logo
امروز : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۱۵
[ شناسه خبر : ۳۷۷۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
مدیرعامل شركت ملی نفت ایران:

صادرات نفت ۲.۵ برابر افزایش یافت

صادرات-نفت-۲.۵-برابر-افزایش-یافت
مدیرعامل شركت ملی نفت ایران گفت: صادرات نفت کشور در شرایط سخت تحریم حدود 250 درصد رشد داشته و تقریبا 2.5 برابر شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» محسن خجسته‌مهر امروز در رویداد جام رسانه‌ای امید با بیان اینکه پیشرفت‌ها و دستاورد‌های کشور ایران به ویژه در دولت سیزدهم بسیار برجسته، شوق‌آور و بعضاً خیره‌کنند است گفت: این می‌تواند مایه امید‌آفرینی و تحول برای جمهوری اسلامی باشد و در مقابل، مایه یأس و ناامیدی دشمنان جمهوری اسلامی خواهد بود که چشم دیدن و گوش شنیدن پیشرفت‌های ارزشمند ایرانیان را ندارند.

بیشتر بخوانید

وی افزود: همه مردم ایران مستحضر هستند که صنعت نفت چند ویژگی مهم دارد، اولین ویژگی صنعت نفت این است که این صنعت تولیدی بوده که توسط شرکت ملی نفت انجام می‌شود و در رشد و شکوفایی اقتصاد کشور نیز مهم است. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: دومین ویژگی صنعت نفت این است که اقتصادی است، صنعت نفت پیشران اقتصاد کشور بوده و اگر صنعت نفت رشد کند، به حرکت درآمده و پویایی لازم خود را به دست می‌آورد.

وی ادامه داد: با این اتفاق سایر بخش‌های اقتصادی کشور هم به جریان خواهد افتاد و با یک حرکت و پویایی خیلی مناسبی مواجه خواهند شد.

خجسته‌مهر اشاره کرد: سومین ویژگی صنعت نفت این است که فناور و علمی بوده و طبق فرمایش مقام معظم رهبری که ما باید صنایع بزرگ را دانش‌بنیان کنیم. این مهم یک صنعت بزرگ و پیچیده است برای اینکه بتوانیم این صنعت را به شکوفایی برسانیم بایستی آن را دانش‌بنیان کرده و با کمک از شرکت‌های فناور و مراجع تحقیقاتی و پژوهشی بتوانیم کمک شایانی به این صنعت داشته باشیم.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از ویژگی‌های این صنعت جهادی بودن آن است گفت: اگر بخواهیم یک تولید مناسب و رشد اقتصادی داشته باشیم و این صنعت را فناور کنیم، دیگر نمی‌توانیم بصورت متداول و معمولی کار کنیم حتما باید جهادی کار کرده و هم اینکه جهادی تبیین کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت ایران افزود: این موضوع بسیار مهمی است که نکند برادران ما در صنعت نفت، جهادی کار کنند و ما موفق نشویم. باید به صورت جهادی این دستاورد‌ها و پیشرفت‌های شگرف را تبیین کنیم.

وی اظهار داشت: در بخش بالا دستی که وظیفه آن تولید و خلق ثروت برای کشور است و در بخش پایین دست هم منجر به ایجاد ارزش افزوده می‌شود، ما باید این دارایی بزرگ زیر زمینی کشور را به حداکثر ثروت زمینی تبدیل کنیم.

خجسته‌مهر با بیان اینکه ارزش نفت و گاز را که در درون زمین است باید به بالاترین ارزش برسانیم که مستلزم اقدامات مهم و ارزشمندی است ابراز کرد: به چند شاخص مهم امیدآفرین در دولت سیزدهم اشاره می‌کنیم که باید مردم ایران و منطقه از آن اطلاع داشته باشند و در جریان توانمندی‌های صنعت نفت قرار گرفته زیرا مایه همزایی خواهد بود و کشور‌‌های منطقه می‌توانند در توسعه کسب و کار خودشان از توانمندی‌های کشور ایران بهره‌مند شوند. 

وی ادامه داد: اولین دستاورد جمهوری اسلامی از سال 1400 تاکنون در بخش تولید نفت است. با شروع به کار دولت سیزدهم تولید نفت کشور نزدیک به 2.1 میلیون بشکه در روز بوده و امروزه  70 درصد این میزان تولید رشد کرده و تبدیل به صادرات شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اظهار داشت: صادرات نفت کشور در شرایط سخت تحریم حدود 250 درصد رشد داشته که تقریبا 2.5 برابر شده است و این کار بسیار ارزشمندی بوده و افزایش تولید نفت کشور تبدیل به ثروت و درآمد‌زایی برای جمهوری اسلامی شده است.

وی افزود: این یکی از دستاورد‌های مهمی بوده که هر 100 هزار بشکه‌ای که به تولید نفتی کشور افزوده می‌شود طبیعتا‌ً تبدیل به صادرات شده و حدود درآمد سالیانه ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

خجسته‌مهر اشاره کرد: در سال گذشته 36 میلیارد دلار نفت خام و میعانات گازی بدون احتساب فراورده‌های نفتی صادر شد.

وی با اشاره به اینکه در بخش گاز هم موفق شدیم حدود 70 میلیون‌متر مکعب در روز به ظرفیت تولید گاز کشور اضافه کنیم گفت: امروز میدان گازی پارس جنوبی که بزرگترین میدان گازی جهان است میدان مشترکی بین ایران و کشور همسایه بوده‌ و حدود 50 درصد از ذخایر گاز کشور در این میدان است و دو طرف کشور همسایه و جمهوری اسلامی ایران همزمان از این میدان تولید می‌کنند. 

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: رکورد حداکثر تولید را به میزان 707 میلیون‌متر مکعب در روز یعنی 70 درصد تولید مورد نیاز کشور از همین میدان بوده به طوریکه ایران در مقایسه با کشور همسایه از میدان مشترک پارس جنوبی جلوتر است. 

وی تصریح کرد: در زمستان گذشته حداکثر تولید و بهره‌برداری را از میدان مشترک پارس جنوبی انجام داده و چند اقدام مهم در بخش تولید گاز انجام دادیم که به این شرح است.

خجسته‌مهر ادامه داد: ایرانی‌ترین پالایشگاه فاز 14 در عسلویه در میدان گازی پارس جنوبی را به بهره‌برداری رسانده که خوشبختانه مهندسان ایرانی در ساخت پالایشگاه نقش اقتخار‌آفرینی داشتند.

وی افزود: بیش از 70 درصد کالاهای مورد نیاز ساخت پالایشگاه‌ها و هم درون‌چاهی، نصب و اجرای آن ایرانی است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات بسیار مهم که باید توجه ویژه‌ای به آن شود توسعه فاز 11 میدان مشترک پارس جنوبی است. اقدامی که انجام شد مصداق یک کار جهادی بوده کاری در شرایط سخت با فکر، توان، پول، مدیریت و اجرای ایرانی انجام شده است.

وی تاکید کرد: فاز 11 پارس جنوبی از نظر مخزنی، موقعیت و از نظر بهره‌دهی تفاوتی با سایر فاز‌‌های پارس جنوبی دارد. این فاز 20 سال گرفتار عدم تصمیم سریع و مناسب بود که توسعه پیدا نکند.

خجسته‌مهر ادامه داد: به دلیل ایجاد یأس و ناامیدی در توان متخصصان ایرانی این کار انجام نشده و یا متاسفانه به دلایل سیاسی مانع اجرای این فاز پارس جنوبی که مرزی‌ترین فاز ما با کشور همسایه و رقیب است باعث شد که این فاز به تولید نیفتد ولی با شروع به کار دولت سیزدهم این تصمیم گرفته شد که پالایشگاه پیشرفت کند.

وی افزود: رویکرد مبتنی بر توانمندی و پیشرفت که ما می‌توانیم، ایرانیان می‌توانند باعث اعتلای کشور شده و یک نگاه و یک رویکرد که ما نمی‌توانیم و حتما باید افراد خارج از کشور حضور پیدا کنند بسیار تاثیرگذار است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خاطرنشان کرد: در دو دهه گذشته مهم‌ترین شرکت‌های بین‌المللی اطلاعات فاز 11 جنوبی را دریافت کردند ولی به دلیل بد عهدی حضور پیدا نکرده و در آخر هم گفتند که ما به این شرط می‌آییم که اگر برای بار آخر در برجام به توافق نرسیدید  این کشور را ترک می‌کنیم و خیلی سریع کشور را ترک کردند.

وی افزود: در مقابل بد عهدی خارجی‌ها، متخصصان ما به عنوان مهم‌ترین اقدام چهار حلقه چاه را حفاری کردند، زیرا جمهوری اسلامی توان حفاری داشته و ما نیازمند این بودیم که سکوی بهره‌برداری داشته باشیم.

خجسته‌مهر بیان کرد: ساخت سکو حدود سه تا چهار سال زمان نیاز داشت یا باید صبر می‌کردیم یا باید ابتکار دیگری به خرج می‌دادیم سرانجام تصمیم گرفتیم در شرکت ملی نفت ایران از یکی از سکوها بهره‌برداری کنیم‌.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ابراز کرد: یکی از سنگین وزن‌ترین سازه‌های دریایی حدود 3 هزار و 200 تن بود، که باید آن را جابجا می‌کردیم و نیازمند یک ساختار مهندسی بود که جوانان، متخصصان و پیمانکاران ایرانی این کار را انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: کمتر کسی پیدا می‌شد که این اقدام پیشرفته و پیچیده را انجام دهد. به هر کجا و به هر شرکت بین‌المللی مراجعه می‌کردیم که آن شناور مورد نیاز را در اختیارمان قرار دهد اجتناب کرده و می‌گفتند ایران تحریم است و ما قبول نمی‌کنیم.

خجسته‌مهر ادامه داد: حدود هفت ماه مذاکره و پیگیری‌های حقوقی و دیپلماتیک باعث شد آن شناور را وارد کشور کنیم و بخاطر اهمیت فاز 11 و به دلیلی که برخی نمی‌خواستند این فاز توسعه پیدا کند، از دادن سوخت به این کشتی اجتناب می‌کردند چون می‌دانستند این کشتی چه ماموریتی را انجام خواهد داد.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر