logo
امروز : شنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۶
[ شناسه خبر : ۳۷۹۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
کنترل بحران آب، همت می‌طلبد؛

هدررفت آب از شبکه آبرسانی روستای سریک

هدررفت-آب-از-شبکه-آبرسانی-روستای-سریک
علی‌رغم هشدار‌های مکرر مسئولان بر مصرف بهینه آب، اما فرسودگی خطوط انتقال و ترکیدگی لوله‌های آب در اکثر نقاط روستای سریک ماهنشان باعث نارضایتی اهالی روستا از وضع موجود شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» متاسفانه طی سال‌های اخیر با توجه به خشکسالی‌های موجود و عدم وجود آب کافی تعداد قابل توجهی از شهر‌ها و روستاهای ایران با مشکل کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند.

بیشتر بخوانید

پوسیدگی لوله‌های انتقال آب روستای سریک

در این میان روستای سریک از توابع بخش مرکزی شهرستان ماهنشان در فاصله دو کیلومتری ماهنشان واقع شده است.

 با توجه به موقعیت جغرافیایی و استقرار این روستا کنار رود قزل‌اوزن این روستا از لحاظ کمبود آب در مشکل و تنگنا قرار ندارد و این نقطه عطفی برای مردمان این روستا است.

اما متاسفانه قدیمی بودن و ظرفیت کم لوله‌های انتقال آب این روستا سبب ترکیدگی لوله‌های انتقال آب و هدر رفت این مایع حیاتی می‌شود‌ که در دنیای امروزه که کمبود آب به یک دغدغه کشوری و حتی جهانی تبدیل شده است و حتی هدر رفت یک قطره از آن نیز بسیار حائز اهمیت است.

علاوه بر هدر رفت آب از مناطق ترکیدگی لوله‌های انتقال آب، سبب حفاری‌های متعدد از خیابان‌های موجود در سطح روستا می‌شود که این حفاری‌ها به نوعی از بین بردن سرمایه هزینه شده در روستا است.

یکی از اهالی روستای سریک در گفتگو با موج رسا گفت: خوشبختانه با توجه به مجاورت روستا با رود قزل‌اوزن مشکل کمبود آب در روستا وجود ندارد.

وی ادامه داد: اما متاسفانه لوله‌های انتقال آب قدیمی و کم حجم است و به صورت پی در پی دچار شکستگی می‌شود.

این فرد تصریح کرد: وجود شکستگی‌هایی مکرر زندگی روز‌مره ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و با قطع و تعمیر لوله‌های شکسته و وصل مجدد آب مقدار زیادی گل و ماسه از طریق لوله‌های آب به منازل منتقل می‌شود و سبب ایجاد مشکل در لوازم خانگی است که کار آن وابسته به آب است می‌شود.

یکی از بانوان روستا نیز در گفتگو با موج رسا گفت: آب روستا شور است و در قسمت بالای روستا منبع آب شیرینی وجود دارد که اهالی می‌توانند آب شیرین مورد نیاز خود را از آنجا تامین کنند.

وی بیان کرد: همه افراد نمی‌توانند برای تهیه آب شیرین به آن قسمت بروند و تعداد محدودی از آنان آب دستگاه آب شیرین‌کن نصب کرده‌اند که وجود ماسه و سنگ‌ریزه هنگام وصل آب سبب صدمه به این دستگاه می‌شود.

این بانوی ساکن سریک ادامه داد: با توجه به شکستگی‌های متعدد و قطعی همراه با آن هنگام تعمیر در زندگی روزمره اهالی علی‌الخصوص افرادی که بچه کوچک و مریض دارند می‌شود.

یکی دیگر از اهالی گفت: ترکیدگی پی در پی لوله‌ها علاوه بر اینکه در این شرایط حساس سبب هدر رفت آب می‌شود، سبب تخریب آسفالت و از بین رفتن هزینه می‌شود.

عدم وجود بودجه برای تعویض لوله‌ها

علی رحیمی، دهیار روستای سریک در این باره به موج‌رسا گفت: با توجه به اینکه لوله‌‌های انتقال آب مربوط به زمانی است که روستا کوچک‌تر بود و جمعیت آن کمتر بود.

وی افزود: در حال حاضر اگر با توجه به نیاز روستا آب وصل شود فشار آب زیاد بوده و لوله‌ها ظرفیت این آب را ندارند.

دهیار روستای سریک خاطر نشان کرد: اگر میزان آب کمتر هم باز شود پاسخگوی نیاز جمعیت روستا نیست و به خانوارهای بالای روستا آب نمی‌رسد.

وی عنوان کرد: جهت پیگیری این مشکل به اداره آب شهرستان ماهنشان مراجعه کردیم که فعلا به دلیل عدم وجود بودجه امکان تعویض لوله‌ها وجود ندارد.

با این وجود با توجه به بحران کم آبی در مناطق مختلف امید است با تعمیر و تعویض این لوله‌های آب از هدررفت آب، این مایع حیاتی بکوشیم تا در زندگی روزانه و ادامه حیات دچار مشکل نباشیم

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر