logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۷۹۵۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت؛

کتاب، یار مهربان رو به فراموشی

کتاب،-یار-مهربان-رو-به-فراموشی
کتاب یار مهربان و آگاهی دهنده است که در دوره‌های اخیر میزان گرایش مردم به آن کم شده و افراد به سوی فضای مجازی ترغیب شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» از کودکی با جمله زیبا و تاثیرگذار «کتاب، یار مهربان است» آشنا شده‌ایم، این جمله بدان معنی است که کتاب، این یار ارزشمند و دوست داشتنی جدای از اینکه هیچگونه ضرری برای افراد ندارد بلکه در  آموزش و آگاهی دادن و بالا بردن سطح علمی افراد نیز نقش مهم و اساسی دارد.

بیشتر بخوانید

از جمله تاثیرات مهم کتاب در زندگی افراد افزایش توانایی‌های نوشتاری، آشنایی با سنت‌های اقوام دیگر و زندگی پیشینیان، افزایش تمرکز، تقویت فرد به عنوان شخصیت اجتماعی و غیره است.

مطالعه کردن کتاب ابعاد و تاثیرات گوناگون و مثبتی در زندگی ما دارد که اگر بخواهیم همه آنان را ارائه کنیم شاید بتوان گفت کتابی کامل قابل ارائه خواهد بود.

البته یادآوری این جمله که کتاب‌ها موضوعات فراوان و متفاوتی دارند که هر شخص باب علاقه و میل خود می‌تواند در  موضوع مورد علاقه خویش به مطالعه و کسب اطلاعات بپردازد و موضوعات کتاب‌های ازجمله کتاب‌های تاریخی، علمی، داستانی، مذهبی و غیره هستند.

تنوع کتاب‌ها در موضوعات مختلف بدان معناست که افراد در هر حیطه و موضوعی که بخواهند می‌توانند مطالعه کرده و به اطلاعات کافی، مطمئن و مفید دسترسی داشته باشند.

اما متاسفانه در دنیای امروز میزان سرانه مطالعه کاهش چشمگیری داشته و مردم از نعمت مفید و مثبت مطالعه فاصله گرفته‌اند که در این زمینه موضوعات مختلفی تاثیرگذار هستند.

وجود فضای مجازی

وجود فضای مجازی و انواع بازی‌های آنلاین و پیام‌رسان‌های مختلف از جمله دلایل مهم و قابل توجه در کاهش سرانه مطالعه و گرایش افراد به کتاب است.

فضای مجازی توانسته است بیشترین وقت افراد و اوقات فراغت آنان را تکمیل کند چرا که مطالب و مضامین ارائه شده در این بسترها کوتاه، در برخی موارد مضامین جذاب و کم حجم است که توانسته مخاطبان را در عرصه خود جذب کند و در این مورد از مطالعه کتاب پیشی بگیرد، فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای علی‌رغم مضراتی که دارد اما جذب افراد به ویژه کودکان نقش موثری داشته است.

قیمت بالای کتاب

قیمت بالای کتاب‌های ارائه شده از جمله موارد دیگر دور شدن مردم از موضوع مطالعه است، با توجه به افزایش قیمت کاغذ و چاپ کتاب، قیمت این منابع آگاهی دهنده نیز افزایش داشته و در روزگار امروز که مسائل و مشکلات زیادی در زندگی افراد وجود دارد دیگر جایی برای تحمیل هزینه‌های بالای کتاب وجود ندارد از این رو مردم امور دیگر زندگی را بر خرید کتاب مورد علاقه ارجحیت می‌دهند و این موضوع نیز یکی از عوامل مهم دوری مردم از مطالعه است.

نبود تبلیغات مناسب و ترغیب افراد به مطالعه

متاسفانه در روزگار امروز با توجه به اهمیت کتاب و مطالعه تبلیغات آنچنانی، مناسب در جهت تشویق افراد به مطالعه و کتاب انجام نمی‌شود‌.

اگر تبلیغات صحیح، تاثیرگذار و جذابی در جهت این امور انجام شود افراد به خودی خود جذب مطالعه کتاب‌های مفید خواهند شد، البته در این امر کودکان و نونهالان و نوجوانان باید مورد تاکید و توجه قرار گیرند تا از تمایل به سمت فضای مجازی دوری و به سمت مطالعه ترغیب و تشویق شوند.

دلایل فراوانی برای کاهش سرانه مطالعه و دوری افراد از کتاب دخیل هستند که در این یادداشت تنها به مواردی از آن‌ها اشاره شد.

اما هنوز هم دیر نشده است و می‌توان با انجام اقدامات و تبلیغات خاصی افراد را به مطالعه کتاب‌ و افزایش میزان مطالعه فراخواند.

از جمله اقداماتی که در این جهت قابل انجام است افزایش کتابخانه‌های عمومی در شهر‌ها و روستاها در حد امکان و در روستاهای دور‌دست که امکان احداث کتابخانه وجود ندارد با ارائه کتابخانه‌های سیار می‌توان در این زمینه نقش مهمی ایفا کرد.

امروزه خرید همه کتاب‌های مد نظر نه امکان‌پذیر است و نه افراد توانایی انجام آن را خواهند داشت، از این رو کتابخانه‌های عمومی بهترین محیط برای تهیه و امانت گرفتن کتاب‌های مد نظر است تا زمینه‌ساز افزایش میزان مطالعه باشد‌.

کتابخانه‌های عمومی می‌توانند اقدام به خرید کتاب‌های متنوع، به روز کرده و آن را در دسترس و استفاده مردم قرار دهند.

باید به گونه‌ای تبلیغات و فرهنگ‌سازی شود که مردم از مضرات و آسیب‌های فضای مجازی به خصوص در کودکان و نوجوانان آگاه شده و بر عکس آن، منافع و فواید مطالعه کتاب بر همگان آشکار شود.

فاطمه شیرینی

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر