logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۰۲
[ شناسه خبر : ۳۷۶۵۶ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]

یکه‌تازی کشاورزان ابهری در امر تولید

یکه‌تازی-کشاورزان-ابهری-در-امر-تولید
برای دستیابی به تولید مواد غذایی بیشتر، از روش‌های جدید و تکنولوژی روز دنیا در کشاورزی استفاده می‌شود و کشاورزان ابهری نیز در این راستا موفق عمل کردند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در دنیای امروز و با پیشرفت علم، بیماری‌ها بیشتر کنترل می‌شود و با افزایش جمعیت، انسان‌ها به غذای بیشتری احتیاج پیدا می‌کنند. برای دستیابی به تولید مواد غذایی بیشتر، از روش‌های جدید و تکنولوژی روز دنیا در کشاورزی استفاده می‌شود. به همین دلیل هر روز بازده تولیدات کشاورزی بالاتر می‌رود و مدرن‌تر می‌شود. 

بیشتر بخوانید

سلامتی انسان و تأمین انرژی موردنیاز همواره مورد اهمیت بوده است. علاوه بر این انسان‌ها در طول زمان در تلاش بوده‌اند تا با صرف هزینه‌های کمتر، تولید بیشتری داشته باشند.

هنگامی که شغل کشاورزی سرعت بیشتری پیدا می‌کند، به سرمایه‌گذاری، نیروی کار و منابع بیشتری احتیاج پیدا می‌کنیم. مدیریت این عوامل محدودکننده با روش‌های نوین کشاورزی برای اطمینان از دریافت سود انجام می‌شود.

کاملاً واضح است که کشاورزی مدرن در افزایش تولید و در نتیجه افزایش سود تأثیر زیادی دارد.

 با این حال کشاورزان در راس تولید محصولات قرار دارند و هرچه موفق‌تر باشند کشور در تولید یک قدم رو به جلو حرکت خواهد کرد. با این شرایط سی و هفتمین دوره شناسایی، معرفی و انتخاب برگزیدگان بخش کشاورزی کاندیداهای دریافت عنوان برگزیده ملی (استان زنجان) بهانه‌ای شد تا با برگزیدگان ابهری در این دوره مصاحبه‌ای داشته باشیم.

 

تسهیلات خوبی به کشاورزان داده نمی‌شود

علی حسنی تولیدکننده برتر بخش کشاورزی در رشته کاشت حبوبات آبی از شهرستان ابهر در گفتگو با موج‌رسا گفت: پدر بنده کشاورز بود، من با ماشین سنگین کار می‌کردم و الان به شغل کشاورزی مشغول هستم، مزرعه ما در روستای قفس‌آباد قرار داد. 

وی با اشاره به نحوه عملکرد خود در به عمل آوردن محصول با کیفیت گفت: ما هر سال در ۳۰ هکتار زمین زراعی لوبیا کشت می‌کنيم، وقتی لوبیا چهار برگ شد شروع به آبیاری می‌کنیم و زمین زیر کشت را دو سال آیش‌گذاری می‌کنیم و نمی‌گذاریم از سه روز آبیاری عقب بیفتد.

وی افزود: در حال حاضر پنج تا ۶ نفر روزانه در زمین زراعی بنده مشغول به فعالیت هستند که در زمان برداشت ۲۰ روز ۵۰ نفر برای ما کار می‌کنند.

حسنی با اشاره به علت موفقیت و عملکرد بالای محصول خود گفت: موفقیت ما به خاطر این است که زمین را دو سال آیِش می‌کنیم، عملکرد خوبی داریم، در خرمدره و ابهر هر سال بهاره می‌کارند ولی ما هر چند سال لوبیا نمی‌کاریم به جای آن گندم کشت می‌کنیم. 

کشاورز نمونه کشوری تصریح کرد: کود دادن و آبیاری قطره‌ای در بالا بردن عملکرد محصول بسیار مؤثر است و چون ساعت آب در اختیار ما است و سه روز زمین کشاورزی خود را آب می‌دهیم.

وی اظهار داشت: کارشناسان جهاد کشاورزی در مزرعه حضور پیدا می‌کنند و زمین را بررسی و توصیه‌های لازم جهت برداشت خوب به ما ارائه می‌دهند.

حسنی اظهار داشت: مشکلات عمده ما این است که ما چند هکتار گندم می‌کاریم ولی هنگام فروش محصول، پول آن را به موقع پرداخت نمی‌کنند و تسهیلات خوبی به کشاورزان داده نمی‌شود و در مورد ادوات کشاورزی هم چند مدت در نوبت خرید ادوات به قیمت دولتی بودیم اما به قدری دیر شد که خودمان از بازار آزاد گرفتیم.

حسنی خاطرنشان کرد: دلیل کشاورز نمونه شدن بنده این بود که کیفیت محصول را بررسی کردند و برای آن گواهی سلامت صادر شد که مصرف‌کننده با اطمینان آن را مصرف کند و بنده توانستم در ۳۰ هکتار زمین ۶ الی هفت تن محصول برداشت کنم.

این کشاورز برتر بیان داشت: متأسفانه در خیلی از موارد گواهی سلامت به محصول نمی‌دهند چون مراحل آزمایشگاهی طول می‌کشد، یکی از مشکلات کشاورزان قطعی ساعتی آب است که باعث شده به محصولات آسیب وارد شود ولی من چون چاه آب در اختیار داشته و مدیریت آب دارم این باعث می‌شود محصولم آسیب نبیند.

حسنی اظهار داشت: کشاورزان حتما به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه کنند. آیش که یک تکنیک کشاورزی است که در آن زمین قابل کشت، بدون کشت برای یک چرخه یا بیشتر رها می‌شود. هدف آیش اجازه دادن به زمین برای بازیابی و ذخیره مواد آلی ارگانیک در حالی‌که رطوبت خاک نگهداری و چرخه آفات و بیماری‌های خاکزاد از طریق حذف میزبان آنها قطع می‌شود، اهمیت دهند.

 

کشاورزی ایران دست دلالان است

حسین سلطانی تولیدکننده نمونه استانی بذر گندم با معرفی خود گفت: من دیپلمه هستم و شغل اصلی بنده کشاورزی است. 

وی دلیل اصلی خود را به عنوان کشاورز نمونه گفت: مدیریت در همه زمینه‌ها در کشاورزی بود به بیان دیگر می‌توان گفت ما توانستیم کشاورزی پایدار و تولید محصول سالم را به نتیجه برسانیم.

سلطانی با اشاره به مشکلات کشت محصول گفت: یکی از مشکلات به اقلیم می‌توان اشاره کرد که کشت محصول باید در زمان دقیق صورت بگیرد ولی به دليل مشکلات جوی و بارندگی کشت عقب می‌افتد و ممکن است در پاییز موقع رسیدگی محصول به سرمازدگی دچار شود.

این کشاورز نمونه بیان داشت: بزرگ‌ترین مشکلی که ما داریم این است که در ایران هیچ تفکیکی بین محصول ارگانیک، سالم و محصول ناسالم و داری عناصر سنگین مانند سرب وجود ندارد همه با یک قیمت خریداری می‌شود.

سلطانی تصریح کرد: با توجه به افزایش بیماری‌های نادر و سرطان در کشور، چه بسا با تولید محصول سالم و کشاورزی پایدار هم به خودمان و هم به آیندگان کمک کنیم.

وی با بیان اینکه کشاورزی ایران دست دلالان است، گفت: این قشر مانع پیشرفت کشاورز و کشور می‌شوند، چراکه قدرت‌مند بودن هر کشور به کشاورزی آن کشور بستگی دارد.

سلطانی با بیان اینکه به صورت ثابت حدود ۱۲ نفر روزانه و به صورت فصلی حدود ۱۰۰ نفر در مزارع ما مشغول به کار هستند، گفت: علل اصلی افزایش عملکرد محصول ما انجام مدیریت در زمینه‌های مختلف در کشاورزی است که می‌توان به مدیریت و زمان‌بندی کاشت، مدیریت تغذیه گیاه و همچنین انجام روش‌های نوین آبیاری تحت‌فشار اشاره کرد و مدیریت اصلاح خاک هم از مهمترین این موارد است. 

این کشاورز برتر استانی با توصیه به کشاورزان تصریح کرد: توصیه من به کشاورزان این است که حتما با یک متخصص گیاه‌پزشکی مشورت کنند و نکاتی که در مورد سم و کود و همچنین نکات کلیدی برای پیشگیری از بیماری مزارع به آنها داده می‌شود را جدی بگیرند و به صورت بی‌رویه از سم و کود استفاده نکنند تا محصولی سالم و از نظر اقتصادی باصرفه تولید کنند، چرا که استفاده بیش از حد سم و کود با دخل و خرج کشاورز نمی‌خواند.

وی عمده‌ترین مشکل کشاورزان را در فروش محصول معرفی کرد و گفت: تجهیزات و ادوات کشاورزی خیلی در امر تولید محصول سالم و بدون افت لازم است و هرچه تجهیزات بروزتر و دقیق‌تر باشد محصول خوبی برداشت خواهد شد.

 

دامداران از توصیه کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند

حیدر خلفی گاودار نمونه استانی از شهرستان ابهر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا گفت: من دارای کارشناسی دامپروری از دانشگاه تهران هستم، از سال ۸۶ دامداری را که ظرفیت ۱۰۰ رأس گاو داشت را خریداری کردم، در زمان خرید ۵۰ رأس گاو در آن نگه‌داری می‌شد.

وی افزود: میانگین شیر تولیدی در ابتدای خرید ۱۹ کیلوگرم بود، طی این سال‌ها ما هم ظرفیت و هم کیفیت کمی و کیفی را افزایش دادیم و میانگین را به ۴۶ کیلوگرم و تعداد را به یک هزار و ۲۰۰ رأس افزایش دادیم.

خلفی با توصیه به دامداران گفت: مهم‌ترین عامل پیشرفت من استقامت و تلاش بسیار بوده و دامداران باید از نظرات کارشناسان جهاد کشاورزی استفاده کنند، چرا که دامپروری یک علم است و بدون مشورت با کارشناسان نمی‌توان در این حرفه موفق بود.

این گاودار نمونه ابهری گفت: مهم‌ترین مشکل ما منابع آب و مدیریت صحیح آن است و توجه دست‌اندرکاران به این مسئله باید بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه تولید شیر باید در حد نیاز کشورمان باشد، گفت: صادرات شیر و محصولات لبنی کار صحیحی نیست.

وی با اشاره به کاشت محصولات کم‌آب‌بر، گفت: از آب، خاک و نیرویی که در دست ما است باید به نحوی استفاده کنیم که آیندگان از این نعمت‌ها بی‌بهره نباشند.

 

 

 

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹ ]
اوهو یکه تازی چه حرفا
فرم ارسال نظر