logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۷۸۹۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

۴۰ درصد زباله‌های تولیدی در بیمارستان‌ها عفونی است

۴۰-درصد-زباله‌های-تولیدی-در-بیمارستان‌ها-عفونی-است
بیمارستان‌ها یکی از تولید کننده‌های زباله‌های مخاطره‌آمیز هستند که دفن و امحای پسماندهای عفونی آن‌ها از اقدامات مهم در جهت جلوگیری از بروز مشکلات اکوسیستم است و پرداختن به آن تاثیرات مثبت بر زندگی انسان دارد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» دقت در استریل کردن پسماندهای بیمارستانی امری مهم است که باید با نظارت‌های دقیق صورت گیرد و کوچکترین غفلت در این باره منجر به اتفاقات ناگوار برای انسان و محیط پیرامون خواهد شد.

بیشتر بخوانید

زباله‌های تولید شده در بیمارستان نیاز به تفکیک دارد و این امر نیازمند برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی است تا زباله‌های عفونی و غیرعفونی تفکیک شده و زباله‌های عفونی مورد استریل قرار داده شود.

زباله‌های عفونی در بیمارستان توسط دستگاه اتوکلاو مورد استریل قرار داده می‌شود و بعد تحویل ماموران شهرداری شده تا عمل دفن و امحا صورت گیرد.

شرکت‌های دخیل در امر جمع آوری پسماندهای عفونی نقش مهمی در این زمینه دارد و باید کارشناسان توجه لازم را داشته باشند که این فرآیند با دقت زیادی انجام شود و چراکه کوچکترین نقص یا کوتاهی آسیب‌های جبران‌ناپذیر در پی دارد.

40 درصد پسماندهای بیمارستانی عفونی است

در این راستا جلیل نصیری رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان در گفتگو با موج‌رسا با بیان اینکه طریقه جمع‌آوری پسماندهای بيمارستانی در بيمارستان‌ها با مراکز بهداشت و درمانی دارای تفاوت‌هایی است اظهار کرد: بيمارستان‌ها بر اساس قانون زباله‌های عفونی استریل نشده را باید استریل کنند و نظارت‌های لازم در این باره با دقت انجام می‌شود و کسی هم نمی‌تواند زباله بدون استریل را اقدام به جابجایی کند این امر ممنوع است.

وی با بیان اینکه بيمارستان با توجه به میزان تولید پسماندهای عفونی حداقل‌ از یک دستگاه استریل بيمارستانی که عمدتا «اتوکلاو» است استفاده می‌کند افزود: بیمارستان‌های آیت‌الله موسوی و ولیعصر به جهت تولید بیشتر زباله از تعداد بیشتری دستگاه استریل‌ کننده برخوردار است.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه استریل پسماندهای عفونی در داخل بیمارستان‌ها توسط دستگاه «اتوکلاو» انجام می‌شود ابراز کرد: این اقدام با نظارت‌های دقیق انجام می‌شود و زباله های ضد عفونی شده تحویل شهرداری داده و در جایگاه اصلی دفع زباله شهری دفن می‌شود و پسماندها باید در محل تولید زباله‌های عفونی و در زمان تولید مورد تفکیک قرار داده شود.

وی با اشاره به اینکه در بحث زباله‌های عفونی به یک شرکت مجوز داده شده که پسماندهای بیمارستانی را  به صورت روزانه جمع آوری و استریل کرده و تبدیل به زباله عادی کند اذعان کرد: فعالیت یک شرکت در این زمینه کم است و نیازمند همکاری سایر دستگاه‌ها و ارگان‌ها در این باره هستیم تا روند کار به خوبی پیش رود.

رئیس گروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی  زنجان  با بیان اینکه در کل 15 تا 20 درصد زباله‌های تولید شده در بيمارستان عفونی بود گفت: متاسفانه بعد از کرونا میزان تشکیل زباله‌های پزشکی بالا رفته است و این روال در کل کشور نیز به همین صورت است و در برخی بيمارستان‌ها ۳۰ الی ۴۰ درصد زباله‌های تولید شده پسماندهای عفونی هستند.

وی با اشاره به اینکه سطل‌های زرد رنگ در بیمارستا‌ن‌ها مخصوص اقدامات پزشکی و سطل‌های آبی مخصوص زباله‌های عادی است گفت: اگر زباله‌ای به اشتباه داخل نایلون‌های مذکور ریخته شود.

روزانه ۳۵۰ تن زباله توسط شهرداری زنجان دفن می‌شود

 سحر حدیدیان رئیس سازمان پسماند شهرداری زنجان با بیان اینکه طبق ماده هفتم قانون مدیریت پسماند، مدیریت اجرایی تمام پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها بر عهده شهرداری‌ها است اذعان کرد: طبق تعاریف مندرج در قانون مذکور پسماندهای بیمارستانی جزو پسماندهای ویژه محسوب شده و تنها در صورتی قابل پذیرش و دفن توسط شهرداری است که بی‌خطرسازی شود.

وی اذعان کرد: بی‌خطرسازی زباله‌های بیمارستانی بر عهده تولید کننده(بیمارستان‌ها) است که پس از بی‌خطرسازی با ماشین‌های مخصوص جمع‌آوری و توسط شهرداری به سایت مهتر حمل و با استفاده از آهک پوشش لازم برروی زباله‌های مذکور ایجاد و عمل دفن پسماندهای عفونی انجام می‌شود.

رئیس سازمان پسماند شهرداری زنجان با بیان اینکه دلیل اصلی استفاده از آهک کاهش ریسک خطرات ناشی از تاثیر دفن زباله‌های بی‌خطرسازی شده توسط بیمارستان‌ها است اضافه کرد: پسماندهای بی‌خطرسازی شده در ۱۹ کیلومتری شهر زنجان در سایت دفن زباله مهتر دفن شده و این جایگاه در اختیار شهرداری زنجان به عنوان مرکز دفن پسماندهای شهری است و روزانه در حدود ۳۵۰ تن زباله در این مرکز دفن می‌شود. 

امحای پسماندهای بیمارستانی امری مهم است

فاطمه وثوقی کارشناس آزمایشگاهی محیط زیست زنجان نیز در گفتگو با موج‌رسا با بیان اینکه پسماندهای بیمارستانی دارای پروتکل است و بیمارستان‌ها برای استریل کردن موادعفونی دارای دستگاه اتوکلاو هستند و نظارت‌های کارشناسان محیط زیست استان زنجان در این باره دقیق است اظهار کرد: پسماندهای بیمارستانی بعد از استریل بی‌خطر هستند و در این مرحله برای امحای آنها در قریه مهتر اقدامات لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مراکز درمانی و مطب‌ها که خود مجهز به دستگاه استریل کننده نیستند روزانه پسماندهای خود را تحویل شرکت خصوصی می‌دهند و عمل استریل کردن پسماندها زیر نظر شرکت انجام می‌شود افزود: یکسری پسماندهای شیمیایی نیز وجود دارد که از بیمارستان‌ها جمع‌آوری شده در سامانه ثبت می‌شود و به شرکتی در اصفهان تحویل داده شده تا امحای این موارد انجام شود.

کارشناس آزمایشگاهی محیط زیست زنجان با اشاره به اینکه دقت لازم برای امحای پسماندهای بیمارستانی امری مهم است و باید دقت شود که قاچاقی این مواد امحا نشود تاکید کرد: اقدامات مربوط به امحا پسماندهای بیمارستانی باید زیر نظر مسئولان مربوطه باشد تا خطری برای محیط زیست نداشته باشد. 

در استان زنجان امحا و دفن پسماندهای شهری زیر نظر شهرداری با نظارت‌های مسئولان مربوطه انجام می‌شود و برای بهتر شدن این روند نیازمند مشارکت نهادها و ارگان‌هایی برای افزایش شرکت‌هایی برای انجام کارهای استریل پسماندهای بیمارستانی در زنجان است.

 

       

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر