح‌ها زمانی که در حال رفتن به محیط کار هستم گاهی گله‌ای از سگ‌های ولگرد مسیر راه را می‌بندند و ترسی عمیق وجود مرا می‌گیرد، اگر این سگ‌ها از محیط شهر‌ها جمع‌آوری شوند، آرامش و امنیت کاملی به وجود خواهد آمد.

سگ‌های ولگرد از سطح شهر جمع آوری می‌شود

هادی پرچینی، عضو شورای اسلامی شهر ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا بیان کرد: طی جلساتی که برگزار شده سگ‌های ولگرد از سطح شهر جمع‌‌آوری می‌شود، متاسفانه افراد و اشخاصی از شهر‌ها و روستاهای دیگر سگ‌های خود را بعد از اینکه دیگر توانایی حفاظت و نگهداری ندارند در ورودی‌های شهر رها می‌کنند.

وی ادامه داد: از شهروندان درخواست داریم در صورت مشاهده با یادداشت شماره ماشین و اطلاعات شخص را به شهرداری یا شورای شهر اطلاع دهند.

جمع‌آوری و عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد در بلند مدت نتیجه‌بخش است

ذوالفقار رشیدیان، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا بیان کرد: با توجه به اینکه در تمام امورات شهری، شهرداری متولی تمام امور است و در آن فعالیت دارد، در رابطه با سگ‌های ولگرد، بلاصاحب و غیر مفید، مسئولیت امور در مرحله اول با شهرداری بوده و در ادامه تشخیص آن از نظر بهداشتی با اداره دامپزشکی است.

وی ادامه داد: هیچ کس موافق کشتار این موجودات نیست، مگر آنکه این حیوانات عقیم‌سازی و پلاک‌کوبی شوند و زاد و ولد متوقف شود که در بلند مدت اقدامی موفق خواهد بود.

رئیس اداره دامپزشکی ماهنشان تصریح کرد: شهرداری شهرستان ماهنشان در این زمینه اقداماتی موفقیت‌آمیز داشته که افرادی مامور جمع‌آوری و نگه‌داری از این سگ‌ها بوده‌اند‌.

رشیدیان ادامه داد: متاسفانه در جامعه امروزی انسان‌ها با دید منافع شخصی به این موجودات نگاه می‌کنند و بعد از اینکه استفاده اصلی از این موجودات انجام شد، در مابقی عمر حیوان آن را رها می‌کنند، در ادامه این سگ‌ها از طریق صاحبان خود در مکان‌ها و شهرهای دیگر هدایت شده و رها می‌شوند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد این سگ‌ها نسبت به سال‌های گذشته با تلاش مسئولان مربوطه در شهرستان کاهش یافته است.

رشیدیان ابراز کرد: از نظر شرعی سگ نگهبان، سگ شکاری و سگ گله که در حفاظت و نگه‌داری نقش دارند، بسیار اهمیت بوده و نبود آن‌ها نیز مشکل‌ساز خواهد بود.

با این حال امید است مسئولان امر تلاش‌های لازم در جهت جمع‌آوری و عقیم‌سازی این حیوانات انجام دهند تا در طولانی مدت این اقدام نتیجه‌بخش واقع شود‌.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر