logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۲۷
[ شناسه خبر : ۳۷۶۹۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
هنر کهن ایرانی نیازمند توجه است؛

بازاریابی بزرگ‌ترین مشکل گلیم‌بافی

بازاریابی-بزرگ‌ترین-مشکل-گلیم‌بافی
گلیم‌بافی هنر باستانی است که در بین مردم شهرستان ماهنشان قدمت دیرینه‌ای دارد اما در دهه‌های اخیر به دلیل وجود مشکلات متعدد از جمله نبود بازار فروش مناسب، رو به فراموشی است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گلیم‌بافی هنری زیبا است که بافته دست هنرمندانی است که با ذوق هنری خود آنچه که بر ذهن دارند بر تار و پود آویخته از دار پیاده می‌کنند و هنری دیدنی و چشم‌نواز از خود به یادگار می‌گذارند.

بیشتر بخوانید

گلیم‌بافی یکی از صنایع‌دستی ماندگار و اصیل استان زنجان است که این هنر بیشتر در مناطق روستایی و عشایری به کار گرفته می‌شود.

هنری که در دنیای امروز با توجه به تغییرات و تحولاتی که در جامعه رخ داده و اگر مورد استقبال و توجه قرار نگیرد رو به فراموشی سپرده خواهد شد.

گلیم‌بافی از روزگاران کهن در میان مردم روستا و عشایر فعالان خاص خود را داشته و در میان عده‌ای از شهر‌نشینان نیز از ارزش ویژه‌ای برخوردار است.

بافندگان و فعالان عرصه گلیم‌بافی با استفاده از نقوش خاص از جمله نقوش سماوری، خرچنگی، لاک‌پشتی، عشایری، تک‌‌گل، طرح افشار، نقش‌های حیوانی و غیره هنری زیبا خلق می‌کنند.

ماهنشان از مناطق پیشتاز در حوزه گلیم‌بافی 

ماهنشان یکی از شهرستان‌های کوهستانی استان زنجان است که با توجه به قرار گرفتن در شرایط آب و هوایی خاص زمینه بافت‌گلیم در کنار دامپروری و کشاورزی را فراهم کرده است.

بیشترین لوازمی که در بافت گلیم به کار برده می‌شود نخ‌‌هایی است که از پشم گوسفند تهیه می‌شود، همین امر سبب ترویج بیشتر این هنر شده است.

در این شهرستان بیش از ۹۰۰ نفر در حوزه صنایع‌دستی فعالیت دارند که حدود ۸۰۰ نفر از آنان در عرصه گلیم‌بافی فعالیت دارند.

در این منطقه علاوه بر گلیم، خورجین، رو‌میزی، پشتی، تابلوگلیم، کیف‌ گلیم، ژاکت گلیم بافته می‌شود.

متاسفانه در دنیای امروز این هنر کمتر مورد توجه و تاکید قرار گرفته که دلایل مختلفی دارد که می‌توان با پیگیری و مورد توجه قرار دادن آن و برداشتن موانع مجددا این هنر در معرض توجه همگان قرار بگیرد.

قیمت بالای گلیم‌

گلیم هنری اصیل، سنتی و ماندگار است که وجود آن در خانه‌های ایرانی نشانه اصالت و فرهنگ است اما قیمت گلیم که جزئی از صنایع‌دستی است بالا بوده و همه مردم توان خرید آن را به عنوان کالای سنتی در خانه ندارند.

عدم بازار فروش در ماهنشان

در ماهنشان هیچ‌گونه بازارچه و بازار فروشی وجود ندارد تا بافندگان این هنر ارزشمند، محصولات خود را ارائه و به فروش برسانند از این رو بافندگان در این زمینه با مشکل مواجه هستند.

علاوه بر موارد فوق دلایل دیگری نیز سبب افت هنر گلیم بافی می‌شود که یکی از بافندگان گلیم در گفتگو با موج‌رسا اذعان کرد: گلیم‌بافی هنری است که از ذهن انسان نشات می‌گیرد و به خلق اثری زیبا ختم می‌شود.

وی ادامه داد: گلیم‌بافی نیز علی‌رغم هنرهای دیگر از وجود مشکلات به دور نمانده و مشکلات در آن نمایان است.

این بانو عنوان کرد: بیشترین مسئله‌ای که ما را دلسرد می‌کند نبود بازار فروش است و ما در این زمینه دچار مشکل می‌شویم و گلیم‌های خود را در بازار شهر‌های دیگر عرضه می‌کنیم.

وی مطرح کرد: در حالی که فروش در خود ماهنشان برایمان راحت‌تر است و نیازی به حضور در دیگر شهر‌ها نداریم‌.

بازاریابی بزرگ‌ترین مشکل گلیم‌بافی

نجف‌علی عزیزی، رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا گفت: بازار‌یابی بزرگترین مشکل گلیم‌بافان است و تاجری وجود ندارد که بخواهد گلیم‌های بافته شده را از بافندگان خریداری کند و بافندگان در بازار‌های آزاد محصولات خود را با قیمت کمتر از قیمت واقعی بفروشند.

وی مطرح کرد: فروشگاه‌ها و بازارچه‌های صنایع‌دستی همه این‌ها عامل پیشرفت و توسعه شهرستان هستند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری، صنایع‌دستی ماهنشان بیان کرد: برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و بازارچه‌ها در این امر بسیار تاثیر‌گذار است‌.

وی یادآور شد: در این عرصه افرادی وجود دارند که تمایل به بافت گلیم در قبال دریافت دستمزد را دارند و اگر اشخاصی وجود داشته باشند که این فعالیت را از سر بگیرند می‌توانند در این زمینه گام بزرگی بردارند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر