logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۲
[ شناسه خبر : ۳۷۷۱۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 8 دقیقه ]
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان:

امیدوارانه خط‌شکن حل مشکلات اقتصادی باشیم

امیدوارانه-خط‌شکن-حل-مشکلات-اقتصادی-باشیم-
مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: راه برون‌رفت کشور در مسائل اقتصادی این است که امیدوارانه در حل مشکلات، در تولید، رسانه، مدیریت و عمل جهادی خط‌شکن باشیم.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» محمدیاسر طیب‌نیا امروز در برنامه جام رسانه‌ای امید گفت: شاه‌کلید حل مشکلات کشور و واژه‌ای که در همه اعصار انقلاب در بزنگاه‌های تاریخی ناجی ما بوده است، مفهوم خط‌شکن است، که اسم رمز نجات ما از همه بحران‌ها بوده و خواهد بود.

بیشتر بخوانید

وی افزود: خط‌شکن بودن با این مضمون تشریح می‌شود، در شرایطی که همه راه‌ها بسته است، همه ناامیدن و اصطلاحاً آیه یاس می‌خوانند، عده‌ای خط‌شکنی می‌کردند و از جان، آرزوهایشان‌ می‌گذشتند و راه امیدی را باز می‌کردند که بقیه کمتر جرأت داشتند، حتی نهی هم می‌کردند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به خصوصیات و ویژگی‌های خط‌شکن بودن گفت: خط‌شکن بودن ادعای بزرگی است و من به عنوان یک صنعت‌گر در بزرگترین کارخانه صنعتی کشور عرض می‌کنم اگر ما همت می‌کردیم و مدل مدیریتی خط‌شکنان را در کشور ثبت و عملیاتی می‌کردیم قطعاً در اقتصاد، صنعت و سایر زمینه‌ها مشکل نداشتیم و ناامید نمی‌شدیم.

وی گفت: متأسفانه ما برای داشته‌های خودمان کمتر ارزش قائلیم، شخصی که از گروه مشاوران یکی از رؤسای جمهور آمریکا است کتابی تحت عنوان طرح‌های جنون‌آمیز نوشته که در آن به طرح‌هایی می‌پردازد که در دنیای صنعت و تجارت، باعث شکسته شدن مرزها و بروز خلاقیت‌ها شدند و متأسفانه ما در کشور خودمان با گنجینه‌ای از مصادیق خط‌شکن، گاهی ناامید و به مدل‌های وارداتی چشم دوختیم.

وی با اشاره به عملیات کربلای چهار گفت: وقتی در این عملیات در دی ماه سرد افراد ناامید بودند، غواص‌ها وارد آب شدند و با هم قرار گذاشتند حتی اگر کسی تیر خورد سروصدایی نکند، که مبادا دشمن متوجه حضور آنها شود، در تاریخ جنگ‌های جهان کمتر چنین الگوهایی سراغ داریم و لذا اولین شاخص در خط‌شکن بودن این است که متعهد به حیثیت آبرو و اقتدار کشورمان باشیم تا مبادا دشمن متوجه درد ما شود، همکاران ما در فولاد مبارکه وقتی وارد میدان صنعت شدند می‌دانستند که کمبودها و تحریم‌ها به آنها فشار خواهد آورد، ولی ماندند و در جا نزدند، حرکت کردند چون تعهد و حرکت در خط‌شکن بودن شرط اول موفقیت است.

این مسئول تصریح کرد: بومی‌سازی امروز در فولاد مبارکه یک نهضت بوده و شعار نیست، یعنی اینکه از درد تحریم فریاد نزدیم و ده‌ها هزار قطعه و تجهیز را امروز بومی‌سازی کردیم، همکاران ما از محدودیت‌ها و محرومیت‌های تحریم دم نزدند و ثمره آن این شد که با تلاش‌های جهادگونه‌ای که صورت گرفت در صنعتی که حتی پیچ و مهره‌اش هم وارداتی بود از کوچک‌ترین قطعات تا بزرگ‌ترین قطعات سنگین آن وارداتی بود امروز در ۹۰ درصد نیازها بومی‌سازی و داخلی‌سازی شده و به خودکفایی نزدیکیم.

طیب‌نیا بیان داشت: همکاران ما از محدودیت‌های انرژی در آب، برق و گاز در فصل‌های مختلف دم نزدند و نگذاشتند، پرچم تولید فولاد ایران پایین بیاید و با وجود تمام این محدودیت‌ها در سال گذشته با مدیریت منابع، تعمیرات، ذخیره‌سازی به موقع و تدابیر مدیریتی که صورت گرفت، فولاد مبارکه جزء معدود مجموعه‌هایی بود که با بیش از ۱۰۰ درصد ظرفیتش تولید کرد و یک رکورد بی‌سابقه در تولید بر جای گذاشت.

این مسئول با بیان اینکه ما امروز به یمن این مجاهدت‌ها جزء ۱۰ کشور برتر جهان در تولید فولاد هستیم، گفت: پیش از این در چند دهه قبل در قعر جدول جهانی بودیم و امروز کشورهای صاحب ادعا در تکنولوژی فولاد، پایین‌تر از ما قرار گرفتند، با اینکه ما این تکنولوژی را از آنها گرفتیم، کشورهایی مثل ایتالیا، فرانسه، استرالیا و دانمارک در تولید فولاد پشت ما قرار گرفتند و در رده‌های پایین‌تر از ایران در تولید جهانی فولاد قرار گرفتند.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: سال جاری، سال جهش تولید نام‌گذاری شده و حقیقتاً اگر کمی قوانین دست و پاگیر و محدودیت‌های انرژی رفع شود، فتح قله‌های بالاتر تولید توسط ایران دور از دسترس نیست.

وی با اشاره به شهید ستاری گفت: وقتی شهید ستاری می‌خواست تحولاتی را در صنعت هواپیمایی در بحران تحریم‌ها ایجاد کند، عده‌ای ریسک این نوآوری‌ها را بالا می‌دانستند و این شهید را از ادامه مسیر باز می‌داشتند و منع می‌کردند که ریسک ورود به حوزه هوایی ممکن است به یک فاجعه تبدیل شود و همه توصیه می‌کردند که در یک ساحل آرامش بنشین و دل بده به واردات، اما از آنجایی که ریسک‌پذیری از شروط اصلی خط‌شکنی است، این شهید هم با جسارتی مثال‌زدنی ایستاد و امروز یکی از صنایع قابل ذکر ما در خودکفایی صنعت هوایی در حوزه نظامی است.

وی عنوان کرد: وقتی به کارخانه فولاد مبارکه حمله سایبری شد واقعاً ممکن بود یک فاجعه بزرگ‌تر رخ دهد و کارخانه ما ماه‌ها متوقف بماند و هزاران تن فولاد مذاب در دمای هزار و ۶۰۰ درجه در جریان بود و ظرفیت یک فاجعه و انفجار در هر کدام از این باطری‌ها ممکن بود وجود داشته باشد، اما همکاران خط شکن این‌بار هم وارد میدان شده ریسک و مسئولیت را پذیرفتند و با علم به خطرهای راه، خط را از توقف درآوردند و این طور تولید ادامه پیدا کرد و به همین ترتیب در کمتر از ۳۶ ساعت، جریان تولید در کشور به حالت اولیه برگشت و سایر بخش‌ها هم تولیدشان برقرار شد.

وی افزود: در جبهه‌های دیگر به شرکت‌های داخلی اعتماد کردیم و با اعتماد و حمایت از مجموعه‌های داخلی طی دو سال گذشته نیروگاه و لوکوموتیو ساخت داخل، تولید شد و در کمتر از دو سال، نیروگاه با بالاترین راندمان ساختیم و امروز نیروگاه ما در مدار تولید قرار دارد.

طیب‌نیا افزود: امروز ده‌ها شرکت در حوزه دانش‌بنیان را حمایت کردیم و شاهد رشدشان هستیم تا به زودی با به ثمر رسیدن تلاش‌های این شرکت‌ها، شاهد اتفاقات بزرگتری  باشیم.

این مسئول بیان داشت: ما در فولاد مبارکه نگفتیم فقط قرار است فولاد تولید کنیم ما خود را صرفاً تولیدکننده فولاد نمی‌بینیم، رسالت ما خیلی بالاتر از تولید فولاد است، شعار ما در فولاد مبارکه، خلق آینده بهتر برای ایران و ایرانی است.

 مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان گفت: در ایران خط‌شکن هوا و فضا شهید تهرانی‌مقدم است و شاید تا زمانی که انتقام خون حاج قاسم و همراهان شهیدش به واسطه موشک‌های ما به ثمر نرسیده بود، فهم اینکه تهرانی مقدم چه کرده است، مشکل بود اما امروز بعد از ماجرای عین‌الاسد و پاسخ ایران به اسرائیل در واکنش به حمله رژیم غاصب به کنسولگری ایران را همه خوب می‌فهمند که چرا شهید تهرانی‌مقدم این مسیر را طی کرده است.

طیب‌نیا خاطرنشان کرد: امروز دیگر جایگزین اقتصاد فولادی به جای اقتصاد نفتی یک رویا نیست، وقتی ما می‌خواستیم فولاد ضد زنگ تولید بکنیم عده‌ای می‌گفتند این اتفاق نمی‌افتد و به صرفه نیست و کسی هم دانش فنی این تولید را به ما نمی‌دهد، چون تولید این نوع فولادها در انحصار پنج کشور خاص در جهان است هرچند هنوز در این زمینه ما در میانه‌راه هستیم ولی برای رسیدن به قله هیچ‌وقت ناامید نشدیم و همکاران خط‌شکن ما به لطف خدا در سال گذشته نه تنها فولاد ضدزنگ استیل را تولید کردند، بلکه ۱۴ نوع محصول فولادی جدید را هم تولید کردند.

این مسئول گفت: طی این مسیر قطعاً دشمنان مانع ما خواهند شد، حتی برخی دوستان ممکن است سردلسوزی هم مانع ما باشند ولی ما برای خط‌شکنی گاهی باید هنجارهای موجود را بشکنیم و بسیاری این موضوع را برنمی‌تابند و امروز در شرایطی که همه در موضوع آب دریا و آب اصفهان ناامید بودند با محوریت سرمایه‌گذاری و حمایت فولاد مبارکه امکان انتقال آب دریا در کمتر از دو سال اصفهان فراهم شد، اتفاقی که می‌توانست بیش از ۱۴ سال طول بکشد و این ثمره خط‌شکنی است.

وی تصریح کرد: ما نه ناامید بودیم که تکنولوژی را نداریم و نه از تحریم‌ها هراس داشتیم، هر کس ذره‌ای در آنچه که گفتم تردید دارد، می‌تواند از نزدیک هر آنچه بیان شد را ببیند، راه برون‌رفت کشور، امروز در اقتصاد این است که امیدوارانه خط شکن باشیم و در تولید، رسانه، مدیریت و عمل جهادی خط‌شکن باشیم.

طیب‌نیا گفت: هر جامعه برای تعالی و پیشرفت، خط‌شکن می‌خواهد و این پیشرفت‌ها مرهون زحمات افرادی است که خط‌شکن بودند و همه منتظر هستند یک نفر خط‌شکن راه را باز کند و حتی شاید شهید شود و این شخص الگو، مسیر و ستاره راهنمای راه می‌شود و امروز تمام مشکلات کشور ما راهکار دارد، اما گاهی از طبقات طی مسیر می‌ترسیم، ما نیازمند مدیران خط‌شکن هستیم، قطعاً شاخص ثابت همه شهدای خط‌شکن ما این بود که پیش از رد شدن از سیم خاردارهای دشمن از سیم خاردارهای نفسشان رد شده بودند و از مصالح خودشان برای مصالح کشور گذشت کردند و برای اینکه خودشان را برای دیگران فدا کنند از هم سبقت می‌گرفتند و در یک کلام هیچ‌گاه ناامید نبودند.

 

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر