logo
امروز : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۱
[ شناسه خبر : ۳۷۹۴۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
یادداشت؛

دخانیات عامل ابتلا به بیماری‌های غیر واگیر است

دخانیات-عامل-ابتلا-به-بیماری‌های-غیر-واگیر-است
مصرف دخانیات نوین مهم‌ترین عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر بوده و سالانه موجب مرگ میلیون‌ها نفر از مردم جهان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از نسیم اشراق، با توجه به نقش مخرب مصرف محصولات دخانی بر سلامت انسان از پنجم تا یازدهم خرداد ماه به عنوان هفته ملی بدون دخانیات با شعار حفاظت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات، حق و مسئولیت همگانی، نام‌گذاری شده است به همین مناسبت نگاهی به دخانیات و تاثیرات مخرب آن می‌اندازیم.

بیشتر بخوانید

مصرف دخانیات نوین مهم‌ترین عامل خطر بیماری‌های غیر واگیر بوده و سالانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر از مردم جهان می‌شود. در حال حاضر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان دخانیات مصرف می‌کنند که در اثر آن متاسفانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قربانی مواجهه با دود دست دوم این محصولات می‌شوند.

محصولات دخانی دارای سه نوع دود هستند اول اینکه دود دست اول که خود مصرف‌کننده استنشاق می‌کند و دود دست دوم دودی است که ناشی از استعمال فرد مصرف کننده و متصاعد شدن دود از دخانیات در محل مصرف است و دود دست سوم دودی است که بر روی البسه و وسایل و بدن اشخاص می‌ماند و تاثیر حداقل 20 درصدی دود دست اول را بر سلامتی افراد دارد.

از نظر خطرات سلامتی، قرار گرفتن در معرض دود دخانیات که توسط دیگران استعمال می‌شود (دود دست دوم) تفاوتی با استعمال دخانیات توسط خود فرد ندارد، زیرا حاوی گازهای سمی و سرطانزا، موادآلاینده و فلزات سنگین است و استنشاق هر میزان از دود دست دوم می‌تواند مشکل‌زا باشد.

طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت مواجهه با دود دست دوم مواد دخانی برای اطرافیان خصوصا کودکان، زنان و مادران باردار خطرات جدی از جمله ابتلا به بیماری‌های تنفسی، قلبی عروقی و مرگ ناگهانی نوزادان را به همراه دارد و خطرات و پیامدهای بسیاری برای کودکان در معرض دود در بزرگسالی دارد.

قلیان جزو محصولات دخانی است که استفاده از آن مضرات حاد و طولانی مدت بر سیستم تنفسی و قلبی عروقی دارد و خطر ابتلا به بیماری‌هایی همچون بیماری عروق کرونر و بیماری انسداد مزمن ریوی را افزایش می‌دهد.

استفاده از قلیان، افزایش خطر انتقال عوامل عفونی از جمله ویروس‌های تنفسی، ویروس هپاتیت c ویروس تب‌خال، سل، هلیکوباکترپیلوری ( عامل ایجاد زخم معده و بیماری‌های گزارشی) و انواع قارچ‌های بیماری‌زا را به همراه دارد.

گزارش سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با بهداشت، قلیان تهدید دخانیات در قرن 21 است، در بیان علت این موضوع اشاره به تهدید گروه‌های خاص ( زنان و نوجوانان)، رواج باورهای نادرست، ترویج و تجارت در فضای مجازی، شکل‌گیری کانون‌های بزه در شکل مصرف اجتماعی، تهدید ریز ذرات نیز تهدید به انداختن امنیت جامعه و خانواده به عنوان دروازه بزه و اعتیاد، تنها بخشی از مشکلات این پدیده است زیرا مصرف دخانیات شایع‌ترین عامل مرگ و بیماری است که قابل پیشگیری است.

دود ناشی از قلیان دارای حجم و فشار بالاتری برای آسیب‌رسانی به بدن، به‌ویژه به ریه‌ها است و همچنین طولانی بودن مصرف (حدود یک ساعت) و میزان نیکوتین وارده به بدن سبب می‌شود تا اعتیاد پیچیده‌تری از نیکوتین را در مصرف کننده‌های قلیان شاهد باشیم و این موضوع وقتی اهمیت بالاتری دارد که بدانیم بیش از 90 درصد مصرف کننده‌های قلیان اعتیاد خود را به نیکوتین کتمان کرده ولی قادر به قطع مصرف نیستند.

وجود مواد روان‌گردان در تنباکوهای مورد استفاده در قلیان، استفاده از گراس و حشیش در تهیه قلیان، برخی از سود جویان و عرضه کننده‌های قلیان برای جذب سود بیشتر، اقدام به افزودن مواد مخدر و روان‌گردان به توتون مصرفی و آب موجود در ابزار قلیان می‌کنند.

در راستای مبارزه با دخانیات، سازمان جهانی بهداشت وفق اجرای ماده هشت کنوانسیون کنترل دخانیات، ابتکار شهر و روستای بدون دخانیات پایه‌گذاری شد و در جهت اجرای این طرح، وزارت بهداشت با مصوبه مجلس شورای اسلامی و در جهت کاهش 30 درصدی مواجهه با دود محصولات دخانی، این برنامه را از سال 1399 در کشور آغاز کرد و زیربنای برنامه، مبتنی بر آموزش اقشار مختلف جامعه و اجرای قانون است.

در شهرستان خدابنده نیز شهر قیدار، گرماب و روستاهای جرین و قویی به عنوان شهر و روستای بدون دخانیات اعلام شده‌اند و جلسات مرتبط با آن به ریاست فرماندار شهرستان و بخشدار بخش افشار تشکیل شده و اجرای طرح آغاز شده است.

با توجه به طرح جامع مبارزه دخانیات و عضویت مسئولان قضایی و انتظام از پشتوانه اجرایی لازم، در جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامت و بهداشت جامعه، از کلیه آحاد جامعه برای اجرای طرح مبارزه با دخانیات درخواست می‌شود در صورت مشاهده هر گونه تخلف با شماره 190 تماس گرفته بگیرند.

بخشی از متن برگرفته از رسانه‌ها

فاطمه عبداللهی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر