logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۷۷۱۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

شروع تعاملات جدید‌ برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای

شروع-تعاملات-جدید‌-برای-از-سرگیری-مذاکرات-هسته‌ای
کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تعاملات جدید‌ی برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای شروع شده‌ است گفت: همه چیز منوط به این است که روابط بین آژانس با ایران دچار اختلال نشود.

سیامک باقری در گفتگو با خبرنگار «موج رسا» به موضوع برجام و تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: برجام داستان طول و درازی پیدا کرده و یک سری تعاملات جدید از ناحیه دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شروع شده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: اگر این تعاملات و دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تاثیر فضای سیاسی بین‌المللی، منطقه‌ای، مواضع اروپایی و آمریکایی قرار نگیرد، حل و فصل موضوعات باقی مانده که بین آژانس و جمهوری اسلامی ایران وجود دارد انجام شود، می‌تواند مقدمه‌ای برای از سرگیری یک سری مذاکرات باشد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه چیزی که فعلا به عنوان یک چالش مطرح است خواسته‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ارتباط با پادمان‌ها و فراتر از پادمان‌های آژانس است، عنوان کرد: جمهوری اسلامی ایران هم به تبع برجام و قطعنامه ۲۰۳۰ طبق قانون، بندها و مفاد مصوبات این قطعنامه می‌توانست برخورد مناسب با کسانی که تعهدات خودشان رو اجرا نکرده‌اند مثل اروپایی‌ها و از برجام خارج شدند مثل آمریکایی‌ها انجام دهد.

باقری با اشاره به اینکه آژانس فارغ از این چالش‌هایی که بین جمهوری اسلامی، آمریکایی و اروپایی‌ها وجود دارد و در این راستا آمریکا و اروپا به تعهداتشان عمل نکردن دنبال می‌کند بلکه در آخرین سفری که گروسی به ایران داشت به یک جمع‌بندی و توافقاتی رسیده‌اند، خاطرنشان کرد: به این نتیجه رسیده‌اند که دو سوال باقی مانده آژانس از جمهوری اسلامی ایران مورد حل و فصل قرار گیرد.

 وی تاکید کرد: تا زمانی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به تعهدات خودشان عمل نکنند و مدام نقض قطع‌نامه و معاهده را انجام دهند در این حالت جمهوری اسلامی ایران هم قانون اقدام و راهبردی که مصوب مجلس شورای اسلامی است را اجرا خواهد کرد.

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه تا زمانی که آمریکا و اروپا به تعهدات خودشان عمل نکنند و عادلانه پای مثل مذاکره حاضر نشوند موقعیت سال ۲۰۱۵ برنمی‌گردند، تصریح کرد: از سال ۲۰۱۵ تا امسال که ۲۰۲۳ است که این فضیه هفت سال می‌گذرد و اگر یک و نیم سال دیگر به طول انجامد آژانس باید در یک بررسی منصفانه اعلام کند که برنامه‌ی هسته‌ای ایران صلح آمیز است همه محدودیت‌هایی که بر اساس قطعنامه سازمان ملل وجود داشت، برداشته شود.

باقری با اشاره به اینکه الان در شرایط کنونی همه چیز منوط به این است که روابط بین آژانس با ایران دچار اختلال نشود، گفت: توافقی که در ایران صورت گرفته و سوالات به پاسخ‌گویی ایران منجر شود به نظر می‌توان مقدمه‌ای برای آغاز یک سری مذاکرات باشد.

وی افزود: دیدگاه گروه غرب را هم می‌توان نادیده گرفت چون تاکنون غربی‌ها مانع بزرگی در به سرانجام رساندن مذاکرات بوده‌اند.

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر