logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۹
[ شناسه خبر : ۳۷۶۶۳ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
نبود صنایع تبدیلی دسترنج کشاورزان را به باد می‌دهد؛

رَنجِ تولید

رَنجِ-تولید
ماهنشان با وجود تولید بیش از ۲۵ هزار تن زردآلو در سال، هیچ صنایع تبدیلی ندارد و این امر سبب ورود دلالان بر بازار شده و محصولات کشاورزان با قیمتی کمتر از قیمت واقعی به فروش می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» شهرستان ماهنشان در ۱۱۳ کیلومتری غرب زنجان واقع شده است و همجواری این شهرستان با رود قِزِل‌اوزن و وجود آب کافی و خاک‌های حاصل‌خیز موجب انجام و رونق کشاورزی در این شهرستان شده است.

بیشتر بخوانید

با توجه به آب و هوای حاکم بر شهرستان (سرد و کوهستانی) زمینه مناسبی برای کشت انواع محصولات اعم از سیب، پسته، انگور، زرد‌آلو، آلبالو و غیره فراهم است.

طی دهه‌های گذشته انگور، میوه غالب ماهنشان بود اما به دلیل اینکه رسیدگی به باغات انگور هزینه‌بر بود و از طرفی هم با توجه به هزینه‌های لازم درآمد اقتصادی قانع کننده برای کشاورزان نداشت پس این موارد دلیل بر آن شد تعداد انبوهی از کشاورزان باغات تاک خود را به باغات زرد‌آلو تبدیل کنند و افرادی هم که زمین‌های بایر داشتند اقدام به کاشت نهال زردآلو کردند.

طی دو دهه اخیر باغات زرد‌آلو در سطح شهر ماهنشان و روستاهای اطراف که در مجاورت رود قزل‌اوزن هستند افزایش گسترده و قابل توجهی داشته است.

شغل بیشتر مردم شهرستان ماهنشان و روستاهای اطراف کشاورزی، دامپروری و پرورش ماهی است و در زمینه کشاورزی نیز بیشترین تولیدات شهرستان به زردآلو اختصاص دارد.

وجود شرایط آب و هوایی، خاک مناسب و آب کافی همگی شرایط مناسبی برای رشد و نمو محصول زردآلویی خوش طعم و ظاهری زیبا و با کیفیت را در این شهرستان فراهم آورده است.

با این حال ۲ هزار و ۵۳۰ هکتار از راضی شهرستان ماهنشان زیر کشت محصول زرد‌آلو بوده و ارقام بادامی، شکر پاره، عسگرآبادی، شاهرودی و محلی از جمله نژاد‌هایی است که در این منطقه کشت می‌شود.

سالانه بیش از ۲۵ هزار تن، زردآلو از باغات شهرستان ماهنشان برداشت می‌شود و این برداشت از اواخر خرداد آغاز شده و تا اواخر تیر ماه ادامه می‌یابد البته گفتنی است که برداشت زرد‌آلو در روستاهای سردسیر مانند  قاضی‌کندی در مرداد ماه هم ادامه‌دار می‌شود.

مردم شهرستان ماهنشان طی این یک ماه حاصل دست‌رنج یک ساله خود را برداشت می‌کنند و عایدی آن را در طول یک سال، صرف مخارج زندگی خود و خانواده‌‌هایشان می‌کنند.

در این میان اگر بازار فروش مناسبی وجود داشته باشد و تعداد خریداران بیشتر باشد و عرضه بر تقاضا پیشی نگیرد می‌توان گفت محصولات با قیمت مناسبی عرضه خواهد شد ولی اگر مقدار عرضه بر تقاضا بیشتر باشد و تعداد خریدارانی که در شهرستان حضور داشته باشند، محصول تولیدی یک ساله کشاورز با قیمت ناچیزی به فروش خواهد رفت.

نبود صنایع تبدیلی عمده مشکل کشاورزان

علی‌رغم اینکه شهرستان ماهنشان به سرزمین زرد‌آلو‌های طلایی معروف است و بیشترین تولید کشاورزان منطقه محصول زردآلو است اما متاسفانه در سطح شهرستان ماهنشان و روستاهای اطراف کارگاه یا کارخانه صنایع تبدیلی وجود نداشته و این امر دلیل بر آن است که محصولات تولیدی با قیمت کمتر از قیمت اصلی به فروش برسد.

نبود بازارچه‌ها و میادین مشخص جهت فروش

 در شهرستان ماهنشان مکان مشخص و بازارچه و میدان‌هایی وجود ندارد تا کشاورزان محصولات خود را در آن عرضه کنند و با قیمت مصوب و واقعی خود به فروش برسانند.

نبود چنین مکان‌هایی سبب ورود و فعالیت دلالان در این عرصه می‌شود و محصولات کشاورزان پایین‌تر از قیمت واقعی خود به فروش می‌رسد.

اما صنایع تبدیلی در شهرستان می‌تواند کارخانه‌های ساخت کمپوت، کارخانه آبمیوه‌گیری و یا کارگاه‌های ساخت لواشک و یا کارگاه‌هایی کوچک جهت خشک کردن زردآلو باشد.

اگر صنایع تبدیلی فوق در شهرستان احداث شوند سبب آن می‌شوند در روز‌هایی که عرضه بر تقاضا بیشتر شود قیمت محصول نیز افت نکند و در صورت افت قیمت نیز مردم می‌توانند آن را به یکی از صنایع تبدیلی عرضه و با قیمت مناسب بفروشند‌.

یک باغدار ماهنشانی به موج‌رسا گفت: وجود صنایع تبدیلی در شهرستان ماهنشان زمینه مناسبی جهت استفاده و فروش محصولات ریز و زیر درختی را فراهم می‌کند تا مردم در این زمینه نیز در تنگنا قرار نگیرند‌.

وی افزود: از دیگر مزیت‌های ایجاد صنایع تبدیلی این است که هر چه تعداد بیشتری از این صنایع در سطح شهرستان ایجاد شود تعداد بیشتری شغل ایجاد شده و جوانان بیشتری مشغول به کار خواهند شد.

این باغدار ماهنشانی گفت: احداث صنایع تبدیلی در شهرستان ماهنشان دلیلی بر آن می‌شود که محصولات تولیدی (اعم از برگ زردآلو، قیسی، هسته زردآلو و ...) با نام خود شهرستان برند‌سازی شده و به بازار‌های فروش عرضه و صادر شوند.

نبود سردخانه جهت نگه‌‌داری از محصولات

ملکی یکی دیگر از باغداران ماهنشانی در گفتگو با موج‌رسا اذعان کرد: علی‌رغم اینکه زردآلو میوه‌ای حساس است و برای مدت طولانی قابل نگه‌داری در سردخانه نیست و بیش از دو تا سه هفته نمی‌توان آن را در سردخانه نگهداشت، بنابراین اگر سردخانه باشد گاها به دلیل حساسیت بازار زرد‌آلو اگر بتوان در روز‌های که در آن عرضه بر تقاضا پیشی می‌گیرد یک یا گاها چند روز آن را نگهداری کرد، می‌توان آن در روزهای مناسب با قیمت واقعی عرضه کرده و به فروش رساند.

یکی دیگر از کشاورزان ماهنشانی در این باره به موج‌رسا گفت: ما یک سال زحمت می‌کشیم و تلاش می‌کنیم و اگر سرمازدگی اتفاق نیفتد با این هزینه‌های گزاف آبیاری و رسیدگی به درختان گاها با وجود دلال‌ها محصولات خود را پایین‌تر از قیمت واقعی می‌فروشیم.

وی ادامه داد: اگر کارخانه‌های برای تبدیل این میوه‌ها وجود داشت هم محصولات را با قیمت بهتری به فروش می‌رساندیم، هم نام شهرمان به گوش سایر شهر و کشور‌ها می‌رسید و جوانان‌مان نیز مشغول کار می‌شدند.

ماهنشان در انتظار سرمایه‌گذار صنایع تبدیلی

در این راستا همچنین علی‌رضا رضائی‌، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ماهنشان در گفتگو با موج‌رسا گفت: با توجه به نامه‌نگاری و پیگیری‌هایی که در این زمینه انجام شده است، استانداری طی نامه‌ای از اداره جهاد کشاورزی در خواست کرده که ارائه پتانسیل انجام گیرد و سرمایه‌گذار توسط استانداری معرفی شود.

وی بیان کرد: ما این امر را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم زمینه‌ساز پیشرفت و ایجاد صنایع تبدیلی باشد.

مدیر جهاد کشاورزی ماهنشان ابراز کرد: در سطح شهرستان ماهنشان با وجود سرمایه‌داران بزرگی که وجود دارد اما آن‌ها رغبتی به فعالیت در این زمینه ندارند.

وی مطرح کرد: ایجاد رغبت در سرمایه‌گذاران تلاش‌ ارگان‌های مختلف را می‌طلبد، با توجه به اینکه سود بخش کشاورزی پایین بوده و آن‌ها اعتقاد دارند که تولید حالت تضمین ندارد، این دو دلیل عمده است که سرمایه‌دارن علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری ندارند.

رضائی عنوان کرد: دلیل این امر این است که معرفی درستی از محصولات نمی‌شود و برندسازی انجام نمی‌گیرد، وقتی ما پتانسیل خود را به خوبی معرفی کنیم سرمایه‌گذاران جذب خواهند شد و محصولات نیز با نام خود شهرستان ارائه خواهند شد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر