logo
امروز : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۴
[ شناسه خبر : ۳۷۹۳۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مشکلات آبزی‌پروران تمامی ندارد؛

قطعی مکرر برقِ استخرهای پرورش ماهی در ماهنشان

قطعی-مکرر-برقِ-استخرهای-پرورش-ماهی-در-ماهنشان
قطعی مکرر استخرهای پرورش ماهی دو منظوره ماهنشان آثار منفی در حوزه این صنعت دارد که در صورت استمرار سبب تضعیف روحیه پرورش‌دهندگان‌ و در نهایت تعطیلی آنان خواهد شد و در اقتصاد منطقه تاثیرات منفی به دنبال خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شهرستان ماهنشان با توجه به موقعیت قرار‌گیری در جوار رود قزل‌اوزن، زمینه مناسبی برای ایجاد مزارع استخر‌های پرورش ماهی فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید

استخر‌های پرورش ماهی، زمینه‌ساز ایجاد اشتغال

از این رو افراد و خانواده‌های زیادی با احداث استخرهای پرورش ماهی برای خود ایجاد شغل کرده‌اند و برای خود و گاها برای دیگران منبع درآمدی به وجود آورده‌اند.

علاوه بر ایجاد شغل بر خود و دیگران، در پیشرفت اقتصادی منطقه نیز بسیار تاثیر‌گذار بوده‌ به طوری که اگر ماهنشان قبل از وجود مزارع پرورش ماهی و باغات زردآلو با ماهنشان کنونی را مقایسه کنیم، این پیشرفت کاملا آشکار و چشمگیر است.

اما متاسفانه صنعت‌گران این حرفه دچار مشکلاتی هستند که آنان را از این حرفه دلسرد می‌کند وجود مسائلی همچون نبود کارخانه تولید خوراک ماهی، نبود صنایع تبدیلی، نبود بازار‌های فروش از جمله مشکلات پیش‌روی این صاحبان صنعت است.

مشکلات استخر‌های پرورش ماهی دو منظوره

جدا از مشکلات یاد شده که گریبان‌گیر همه پرورش‌دهندگان است اما اخیر صاحبان مزارع پرورش ماهی دو منظوره با مشکل اساسی رو به رو شده‌اند که در صورت عدم رسیدگی و حل آن ممکن است خسارت‌های فراوانی به فعالان این حوزه تحمیل کند و این حرفه را رو به تعطیلی گذارد.

در استخرهای دو منظوره کشاورزی و پرورش ماهی، آبی که برای آبیاری از چاه و غیره خارج می‌شود قبل از وارد شدن به زمین کشاورزی، به استخر وارد می‌شود و بعد از آن خارج شده و به مصرف آبیاری می‌رسد.

در حال حاضر بر اساس گفته فعالان این عرصه علی‌رغم جریمه مالی برای آنان، روزانه ساعاتی برق قطع شده که این اقدام برای مزارع پرورش ماهی بسیار مضر است، چرا که در صورت عدم کارکرد هواده‌های موجود دمای آب بالا رفته و برای ماهی‌های موجود در استخرها امری خطرناک تلقی می‌شود.

یکی از فعالان حوزه پرورش ماهی دو منظوره در گفتگو با موج‌رسا گفت: در شهرستان ماهنشان تعداد زیادی پرورش‌دهندگان خرده و دو منظوره وجود دارد که روزانه سه تا چهار ساعت برق قطع می‌شود.

وی بیان کرد: در طول این مدت امکان تامین برق اضطراری برای استخر‌ها وجود ندارد یا در صورت وجود امری سخت و دشوار و هزینه‌بر است.

این پرورش دهنده گفت: با قطعی چند ساعته برق دمای استخرها بالا رفته و امکان تغذیه ماهی‌ها وجود ندارد و در صورت عدم تغذیه، بازدهی آن‌ها نیز با کاهش مواجه می‌شود.

یکی دیگر از پرورش‌دهندگان ماهی به موج‌رسا گفت: ما علاوه بر قطعی برق، جریمه مالی نیز شده‌ایم که این امر سبب تضعیف روحیه تولید کننده می‌شود و زمینه‌ساز تعطیلی این صنعت در آینده خواهد بود.

وی ادامه داد: قطعی برق عملا بر این صنعت تاثیری منفی دارد که در صورت استمرار موجب تعطیلی شده و تعداد زیادی از افراد بیکار شده و به ناچار برای یافتن کار به شهرهای دیگر مهاجرت خواهند کرد.

این فعال عرضه پرورش ماهی افزود: اگر این استخرها تعطیل شوند علاوه بر بیکاری قابل توجهی از جوانان و مهاجرت آنان و تاثیرات منفی که برای افراد دارد، در اقتصاد منطقه نیز تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر