logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲۱:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۷۷۰۱ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 9 دقیقه ]
میزگرد موج‌رسا با کشاورزان نمونه ماهنشانی؛

کشاورزان مشکلات را فتیله‌پیچ می‌کنند

کشاورزان-مشکلات-را-فتیله‌پیچ-می‌کنند
کشاورزان شهرستان ماهنشان توانسته‌اند سختی‌های تولید را به جان بخرند و با وجود تمام مشکلات، تعدادی از آنان به عنوان نمونه انتخاب شدند اما استمرار تولیداتشان نیازمند همراهی مسئولان است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» حرفه کشاورزی و تولید محصولات زراعی در زندگی انسان‌ها و دنیای امروز نقش بسیار پررنگ و مهمی دارد.

بیشتر بخوانید

این حرفه علاوه بر تولید و ارائه نیاز غذایی انسان‌ها و فعالیت در این عرصه در اقتصاد و پیشرفت آن نیز دارای نقش اساسی است، همچنین کشاورزی زمینه‌ساز اشتغال و درآمد میلیون‌ها نفر در کره زمین را فراهم می‌کند منظور از ایجاد اشتغال صرفا افرادی نیستند که به شغل کشاورزی مشغول هستند، در این میان افرادی هستند که به واسطه این حرفه به مشاغلی از جمله صنایع تبدیلی، عرضه و غیره نیز مشغول هستند.

کشاورزی  یکی از مهمترین فعالیت‌‌ها و مشاغلی است که نقش مهمی در تامین غذا و امنیت غذایی، توسعه اقتصادی دارد‌.

بخش مهمی از اقتصاد ایران تحت تاثیر کشاورزی است که در سال‌های اخیر صنعت کشاورزی تغییرات و پیشرفت‌های قابل توجهی را تجربه کرده است.

با وجود اینکه تعداد قابل توجهی از مردم جهان و حتی ایران به شغل کشاورزی مشغول هستند اما در میان همه آنان افرادی هستند که در سطح منطقه‌ای، استانی و حتی کشوری موفقیت‌هایی به دست آورده و به عنوان کشاورزان نمونه و موفق شناخته می‌شود.

در سطح شهرستان ماهنشان که تعداد گسترده‌ای از مردم به صنعت کشاورزی اشتغال دارد، افرادی وجود دارند که با همت، اراده و پشتکار و به کارگیری روش‌های نوین به کشاورزانی موفق تبدیل شده‌اند که خبرگزاری موج رسا میزگردی ترتیب داد تا این کشاورزان زمینه‌های موفقیت و تجارب و مسائل خود را بیان کرده و در اختیار دیگران قرار دهند.

ضعف بازار فروش ماهی در ماهنشان و فعالیت دلالان در این عرصه 

محمد‌حسین عجملو، پرورش‌دهنده ماهیان سردابی گفت: ما در مزرعه خود به ویتامین‌هایی که روی جلد خوراک ماهی‌ها یاد شده بسنده نمی‌کنیم و به صورت دستی تعدادی از ویتامین‌ها و افزودنی‌های مورد نیاز را اضافه می‌کنیم.

وی بیان کرد: از طرفی در هنگام ریزش بچه ماهی، با تراکم پایین این کار را انجام می‌دهیم و کیفیت بالای آب این منطقه و ضد‌عفونی به موقع استخر‌ها و پاکسازی حوضچه‌ها همه عواملی هستند سبب شدند در طول یک سال ماهی یک گرمی را با وزن یک کیلو ۷۰۰ گرم خروجی داشته باشیم.

پرورش دهنده ماهیان سردابی ادامه داد: بازار فروش ماهی در شهرستان به شدت ضعیف است و می‌توان گفت اصلا بازار فروشی وجود ندارد و فعالان این عرصه در زمینه فروش با مشکلات فراوانی مواجه هستند.

وی مطرح کرد: دلالی در بازار ماهی مشکل بزرگ و همیشگی است که فعالان این عرصه با آن رو به رو هستند و متاسفانه نرخ مصوبی برای خرید و فروش وجود ندارد، همین علت باعث می‌شود تولیدات پرورش‌دهندگان ماهی با اختلاف زیاد با یکدیگر به فروش برسد.

ضعف عملکرد اتحادیه مربوطه

عجملو عنوان کرد: متاسفانه فعالیت اتحادیه مربوطه بسیار ضعیف است و طی اتفاقاتی می‌توان گفت اصلا فعالیت ندارد که قیمت مصوب تعیین کند.

وی تاکید کرد: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند، تولید کننده با شکست رو به رو خواهد شد و مجموعه‌های موجود در شهرستان به تعطیلی می‌انجامد.

نبود صنایع تبدیلی

پرورش دهنده ماهیان سرد آبی ادامه داد: در شهرستان ماهنشان با اینکه قطب پرورش ماهی شمال‌غرب و رتبه نخست آبزی‌پروری در استان را دارا است اما هیچ کارخانه کنسرو و یا پاکسازی و بسته‌بندی وجود ندارد.

وی ابراز کرد: اگر کارخانه‌های تولیدی در ماهنشان داشته باشد زمینه‌های بسیار خوبی ایجاد خواهد شد و التهاب و کشاکش‌های کنونی بازار که اکنون تولید کنندگان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند وجود نخواهد داشت.

عجملو افزود: در این مواقع حساس صنایع تبدیلی می‌تواند دستگیر تولید کننده باشد و با فرآوری سبب ارزش محصولات تولیدی شود و بحرانی که در جامعه کنونی حاکم است کمتر شود.

وی تصریح کرد: اما اکنون دلالان محصولات را با قیمت اندک خریداری کرده و در بازار‌های دیگر شهر‌ها با سود کلان فروخته می‌شود و نمونه بارز به نام کشاورز و به کام دلال را اثبات می‌کند.

پرورش دهنده نمونه ماهیان سردابی یادآور شد: در حالی که اگر محصول خریداری شده با سود کمتر فروخته شود و مشتری با قیمت مناسبی محصول را دریافت کند تقاضا بیشتر خواهد شد و در نتیجه تمایل تولید کننده نیز به تولید افزایش پیدا می‌کند.

وی تصریح کرد: به دلیل شوری آب ماهنشان و پتانسیل‌های موجود زمینه تولید ماهی با کیفیت بالا و خوش طعم را فراهم می‌سازد که می‌توان گفت در سطح کشور رقیبی برای آن نمی‌توان یافت اما متاسفانه از تولید حمایت نمی‌شود.

عجملو بیان کرد: این عدم حمایت آن است که هیچگونه کارخانه‌ای وجود ندارد و باعث می‌شود محصول تولیدی شهرستان با نام استان‌های دیگر به دیگر کشور‌ها صادر شود.

وی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه قیمت نهاده بالا است اگر اتحادیه وجود داشته باشد تا قیمت واحدی تعیین کند به طوری که با نظارت و تعیین قیمت بر تولید کننده صرفه اقتصادی داشته باشد.

پرورش دهنده نمونه ماهیان سردابی بیان کرد: شعار سال که از سوی مقام معظم رهبری افزایش تولید با مشارکت مردم است اگر بخواهیم محقق شود باید نظرات و انتقادات تولید کننده نیز در امور مربوطه به کار گرفته شود، گاها در جلساتی که برگزار می‌شود، تصمیمات و تمهیداتی در نظر گرفته می‌شود که اصلا به صرف کشاورز نیست.

وی ادامه داد: حرفه پرورش ماهی اگر مورد حمایت واقع شود و مشکلات پیش‌روی آن برطرف شود و تسهیلات حمایتی برای فعالان در نظر گرفته شود منطقه از لحاظ اقتصادی توسعه یافته و تغییرات قابل توجهی در آن به وجود خواهد آمد ولی اگر  مشکلات همچنان وجود داشته باشد و تولید کننده حمایت نشود بیشتر تولید کنندگان تولید را تعطیل کرده و آینده روشنی در انتظار این مزارع وجود نخواهد داشت.

عجملو خاطر نشان کرد: مزارع پرورش ماهی تاثیر قابل توجهی در اقتصاد شهرستان داشته و دارد، وضعیت شهرستان قبل و بعد این صنعت نشان دهنده این تاثیر است.

رعایت بهداشت و انجام دقیق امور زمینه‌ساز موفقیت ما بود

داود اجاقلو، دامدار نمونه عشایر گفت: من و برادرانم به دلیل اینکه شغل پدریمان دامداری است از بچگی در این شغل بودیم و پدرمان که در این زمینه فردی موفق بود الگو و نمونه ما قرار داشت و سبب آن شد که ما نیز به این شغل علاقه‌مند شده و بعد از ادامه تحصیلات به فعالیت در حوزه دامداری بپردازیم.

وی ادامه داد: جهت موفقیت و کسب اطلاعات به روز ارتباط تنگاتنگی با امور دام استان زنجان داریم‌.

دامدار نمونه عشایری مطرح کرد: رعایت بهداشت و ساخت اصولی سوله‌ها و برنامه‌ریزی دقیق از جمله اصول موفقیت است  و ما هیچ کوتاهی در انجام آن نداریم.

وی تصریح کرد: حمایت خانواده، اتحاد با برادران و پشتکار، علاقه و تلاش شبانه روزی و عدالتی که بین ما حاکم است نیز از دلایل بعدی موفقیت است و من نیز همیشه به این امور تاکید دارم و معتقدم هر شخصی در کار خود کوتاهی کند به ضرر خودش خواهد بود‌.

نبود نیروی کار در عرصه دامداری 

اجاقلو تاکید کرد: بزرگترین مشکل ما اکنون نبود نیروی کار است، حتی ما چندین با به اداره کار نیز مراجعه کردیم اما نیروی کاری که وجود ندارد که بخواهد در این زمینه فعالیت کند.

وی یادآور شد: قبلا در این زمینه حمایت‌هایی داشتیم اما اخیرا هیچ حمایتی  از ما نمی‌شود و تسهیلات گران قیمت است که با سود قابل توجهی انجام می‌شود که ما توان انجام آن را نداریم.

دامدار نمونه عشایری تصریح کرد: ما از طرف جهاد کشاورزی و امور دام استان مورد حمایت قرار گرفتیم، زمانی که چندقلو‌زایی در دامداری ما اجرا شد در مواقعی که بره متولد شده دچار مشکل یا بیماری می‌شد یک مسئول نیز باید طبق قانونی که تعیین کرده بودند همراه دامپزشک خود را به منطقه ما می‌رساند و اکنون نیز پیگیر امورات ما هستند‌.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه نهاده هر سال گران می‌شود، به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود که افزایش قیمت نهاده با افزایش قیمت دام همسان باشد و چراکه افزایش بیشتر سبب متضرر شدن دامدار می‌شود و این امر نیز زمینه‌های قاچاق دام و افزایش قیمت آن را به همراه دارد و باعث می‌شود مردم نیز توان مصرف گوشت و دسترسی به آن را نداشته باشد.

اجاقلو ابراز کرد: بهتر است در زمان ارائه تسهیلات افراد اهلیت‌سنجی شوند و افرادی که در این زمینه فعال هستند مورد حمایت و اهدای تسهیلات قرار گیرند.

وی خاطر نشان کرد: ما در مدت زمان ۶ سال بدون هیچ هزینه‌ای قوچ‌هایمان را در اختیار دامداران شهرستان قرار دادیم که نژاد چندقلو‌زایی رایج شود که خوشبختانه تعدادی از کشاورزان از این طرح استقبال کرده و موفق شدند.

دامدار نمونه عشایر بیان کرد: در حال حاضر نیروی کار و مرتع دو مشکل عمده و اساسی ما بوده که اگر این مشکلات حل شود بهترین دامداران کشور در استان پرورش خواهند یافت.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه طی چند سال اخیر در این شغل تجارب متفاوتی کسب کرده‌ام همانند گذشته حاضرم بدون هیچ ادعایی در هر نقطه‌ای از استان حضور یابم و تجاربم را در اختیار دیگر دامداران علاقه‌مند بگذارم تا آنان نیز در این زمین پیروز شده و دامداری بیش از پیش در منطقه ما رایج شود.

مشورت گرفتن و استفاده از تجربیات افراد موفق کارساز است

قیاسعلی عباسی، تولید کننده نمونه میوه‌های هسته‌دار در گفتگو با موج‌رسا گفت: من به صورت موروثی با این شغل آشنا شده و به آن علاقه‌مند بودم و من اعتقاد دارم هیچ کاری بدون مشورت و کمک گرفتن از افراد متخصص کارساز نبوده و نخواهد بود و پایان جالبی در انتظار آن نخواهد بود.

وی تاکید کرد: در شهرستان ماهنشان برای تولیدات بازارچه‌های فروشی وجود ندارد و بازار در اختیار دلالان بوده و اگر تعدادی بازارچه فروش باشد و در آن‌ها نظارتی انجام شود شرایط فعلی بهبود یافته و ارزش محصولات تولیدی نیز افزایش خواهد یافت.

وی افزود: مشکل آب و چاه‌های ما نیز دیگر مشکلی است که این حرفه را به چالش کشیده و با دشواری مواجه کرده است.

با تمام این‌ها با اینکه کشاورزان شهرستان ماهنشان توانسته‌اند سختی‌های تولید را به جان بخرند و تعدادی از آنان به عنوان نمونه انتخاب شوند اما استمرار تولیداتشان نیازمند همراهی مسئولان است.

گزارش از فاطمه شیرینی

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر