logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۲
[ شناسه خبر : ۳۷۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان:

28 درصد آب مورد نیاز صنایع از طریق پساب تامین می‌شود/ صنایع استان زنجان 1367 لیتر برثانیه آب مصرف می‌کند

28-درصد-آب-مورد-نیاز-صنایع-از-طریق-پساب-تامین-می‌شود-صنایع-استان-زنجان-1367-لیتر-برثانیه-آب-مصرف-می‌کند

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با اشاره به تامین آب مورد نیاز صنایع گفت: 28 درصد آب مورد نیاز صنایع را از طریق پساب می‌‌‌توان تامین کرد.

علیرضا جزء قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار موج رسا; با اشاره به آمادگی شرکت آب و فاضلاب شهری برای تامین آب مورد نیاز صنایع در استان زنجان از محل پساب فاضلاب اظهار کرد: دولت در صدد است تا در بخش ایجاد تاسیسات فاضلاب از سرمایه گذاری بخش خصوصی و صنعت استفاده کند.

وی تصریح کرد: در استان زنجان نیز سه تصفیه خانه در شهرهای: زنجان‌، ابهر و ماهنشان در حال فعالیت هستند که اجرای تصفیه خانه زنجان به ارزش 1100 میلیارد ریال و تصفیه خانه شهر ابهر نیز با اعتبار 400 میلیارد ریال با مشارکت بخش خصوصی در حال ساخت و یا ارتقا بوده است.

مدیر‌عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با بیان اینکه قراردادهای بسته شده با بخش خصوصی دارای ویژگی برد برد است افزود: دولت با واگذاری این امور به بخش خصوصی از محدودیت‌های اعتبارات رهایی یافته و بخش خصوصی نیز از منبع آب مطمئن و پایدار استفاده می‌کند.

وی بخش صنعت را یکی از مصرف کنندگان عمده آب در کشور معرفی کرده و خاطر نشان کرد: با استفاده از ظرفیت پساب تولیدی در تصفیه خانه های استان می توان علاوه بر اینکه مطمئن ترین و پایدارترین منبع آب را در اختیار صنایع قرار داد، از اتلاف بی‌رویه آب سالم در صنایع نیز جلوگیری کرده و پساب را جایگزین آن ساخت.

جزء قاسمی با اشاره به اینکه تصفیه خانه شهر زنجان در حال حاضر به تنهایی سالانه 10 میلیون متر مکعب پساب تولید می کند گفت: این پساب می تواند به راحتی در بخش صنعت و برای صنایع رده های الف و ب که حساسیت بالایی در مصارف آب ندارند، صنایعی نظیر فولاد، ریخته گری، پتروشیمی و صنایع روی مورد استفاده قرار گیرد که علاوه بر جلوگیری از اتلاف آب سالم و پاک در این صنایع از آلودگی محیط زیست نیز به نحو چشمگیری جلوگیری کند.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان با اشاره به تدوین دستورالعمل‌های ویژه برای مشارکت بخش خصوصی در دولت تدبیر و امید و ارائه مشوق های فراوان در این زمینه گفت: وزارت نیرو بعنوان وزارتخانه پیشرو در تحقق اصل 44 قانون اساسی در مشارکت دادن بخش خصوصی وارد عمل شده است.

وی گفت: در حال حاضر با تولید پساب فاضلاب به میزان 377 لیتر در ثانیه در استان زنجان آمادگی داریم 28 درصد از آب مورد نیاز صنایع در استان زنجان را تامین کنیم که در افق طرح این رقم به 50 درصد نیز خواهد رسید.

جزء قاسمی افزود: طبق آمار اعلامی، صنایع استان زنجان به میزان 1367 لیتر بر ثانیه آب مصرف می‌کنند که با جایگزینی پساب صنعتی با آب شرب می‌توان گامهای بزرگی در تامین آب مورد نیاز شهروندان برداشت.

//ع

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر