logo
امروز : شنبه ۹ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۷۶۴۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]
یادداشت؛

ترویج فرهنگ فرزندآوری راهکار مقابله با پیری

ترویج-فرهنگ-فرزندآوری-راهکار-مقابله-با-پیری-
کشور ایران طی دهه‌های اخیر با چالش جمعیتی به نام کاهش شدید باروری مواجه شده است و این به این معنا نیست که خانواده‌ها دوست ندارند بچه‌دار شوند بلکه بر این باور هستند که شرایط فرزندآوری را ندارند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با توجه به کاهش باروری در کشور و ترویج فرهنگ تک فرزندی در جامعه بسیاری از خانواده‌ها علاقه‌ای به فرزندآوری ندارند و با این اوصاف رفته رفته جامعه به سمت پیری پیش می‌رود و زنگ هشدار در این مورد به صدا در آمده است.

بیشتر بخوانید

در این مهم رهبر انقلاب با آینده‌نگری، بصیرت و آگاهی خود نسبت به پیری جمعیت بیاناتی داشتند ایشان در سال 1391 دغدغه افزایش جمعیت و فرزندآوری را مطرح فرمودند و بارها در این مورد تاکیداتی داشتند و درباره خطر پیری جمعیت و تهدید جدی آن برای جامعه هشدار داده‌اند ولی متاسفانه هنوز در پله اول هستیم و اقدامات و زمینه‌های لازم جهت افزایش جمعیت به جد وارد نشده است.

اکنون که در سال 1403 هستیم با بررسی‌ها صورت گرفته درباره افزایش جمعیت و برای مقابله با پیری در جامعه اقدامات اساسی صورت نگرفته است و مردم علاقه‌ای نسبت به این مهم نشان نداده‌اند و اکثریت تورم، مشکلات اقتصادی و مسکن را مطرح کرده‌اند.

عده‌ای از خانواده‌ها چون مسکن ندارند و در مستاجری به سر می‌برند بیان کردند زمانی که قرارداد یکساله برای اجاره‌بها تمام می‌شود صاحب‌خانه‌ها به افراد دارای فرزند زیاد خانه اجاره نمی‌دهند و نسبت به کمتر بودن جمعیت تاکید دارند و دولت نیز در این زمینه حمایت نمی‌کند.

در تعالیم اسلامی نسبت به فرزندآوری تاکیدات بسیار شده است و زیرا افزایش زاد و ولد در جامعه باعث گسترش جامعه شیعه می‌شود و شیعیان نسبت به این موارد باید حساس باشند و این امر را کوچک نشمارند.

در آیات الهی خداوند خلقت انسان را با برنامه خاص قرار داده است و وجود هیچ چیز در دنیا بدون برنامه و هدف نیست به دنیا آمدن و از دنیا رفتن طبق قانون الهی حق است و باید در برابر آن تسلیم بود.

زمانی که خداوند در کالبد انسان از روح خود قرار می‌دهد این ربانیت الهی را می‌رساند. بنابراین زمانی که فردی بدون هیچ دلیل پزشکی اقدام به سقط جنین سالم کند در واقع قاتل است و هیچ توجیهی نسبت به این مهم ندارد و کافر است چون خلقت تک تک سلول‌های بدن انسان زیر نظر و لطف الهی است و زمانی که فردی در کار خدا دخالت کند در واقع کافر است.

متاسفانه امروزه آمار بالایی از سقط‌های جنین سالم در مکان‌های غیر بهداشتی وجود دارد و برای جلوگیری از این امر طرح نفس با مشاوره‌های لازم عرصه را برای ممانعت مادران از سقط مهیا کرده است. 

با این وجود احادیث زیادی از ائمه برای ممانعت از پیری جامعه مطرح شده است چراکه با مرور زمان اگر جایگزینی برای این مشکل ملاحظه نشود به نیروی کار جامعه آسیب جدی وارد می‌شود. 

در گذشته جوامع غربی با شعار ایست دو بچه کافی است توانستند کشورهای جهان سوم از جمله ایران را تحت تاثیر قرار دهند و هدف اصلی آنها این بود که عرصه را از نیروهای جوان و پر انرژی خالی کنند و خانواده‌های ایرانی تحت تاثیر این شعار قرار گرفتند و برخی دو فرزند و عده زیادی به تک فرزندی اکتفا کردند و شعار مذكور بر خانواده‌های ایرانی غلبه کرد و امروزه با پیری جمعیت به صورت جدی مواجه هستیم.

باید در نظر داشت این اقدام دشمنان برای کاهش نیروهای جوان کار خود را کرده است و باید به این مهم حساس بود زمانی کشوری دارای منابع طبیعی و ثروت خدادادی باشد ولی از لحاظ نیروی جوان پشتیانی نداشته باشد در هنگام بروز جنگ مجبور بودند نیروی انسانی مورد نیاز خود را از کشورهای دیگر تهیه کرده و امکانات مناسبی در اختیارشان قرار دهند تا بتوانند اقتصاد و تولید خود را سرپا نگه دارند. 

شعار فرزند کمتر زندگی بهتری پلی برای نابودی نیروهای جوان در جامعه بود که با برنامه‌ریزی دقیق در کشور پیش رفت و اکنون‌ جامعه دچار مشکل اساسی است و اگر زمینه سازی برای جبران مهیا نشود چند سال بعد شاهد پیری جمعیت خواهیم بود.

افزایش تک فرزندی در جامعه باعث بروز مشکلاتی مانند اینکه والدین از داشتن فرزندان بیشتر محروم می‌مانند و فرزندان هم بازی در محیط خانه ندارند و در آینده این فرزندان هم برادر و یا خواهری نخواهند داشت.

دولت باید شرایط را برای افزایش جمعیت مهیا کند و این اقدام نیاز به بک برنامه اساسی و فرهنگ‌سازی درست است و باید هم مادر و هم فرزند را مورد تشویق قرار دهند تا این مهم محقق شود و سدی محکم در برابر پیری و کهنسالی جمعیت در ایران باشد.

باید دانست زمانی که دشمنان در صدد هستند افکار خود را بر جامعه تحمیل کنند خیری در آن دیده نمی‌شود و همیشه باید بر خلاف عقاید دشمن پیش رفت.

نباید فراموش کرد که دشمن با در دست داشتن رسانه‌های قوی سعی دارد با ایراد مشکلاتی چون اقتصاد، تورم، مسکن و... ذهنیت خانواده‌ها را برای داشتن فرزند بیشتر تحت تاثیر قرار دهد و در این مورد هزینه های زیادی را صرف می‌کند.

آگاهی دادن به خانواده‌ها و مهیا کردن شرایط لازم برای فرزند‌آوری در اقدامات مهم دولت است که شرایط را برای خانواده‌ها فراهم کند و خانواده‌ها نیز بر تک فرزندی و داشتن دو فرزند قانع نباشند و به لطف خدا شاهد افزایش جمعیت جوان در کشور باشیم.

هرگز فراموش نکنیم زمانی که رهبر با تدبیر انقلاب اسلامی نسبت به موضوعی حساس می‌شوند و آن را مطرح می‌کنند و بارها نسبت به آن تاکید دارند باید جدی گرفته شود و برنامه‌ریزی‌ داشت تا گره از مشکلات اجتماع حل شود.

کشور ما ایران طی دهه‌های اخیر با چالش جمعیتی به نام کاهش شدید باروری مواجه شده است و این به این معنا نیست که خانواده‌ها دوست ندارند بچه‌دار شوند بلکه بر این باور هستند که شرایط فرزندآوری را ندارند.

 سمیرا قربانی

 

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ ]
سلام من دبیر هستم و یکی از معضلات جامعه همین موضوع که متاسفانه با اینکه رهبری فرمودند ولی توجه نشده است. مفید بود تشکر
[ نام : ] [ ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ ]
من ماما هستم و این مطلب برام خیلی جالب بود که کم کم زنگ خطر پیری جمعیت به صدا در آمده و به این مهم پرداخته میشه ممنون از پرداختن به این مهم. خانواده‌هایی که ما باهاشون سر و کار داریم متاسفانه هیچ علاقه ای به فرزند آوری ندارن رسالتتونو به نحو احسن انجام دادید
فرم ارسال نظر