logo
امروز : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۸
[ شناسه خبر : ۳۷۹۳۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
وقتی که آموزش و پرورش سر کلافچه را گم می‌کند؛

یک تصمیم نسنجیده و هزاران معضل

یک-تصمیم-نسنجیده-و-هزاران-معضل-
طبق هر سال در فصل امتحانات دانش‌آموزان درگیر درس، امتحانات و جزوه هستند. طبیعی است که در چنین شرایط استرس‌زا و دلهره‌آوری والدین نیز دچار این جو روحی می‌شوند اما امسال دانش‌آموزان و والدین با معضلات دیگری نیز دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ترس و اضطراب از امتحان را همه افراد در مقطعی از زندگی خود تجربه کرده‌اند، در برخی افراد این نگرانی از ارزیابی و نمراتی که قرار است به عنوان نتیجه امتحان اعلام شود را آنچنان در ناخودآگاه خود باقی گذاشته‌اند که با اینکه سال‌ها از دوران تحصیل آن‌ها گذشته همچنان ترس از امتحان را دارند. 

بیشتر بخوانید

از طرفی انتظار بیش از حد خانواده‌ها، سخت‌گیری معلمان، همچنین تغییر نظام آموزشی حاکم و همینطور ثبت‌نام به اجبار در کلاس‌های متفرقه و فضای رقابتی بین همسالان نیز از عوامل تشدید کننده استرس شده است. 

در روزهای امتحان به علت استرس و فشا‌رهای عصبی، معمولا تغذیه دانش‌آموزان دچار اشکال شده که روی یادگیری تاثیر بسزایی گذاشته و سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کند. دلهره داشتن به میزان کم، مسئله‌ای قابل قبول و طبیعی است اما مشکل زمانی بیشتر می‌شود که فرد توانایی کنترل بر این اضطراب آزار دهنده را نداشته باشد و همین موضوع می‌تواند سلامت روان و جسمی فرد را تحت تاثیر قرار دهد. 

در این ایام ضرورت دارد، خانه و مدرسه به دانش‌آموزان آرامش هدیه دهند تا این عزیزان کمترین استرس را داشته باشند و با مطالعه منظم، خواب کافی و تغذیه مناسب این روز‌ها را سپری کنند. استرس در میزانی محدود می‌تواند عاملی برای تلاش بیشتر در فرد شود و حتی مفید هم باشد، اما اضطراب بیمار‌گونه نه تنها منجر به ترقی و رشد فرد نشده بلکه می‌تواند در عملکرد وی ایجاد اختلال کرده و در مجموع فرد نسبت به توانایی‌های خود دچار شک و تردید شود. 

در چنین شرایطی دانش‌آموزان علاوه بر مشکلات استرس و اضطراب مطالعه، ترس از امتحانات نهایی، نتیجه آن روی سوابق تحصیلی، کارت آزمون و حوزه امتحانی نیز بر نگرانی آن‌ها می‌افزاید.

از طرفی به دلیل اختلال در سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش بسیاری از دانش‌آموزان متقاضی شرکت در امتحانات نهایی موفق به دریافت کارت ورود به جلسه نشدند. این کارت علاوه بر احراز هویت دانش‌آموزان، حاوی اطلاعات محل آزمون است. 

با پیگیری‌های انجام شده آموزش و پرورش طی یک پیامی اعلام کرد که داوطلبان آرامش خود را حفظ کرده و با در دست داشتن شناسنامه به محل آزمون بروند. اولیا هم شاکی از آن هستند که محل زندگی این سوی شهر و حوزه امتحانی در آن سوی شهر قرار داشته و برای رفت و آمد نیز مجبور هستند از صبح زود با غر زدن فرزندانشان از منزل خارج شده تا فرزندانشان را به حوزه امتحانی برسانند. 

از آنجایی که استان زنجان شهر چراغ قرمزها بوده و مسیر امتحانی پر ترافیک و سرسام‌آور، اولیا و فرزندانشان را نیز کلافه می‌کند و همینطور ممکن است همان مطالبی که در ذهن دانش‌آموزان بود نیز پرواز کند و برود. 

جابجا شدن محل حوزه خود یک معضل بزرگ است، آموزش و پرورش هم همچنان با همین سیستم رو به جلو رفته و هدف از این کار هم هنوز مشخص نیست، سوالی که ذهن همه والدین و دانش‌آموزان را درگیر کرده این است که چرا حوزه امتحانی در همان مدرسه محل تحصیل برگزار نمی‌شود؟

برخی از والدین هم وسیله‌ای برای رفت و آمد نداشته و باید با پرداخت هزینه‌های هنگفتی، خود و فرزندانشان را به حوزه امتحانی رسانده و تا آخرین ساعات امتحانی منتظر فرزندانشان بمانند. بعضی دیگر هم مسیر حوزه آزمون را به کلی نمی‌شناسند و ممکن است فرزندانشان دیرتر به محل رسیده و مراقبان امتحانی برای دانش‌آموز غیبت زده و حذف شوند. 

با تمام این معضلات امیدواریم که آموزش و پرورش نظارتی جدی بر نحوه برگزاری آزمون‌ها داشته و محل امتحانات را به مناطق دور انتقال ندهند و داوطلبان آزمون‌های نهایی با توکل به خداوند و حفظ آرامش خود، بتوانند پس از یک سال تلاش و کوشش نتایج دلخواه را در این امتحانات کسب کنند.   

فاطمه عبداللهی 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر