logo
امروز : شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۹
[ شناسه خبر : ۳۷۹۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
معاون وزیر آموزش و پرورش:

استان زنجان برای رسیدن به استانداردها نیاز به ساخت ۲۶۰۳ کلاس درس دارد/ ۳۰ هزار کلاس امسال در سطح کشور استانداردسازی می‌شود

استان-زنجان-برای-رسیدن-به-استانداردها-نیاز-به-ساخت-۲۶۰۳-کلاس-درس-دارد-۳۰-هزار-کلاس-امسال-در-سطح-کشور-استانداردسازی-می‌شود

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت فضاهای آموزشی در استان زنجان گفت: استان زنجان برای رسیدن به استانداردها نیاز به ساخت ۲۶۰۳ کلاس درس دارد.

به گزارش موج رسا; محمدتقی نظرپور امروز در جلسه شورای آموزش و پرورش استان زنجان با بیان اینکه حضور در استانها برای جبران کمبودها و ضعف‌ها و تقویت نقاط قوت است به مشارکت خیران در ساخت فضاهای آموزشی اشاره و اظهار کرد: خیران ما از ابتدای انقلاب تا سال ۹۵ حدود۲۰ درصد از فضاهای آموزشی را ساخته بودند یعنی حدود ۱۰۷ هزار کلاس درس توسط خیران احداث شده بود.

وی افزود: در انتهای سال ۹۵ و امسال حدود ۵۰ درصد پروژه‌های ما که به بهره‌برداری رسیده توسط خیران احداث شده است.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: اگر ما به درستی در مجموعه خیرین ظهور پیدا کرده و از خدمات آنها حداکثر استفاده را بکنیم شاید بتوان گفت که ۱۰۰ درصد نیازهای آموزش و پرورش توسط خیران قابل تامین است.

وی با بیان اینکه ارتباط با خیران به خوبی برقرار نشده است، ابراز کرد: در استان زنجان نیز این ظرفیت وجود دارد و می‌توان از ظرفیت خیران بیش از این استفاده کرد و اگر اینها تکریم شوند به طور یقین بخش اعظمی از نیازهای ما برآورده خواهد شد.

نظرپور با اشاره به اینکه بخشهای خصولتی نیز باید در تامین فضاهای آموزشی ورود کنند، عنوان کرد: وظیفه آموزش و پرورش بر عهده گرفتن مدیریت مجموعه آموزشی است نه اینکه از صفر تا ۱۰۰ فضای آموزشی را نیز خودش بسازد.

وی با بیان اینکه از سال ۹۲ تاکنون نزدیک ۴۰ درصد فضاهای آموزشی توسط خیران ساخته شده است، تصریح کرد: این نشان از اقبال و اعتماد خیران به دولت را نشان می‌دهد که باید از این اعتماد استفاده کرد.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به کمبود اعتبارات دولتی خاطرنشان کرد: سال گذشته اعتبارات استانی حدود ۲۹ درصد و اعتبارات ملی نیز حدود ۳۶ درصد اختصاص داده شد که جا دارد ما منابع درآمدی خود را تنوع ببخشیم و اکنون که دولت در شرایط سختی قرار دارد از منابع دیگری استفاده کرد.

وی با بیان اینکه سرانه فضاهای آموزشی در استان زنجان وضعیت خوبی ندارد، اظهار کرد: این استان در بحث سرانه در جایگاه میانی استانهای کشور قرار دارد، سرانه فضای آموزشی در زنجان ۵.۳۸ و متوسط کشور ۵.۱۸ است اما تا سرانه استاندارد قابل قبول که ۸.۳۹ است، فاصله دارد.

نظرپور با اعلام اینکه ۳۹۰ هزار مترمربع فضا باید در استان زنجان ساخته شود، افزود: ۲۶۰۳ کلاس درس باید در این استان ساخته شود تا بتواند به استاندار برسد که با شرایط امروز به اعتباری نزدیک به ۴۸۱ میلیارد تومان اسنت.

وی با تاکید بر اینکه ساخت این فضا با اعتبارات استانی و ملی شدنی نیست، گفت: باید از ظرفیت شرکتهای و بخشها و خیران برای جبران این خلا استفاده کرد، البته در کنار این نیاز باید این فضا به خوبی ساخته شود تا سالها بتوان از آن استفاده کرد.

معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در کل کشور حدود ۱۰۰۰ کلاس خشتی و گلی داریم، اضافه کرد: حدود ۱۷۰۰ کلاس کانکسی نیز در کل کشور وجود دارد، برنامه ما این است که تا پایان سال ۹۷ در کل کشور این کلاسهای خشتی گلی و کانکسی را جمع‌آوری کنیم.

وی با ابراز اینکه کلاسهای کانکسی مناطق عشایری را نمی‌توان حذف کرد، خاطرنشان کرد: در خصوص کلاسهای کانکسی عشایر باید در بحث ایمنی اقداماتی را انجام و ایرادات را برطرف کرد.

نظرپور با بیان اینکه حدود ۱۵۰ هزار کلاس درس استانداردسازی شده است، عنوان کرد: حدود ۳۰ هزار کلاس درس در سال ۹۶ استانداردسازی می‌شود و بعد از این نیز حدود ۸۳ هزار کلاس برای استاندارسازی باقی می‌ماند.

وی بیان کرد: هدف ما در استانداردسازی این است که سوخت از هر نوعی که باشد به داخل کلاس هدایت نشود، توان ما به لحاظ اعتباری محدود بوده که به این موضوع نیز باید توجه کرد و این ۸۳ هزار کلاس طبق زمانبدی در سه سال آینده استانداردسازی می‌شوند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور اظهار کرد: طبق مکاتباتی وزیر آموزش و پرورش با معاون اول رئیس جمهور قرار شده تخصیص اعتبارات نوسازی را در ۶ ماهه اول قابل توجه باشد تا برای پایان سال بتوانیم کل اعتبارات را تخصیص دهیم.

وی با تاکید بر اینکه توسعه استان از بستر آموزش و پرورش امکان‌پذیر است، تصریح کرد: بستر آموزش پرورش زمانی آماده می‌شود که فضای آموزشی به موقع در اختیار قرار گیرد.

نظرپور با اشاره مسکن مهر و کمبود فضاهای آموزشی در این مناطق گفت: حدود ۲۵ هزار کلاس درس در مناطقی که مسکن مهر احداث شده کم داریم و امکانی اینکه ما بتوانیم این تعداد کلاس را بسازیم برای ما مقدور نیست.

وی بیان کرد: در مسکن مهر وزارت راه و شهرسازی و شرکتها تعهد دادند که وقتی مجموعه‌ای را ساختند فضای آموزشی آن را نیز ساخته و در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند، در صورتی که این اتفاق نیفتاده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما در مسکن‌های مهر در سراسر کشور حدود ۲۴۳ مدرسه را با سه هزار کلاس ساختیم، افزود: ۲۴۰ مدرسه را نیز با ۲۵۰۰ کلاس در دست اجرا است اما ساخت ۲۵ هزار کلاس برای ما مقدور نیست.

//س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر