logo
امروز : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۹:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۷۶۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدرس دانشگاه فرهنگیان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

کاهش نرخ رشد جمعیت سالانه زنجان

کاهش-نرخ-رشد-جمعیت-سالانه-زنجان
مدرس دانشگاه فرهنگیان گفت: تا سال ۷۵ نرخ رشد سالانه به صورت یکسان بود اما از سال ۷۵ به بعد دچار کاهش رشد سالانه شد، در حال حاضر جمعیت استان زنجان نزدیک به سه برابر و رو به افزایش بوده اما در نرخ رشد جمعیت سالانه کاهش داشته است.

یحیی حمدی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه یکی از شاخص‌های مهم در ارتباط با جمعیت تراکم جمعیت، وسعت آن منطقه و تعداد جمعیت است، گفت: در سال ۱۳۳۵ در هر یک کیلومتر حدود ۱۲ نفر زندگی می‌کردند، سال ۱۳۹۵ به ۴۹ نفر رسید و نشان دهنده این است که افزایش جمعیت در طی گذر زمان اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید

وی افزود: مساحت استان زنجان ۲۲ هزار و ۱۶۴ کیلومتر مربع است که جمعیت ثبت شده در آمار سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۵۷۴ هزار و ۶۱ نفر بوده است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: همه ساله طبق برآورد جمعیتی، روند جمعیتی رو به افزایش بوده است و از این نظر متوسط رشد سالانه جمعیت استان ۱.۶۹ درصد افزایش داشته است.

 وی با اشاره به اینکه در گذشته آمار جمعیت شهرنشین کمتر از جمعیت روستایی بود اذعان کرد: ساختمان جمعیت یعنی چگونگی و حجم قرارگیری در سنین مختلف که دارای اهمیت بوده و باید بدانیم که کدام رده سنی از جمعیت بالایی برخوردار است.

حمدی بیان کرد: ساختار سنی جمعیت در سال ۳۵ نزدیک به ۱۹ میلیون رسید و میزان شهرنشینی ۳۱.۴ درصد و روستانشینی نیز ۶۸.۶ درصد بوده است. در سال ۴۵ با رشد سالانه سه درصد، به ۲۵ میلیون نفر، در سال ۵۵ به ۳۳ میلیون نفر و در سال ۶۵ به ۴۹ میلیون و ۴۵۵ هزار ثبت شد.

مدرس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: در سال ۷۵ جمعیت کشور بیش از ۱۰.۵ میلیون نفر افزایش داشته و به ۶۰ میلیون نفر رسید، اما اتفاقی که  از سال ۷۵ به بعد افتاد نرخ رشد سالانه با کاهش مواجه شده است.

وی اظهار داشت: در سال ۶۵ آمار ثبتی ۳.۹۱ درصد، سال ۷۵ به ۱.۹۶ درصد رسید و همین روند در سال ۸۵ دوباره کاهش داشته و ۱.۶۱ درصد ثبت شد، جمعیت به ۷۰ میلیون نفر رسید.

حمدی ابراز کرد: در سال ۱۳۹۰ جمعیت شهرنشین هم افزایش پیدا کرد و نرخ رشد جمعیتی دوباره کمتر شده و به ۱.۲۹ درصد رسید. بر این اساس تعداد جمعیت ما نسبت به سال ۳۵ چهار برابر افزایش داشته و متوسط روند یکسانی را طی نکرده است.

وی گفت: تا سال ۷۵ نرخ رشد سالانه ما به صورت یکسان بود اما از سال ۷۵ به بعد دچار کاهش رشد سالانه شدیم، در حال حاضر جمعیت استان زنجان نزدیک به سه برابر و رو به افزایش بوده اما در نرخ رشد سالانه کاهش داشته است.

مدرس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: گروه‌های سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و ۳۰ تا ۳۴ سال در هرم سنی، حجم بیشتری را به خود اختصاص دادند. گروه سنی صفر تا ۱۴ سال نیز در حال کاهش و همچنین گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال که جمعیت فعال نامیده می‌شود، در حال افزایش است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر