تجویز «حمام نمک» برای درمان MS
حمام با آن تعریفی که در فرهنگ ایرانی دارد، هم پیشگیری کننده و هم درمان کننده بیماریها به نحو آسان و سریع و همچنین جایی مناسب برای تعامل و ارتباطات اجتماعی است. به عبارتی حمامهای قدیمی هم کثافات بدن و هم کثافات روح را خارج میسازد.
به گزارش موج رسا; متخصص طب سنتی در گفتگو با کاشان اول، به اهمیت بحث حمام در پیشگیری و درمان بیماریها اشاره کرد و همچنین خواستار احیای فرهنگ حمامهای عمومی و توجه مدیران و سرمایهگذاران به این عرصه شد.
به گفته استاد حسین خیراندیش، با بنا کردن حمامهای عمومی در سطح کشور و خارج از کشور، بیشتر بیماریهای مردم که با منشأ سردی است قابل درمان بوده و از طرفی باعث اشتغالزایی و جذب گردشگر میشود و همچنین از هزینههای درمان و دارو به مراتب کاسته خواهد شد.
وی اطلاعرسانی در این زمینه را امری ضروری دانسته و از زحمات پژوهشگر جوان طب سنتی؛ سید ابوالفضل حسینی به دلیل تألیف اولین کتاب جامع و تخصصی حمام درمانی تقدیر کرد و بر کتاب او تقریظ نوشته است. معرفی این کتاب و محقق جوان در پایان گفتگو آمده است.
آقای خیراندیش جایگاه حمامدرمانی را در تمدن ایرانی اسلامی چگونه ارزیابی میکنید؟
نظامات حکومتی، مسجد و حمام را از گذشته نشان عمران و آبادی شهرها میدانستند و بیمارستان نمیساختند. حمام در آثار همه دورههای گذشته از سلجوقیان و صفویان گرفته تا دوره کریمخان زند وجود دارد. به سبب اینکه حمام، پیشگیری از بروز تمام بیماریهای سرد است که الآن انسانها درگیر آن بیماریهای سرد بوده و باید هزینههای زیادی انجام دهند تا آن را درمان کنند.
زمینه بروز بیشتر بیماریها در تن انسان، بلغم است و طبق روایات اسلامی، حمام دوای بلغم است و امروزه ریشه بالای 90 درصد بیماریها از بلغم است. وقتی در کل هفته بیماران خود را بررسی میکنیم در هفته یک بیماری گرم نمیبینیم و حتی مشکل آدمهای گرممزاج هم از سردی است.
حمام با آن تعریفی که در فرهنگ ایرانی دارد، هم پیشگیری کننده و هم درمان کننده بیماریها به نحو آسان، سریع و در دسترس است و همچنین جایی مناسب برای تعامل، همدلی و ارتباطات اجتماعی است. به عبارتی حمامهای قدیمی هم کثافات بدن و هم کثافات روح را خارج میسازد. اینکه میگویند «رفیق گرمابه و گلستان» نشان از وجود تعاملات انسانی در حمامهای عمومی دارد و از طرفی محیط حمام را طوری طراحی کردهاند تا افراد، زمان بیشتری را بتوانند در آنجا اتراق کنند و خسته نشوند.
حمام، تن انسان را گرم و نرم میکرد و باعث میشد تا بلغمهایی که در تن پراکنده شده و انسداد عروق، سکته و بیماریهای زیادی را به وجود میآورد، دفع شود و از طرفی این گرمی و نرمی باعث آرامش و لطافت روح او میشود.
هر چقدر که این حمامها از جامعه پاک شود، به جای آن بیمارستان میآید. ما به جای اینکه بیمارستانهای فوق تخصصی افتتاح کنیم، باید حمامهای عمومی اساسی بنا کنیم. تفاوت حمام و بیمارستان در این است که این، بیمار میرود سالم بر میگردد اما آن، بیمار میرود جنازهاش بیرون میآید! مردم در حمامهای عمومی، چرک خود را جا میگذارند اما در بیمارستانها، پول و جانشان را بر جای میگذارند. این نظر مدیران بهداشتی درمانی کشور است که روش درمانی جاری سالانه چندین هزار فقیر پدید میآورد و آدمها را به سمت فقر میکشاند؛ راهی که الآن برای تأمین سلامت وجود دارد اشتباه است، اشتباه!
اولین و قدیمیترین حمامها مربوط به تمدن چندین هزار ساله ایران است و الآن برای ما خسارتی است که یک حمام هم نداریم؛ البته آنهایی که حمامها را جمع میکردند میفهمیدند که چکار میکنند، آنها به دنبال توسعه بیمارستانها بودند و این کار به دنبال طرح مبارزه با حجامت بوده و هر کس که فکر کند استعمار در این موضوع نقشی نداشته، انسان کوتهاندیشی است. تک تک رفتارهای ما که از حوزه فرهنگیمان خارج شده با طرح و برنامه خارج شده است.
اگر حمام برگردد، دیگر سالانه چهار میلیارد دلار برای دارو هزینه نخواهیم داشت! اگر کسی سرما خورده و سینه پهلو کند، طوری که نتواند از جایش تکان بخورد و سر خود را بلند کند، این بیماری اوج حضور بلغم در عضلات است که صدها نفر به خاطر آن میمیرند؛ اگر این شخص به حمام رفته و تعریق صورت گیرد با خروج بلغم، همانجا درمان میشود.
منطق طب سنتی در رابطه با اثرات شگفتآور درمانی حمام چیست؟
منطق تامین سلامت از طریق طب سنتی، دفع فضولات خون است و بالاترین فضله خونی که بیشترین بیماری را پدید میآورد، بلغم است. در شرایط کنونی از لحاظ بیتحرکی، بیورزشی، پرخوری، بدخوری و مصرف یک سری مواد شوینده مسدود کننده منافذ پوستی که جلوی خروج بلغم از طریق تعریق را گرفته و آن را در بدن حبس میکند. حبس بلغم باعث به وجود آمدن فشار خون، بیماریهای انسدادی، تیرگی چهره و… میشود؛ ریشه تمام این مشکلات بلغم است که باید از بدن خارج شود.
بلغم هم عامل حیات است و هم عامل ممات؛ اول اینکه باید وجود داشته باشد تا اندام بلغمی را تغذیه کند ولی اگر بیش از اندازه باشد، میتواند مشکل پدید آورد؛ لذا به علت اینکه مشکل آفرینی آن سریع است، خداوند راههای دفع فوری و دم دست برای آن در سراسر بدن خلق کرده است؛ مثل منافذ پوستی، پوست بدن ما پنج میلیون منفذ دارد تا به محض زیاد شدن مقدار بلغم در بدن، راه خروج داشته باشد اما در سیستم زندگی کنونی تمام بلغم در بدن حبس میشود.
حمامهای امروزی، جایی نیست که بدن را گرم و نرم کرده و باعث تعریق شود تا منافذ پوستی باز شده و چرک بدن خارج شود بلکه یک آبزن است و بالاتر اینکه حمامهای امروزی نه تنها بلغمزدا نیستند بلکه بلغمزا هم هستند. از طرفی در حمامهای قدیمی، دلک (مشت و مال) وجود داشته که شخص بعد از یک روز پر کار با رفتن به حمام و انجام یک حمام اساسی و مشت و مال، تمام خستگی و چرک بدن را در حمام جا گذاشته و با نشاط به خانه خود میرفت. دیگر لازم نبود که برای رقت خون آسپرین مصرف کنی بلکه با دفع بلغم، رقت خون ایجاد میشود.
برای آموزش و اطلاعرسانی در رابطه با احیای فرهنگ حمامدرمانی چه جایگاهی قائل هستید؟
انسانها هر کاری که انجام میدهند متکی بر باوری است و هر باوری متکی بر علمی است؛ بدون علم، حرکتی صورت نمیگیرد. برای مثال وقتی به طرف قم حرکت میکنید که علم به وجود زیارت در آنجا داشته باشید و به این باور رسیدهاید که از جانب آن حضرت به شما خیراتی میرسد. حال در رابطه با حمام هم باید به جامعه اطلاعرسانی کنیم تا سرمایهگذاران و مدیرانی که میخواهند کار کنند، آگاهی داشته باشند که این علم با کتاب صورت میگیرد. پس اول با تدوین و چاپ کتاب، علم به مردم منتقل میشود تا به دنبال آن فهم، باور و حرکت پدید آید و سرمایهگذاران و مدیران تصمیم به ورود در این عرصه را بگیرند.
در این رابطه به مسئولان و سرمایهگذاران چه توصیهای دارید؟
برای هر سه هزار نفر یک حمام عمومی بزرگ لازم است که برای مثال چیزی حدود 300 هزار حمام برای کشور لازم است؛ حال اگر در هر حمام برای 10 نفر اشتغالزایی شود سه میلیون شغل ایجاد خواهد شد پس با احیای فرهنگ حمامهای قدیمی هم از بیماریها جلوگیری میشود، هم بیماریها آسان و سریع درمان میشود، هم شغل ایجاد شده و از طرفی هزینههای دارو و درمان بسیار کاهش پیدا میکند و از لحاظ فرهنگی باعث افزایش ارتباطات و رأفت اجتماعی بین مردم میشود.
من در اول سال، اولین مقالهای که به مناسبت سال اقتصاد مقاومتی نوشتم و در سایت گذاشتم، با موضوع ساخت حمامها به منظور ایجاد اشتغال و اقتصاد مقاومتی بود که البته جایزه گرفتم و دفترم را بستند! که از این حرفها نزنید.
من برای بیماری ام اس حمام نمک تجویز میکنم و کل این پادردهای خانمها با حمام نمک قابل درمان است یا پای خود را دو ساعت در حنایی که با آب نمک درست شده بگذارند و دیگر لازم نیست زانوهای خود را عمل کنند.
خدمت آیت الله نوری همدانی بودیم، ایشان میگفتند که: «من نمونه طب اسلامی هستم» چرا که با 95 سال سن همان کارآییهای 40 سالگی را دارند و در تمام عمر یک قرص هم نخوردهاند! به علت اینکه پدرشان هم فقیه و هم طبیب بودهاند و سبک زندگی اسلامی را در زندگی پیاده میکردهاند. بر خلاف وضع کنونی که با 60 سال سن، اسم همسرش را فراموش کرده است؛ مسلمان بودن با سبک زندگی آمریکایی جور در نمیآید.
چرا ایرانیها باید به حمامهای ترکیه بروند؟ در حالی که آن حمامها هم مربوط به تمدن ایران است؛ بهترین مدل حمام را در کشور خودمان بسازیم تا توریستها به حمامهای ایرانی بیایند و در اینجا پول خرج کنند.
تقریظ دکتر حسین خیراندیش بر اولین کتاب جامعه و تخصصی حمام درمانی با عنوان «سر سلامتی»؛
متن تقریظ: «امیدوارم با احیای فرهنگ اسلامی در حوضه بنا و سبک زندگی اسلامی، در بخش احیای حمام، بتوانیم سلامت را به جامعه برگردانیم. این تحقیق میتواند نقش مهمی در این فرهنگ ایفا نماید به امید موفقیت بیشتر جناب آقای حسینی نویسنده موفق این کتاب ارزشمند». 28/ 7/ 1395
انتهای خبر/