logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۷۹۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
عوارضی که غیر قابل جبران است؛

مصرف دخانیات، خطری پنهان در جامعه

مصرف-دخانیات،-خطری-پنهان-در-جامعه
در سال‌های اخیر مصرف دخانیات در بین نوجوانان افزایش چشمگیری داشته که علاوه بر آسیب‌های جسمی، زمینه‌ساز مشکلات فرهنگی و اجتماعی و روحی و روانی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» مصرف دخانیات در کشور ماجرای کهنه و گذشته‌ای است که وجود آن را باید در گذشته‌های دور جستجو کرد.

بیشتر بخوانید

اما متاسفانه در سال‌های اخیر مصرف دخانیات از جمله سیگار در کشور افزایش یافته و ایران به عنوان کشور‌های مصرف کننده تنباکو شناخته می‌شود.

مصرف سیگار و قلیان از جایی شروع می‌شود که به عنوان یک تفریح و لذت به صورت تفننی مورد استفاده قرار می‌گیرد اما این تفریح کاذب با مرور زمان به یک عادت تبدیل شده و ترک و کنار گذاشتن آن به کاری سخت و دشوار می‌شود.

گاهی مصرف سیگار در زندگی افراد با گونه‌ای تاثیر می‌گذارد که جزئی از زندگیشان محسوب می‌شود که امکان حذف آن وجود ندارد.

اما مصرف سیگار در افراد علاوه بر مضرات برای سلامتی، معضلات فرهنگی و اجتماعی فراوانی دارد که گاها سبب بروز مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود.

متاسفانه استان زنجان نیز از معضل مصرف دخانیات در امان نمانده و در طول سال‌های اخیر مصرف دخانیات توسط نوجوانان و بانوان نیز به چشم می‌خورد.

مصرف دخانیات، زوال سلامتی را به دنبال دارد

مصرف دخانیات برای سلامت جسم افراد بسیار مضر است و زمینه‌ساز ایجاد بیماری‌هایی نظیر سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، بیماری‌های دهان و دندان، مشکلات ناباوری، پوکی استخوان و غیره می‌شود و هزینه‌های هنگفتی در زمینه درمان به سیستم درمانی پدید خواهد آورد.

تاثیرات فرهنگی و اجتماعی منفی در اثر مصرف دخانیات

مصرف دخانیات علاوه بر ایجاد بیماری‌های مختلف و از بین بردن سلامتی انسان‌ها، تاثیرات فرهنگی و اجتماعی منفی فراوانی دارد که از جمله آن‌ها افزایش استرس، تغییر در رفتار، کاهش اعتماد به نفس و غیره را در جامعه است.

در این بین، خانواده‌ها و جامعه نیز از وجود این مشکل در تنگنا قرار دارند که در بین خانواده‌ها سبب ایجاد اختلاف، تاثیر در آینده فرزندان، دگرگونی و از هم پاشیدن خانواده‌ها و در نهایت به طلاق منجر می‌شود.

عدم توجه به نوجوانان از دلایل گرایش به مصرف دخانیات

متاسفانه در دنیای امروز شاهد رواج مصرف دخانیات بین نوجوانان هستیم که می‌تواند دلایل و علل مختلفی داشته باشد.

نوجوانی برهه حساس از زندگی افراد است که به دلیل قرار گرفتن در دوره بلوغ نیاز به توجه بیشتری از جانب خانواده است.

دوره‌ای که اگر فرد مورد توجه و تاکید قرار نگیرد، بیشتر به سمت دوستان و همسالان گرایش پیدا کرده و نظرات آنان را بر نظرات افراد خانواده برتری می‌دهند که در این بین گاهی در جمع‌های دوستانه افرادی وجود دارند که نوجوانان را به مصرف دخانیات دعوت می‌کنند.

توانایی نه گفتن 

بعضی از نوجوانان نیز توانایی نه گفتن در مورد خواسته نامعقول دیگران را ندارند و به همین دلیل اسیر درخواست نادرست دیگران می‌شوند، مثلا در مقابل درخواست استعمال سیگار از جانب همسالان توانایی نه گفتن را ندارد.

مورد تمسخر واقع شدن

مورد تمسخر واقع شدن در بین همسالان نیز از جمله دلایلی است که نوجوانان به سمت مصرف دخانیات کشیده می‌شوند.

نوجوانان در این زمینه در تنگنا واقع می‌شوند و ناچار به مصرف می‌شوند تا دوستان آنان به سخره نگیرند.

سیگارهای الکترونیکی 

از سویی دیگر در دنیای امروز سیگارهای الکترونیکی در حال گسترش و تبلیغ هستند، سیگارهای الکترونیکی دستگاه‌هایی هستند که در دست نگاه داشته شده و با گرم کردن مایعی که معمولا حاوی نیکوتین و طعم‌دهنده‌ها است، کار می‌کنند.

در این نوع سیگار پایه تبلیغ بر این مبنا است که چون دودی از سیگار تولید نمی‌شود پس مضرات سیگارهای دودی را ندارند.

سیگارهای الکترونیکی به دو دسته ویپ و پاد سیستم تقسیم می‌شوند که ویپ‌ها اغلب برای مصرف‌کنندگان تفریحی، و پاد سیستم‌ها اغلب برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند.

توجیه خانوا‌ده‌ها میزان گرایش جوانان به مواد مخدر را کم می‌کند

در این راستا محمد حسین‌خانلو، رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا بیان کرد: مصرف سیگار و قلیان در هر شکل و شیوه‌ای مضر است و باعث ایجاد بیماری‌های جسمی و فرهنگی و روانی است.

وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر درگیر یک پدیده بد اجتماعی هستیم و آن هم مصرف سیگار بین نوجوان و بانوان است.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان مطرح کرد: زمانی که افراد بزرگتر این کار را به راحتی انجام می‌دهند قطعا نوجوانان و بچه‌ها نیز از آنان الگو برداری می‌کنند.

وی افزود: اگر قرار است با این پدیده شوم مبارزه کنیم، اولین کار این است که باید از خودمان شروع کنیم.

حسین‌خانلو عنوان کرد: سیگار دارای نیکوتین بوده و برای سلامت جسمی افراد بسیار مضر است و سبب کاهش عمر نیز می‌شود.

وی ابراز کرد: جدای از مضرات سیگار برای سلامتی جسم، با توجه به بوی بدی که سیگار دارد سبب آزار و ناراحتی اطرافیان و خانواده نیز می‌شود.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که امروز وجود دارد گسترش سیگار‌های الکترونیکی است که با نام‌های ویپ و پاد عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: متاسفانه به گونه‌ای فرهنگ‌سازی می‌کنند که در این نوع سیگارها  که چون دودی وجود ندارد و به صورت الکترونیکی است پس بخار حاصله از آن ضرری برای شخص ندارد.

حسین‌خانلو یادآور شد: در حالی که این سیگارهای الکترونیکی بیشتر از سیگار‌های دود‌زا مضر هستند.

وی ادامه داد: دلایل متعددی وجود دارد که نوجوانان به استعمال دخانیات گرایش پیدا می‌کنند که از جمله آنان تربیت صحیح خانواده، آگاهی دادن به بچه‌ها از آسیب‌ها و مضرات آن در آینده می‌تواند تاثیرگذار باشد.

رئیس اداره اجتماعی پلیس مبارزه با مواد مخدر استان زنجان عنوان کرد: می‌توان با توجیه صحیح خانواده‌ها این امر را تا حد زیادی کنترل کرد و بیشتر موضوعات آموزشی و اجتماعی را نیز مورد توجه قرار داد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر