روابط عمومی پل میان سازمان و مخاطبان است

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» در دنیای پیچیده و پویای امروز، که ارتباطات با سرعتی چشمگیر در حال گسترش است، نقش روابط عمومی در ادارات از اهمیتی حیاتی برخوردار شده است. دیگر زمان آن فعالیتهای سنتی و انزواطلبانه در ادارات به سر رسیده است.
بیشتر بخوانید
امروزه، ادارات برای بقا و پیشرفت در عرصه رقابت، ناگزیر به برقراری ارتباطی شفاف، سازنده و مستمر با مخاطبان خود هستند. اینجاست که روابط عمومی به عنوان پلی میان سازمان و مخاطبان، نقشی محوری ایفا میکند.
روابط عمومی، وظیفهای خطیر بر دوش دارد. این بخش، به مثابه «صدای رسای ادارات» در میان مردم عمل میکند و وظیفه دارد تصویری واقعی و دقیق از عملکرد، دستاوردها، اهداف و برنامههای سازمان را به مخاطبان ارائه دهد.
به بهانه روز روابط عمومی و ارتباطات گفتگویی با «سولماز شاکری» مسئول راوبط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان خرمدره انجام دادهایم که در ادامه به آن میپردازیم.
نبض سحر: در ابتدای گفتگو لطفا خودتان را معرفی کرده و بفرمایید نقش و وظایف اصلی روابط عمومی در سازمان شما چیست؟
شاکری: با سلام ، اینجانب سولماز شاکری دارای مدرک لیسانس و از سال 79 در سمت روابط عمومی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خرمدره مشغول هستم، با توجه به اینکه روابط عمومی چشم و گوش سازمان است و پاسخگویی و پشتیبانی و رصد نظرات مراجعه کنندگان از مهمترین وظایف روابط عمومی است و همچنین اطلاعرسانی محتواهای تولید شده و تبلیغات برنامههای فرهنگی و هنری و ارتباطات اداره با جامعه، هنرمندان و رسانهها و حتی ارتباط با کارکنان نیز از دیگر وظایف روابط عمومی است.
نبض سحر: چگونه با مخاطبان خود ارتباط برقرار میکنید و از نظرات آنها آگاه میشوید؟
شاکری: ارتباط مناسب و مؤثر ابزار مهم روابط عمومی است و بنده از طریق گفتگوی حضوری ، تماس تلفنی از نظرات مخاطبان آگاه میشوم و از این طریق از تجارب ارزنده آنها نیز استفاده می کنم.
نبض سحر: در مواجهه با یک بحران روابط عمومی، چه اقداماتی انجام میدهید؟
شاکری: هر بحرانها با توجه به شرایطش اقدامات متفاوتی را میطلبند. ابتدا جلسه فوری با حضور کارشناسان اداره برگزار و زوایایی مشکل بررسی و راهکارهایی برای رفع مشکل ارائه میشود. و اولویت بنده صادق بودن با مخاطبان است و سعی برای این دارم که بهترین راهکار را برای رفع بحران استفاده کنم .
نبض سحر: مهمترین دستاوردهای روابط عمومی در سازمان شما طی سال گذشته چه بوده است؟
شاکری: همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانهها و تنظیم برنامه مدون و سالیانه، انعکاس دستاوردهای فرهنگی و هنری در عرصهها و حوزههای مختلف این اداره، برگزاری دورههای آموزش خبرنویسی باهدف ارتقای تواناییهای اصحاب رسانه شهرستان است.
نبض سحر: بزرگترین چالشهایی که در حوزه روابط عمومی با آنها روبرو هستید، چه هستند؟
با توجه به اینکه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یک واحد فرهنگی است روابط عمومیها در این وزارتخانه از جایگاه ویژهای برخوردارند و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان توجه ویژهای به حوزه روابط عمومی و اطلاعرسانی دارند و بزرگترین چالش از نظر بنده ارتقاء جایگاه روابط عمومی در کشور است که خوشبختانه جدیدا به آن پرداخته میشود.
نبض سحر: به نظر شما، چه عواملی در موفقیت یک متخصص روابط عمومی نقش دارند؟
شاکری: به نظر من، انگیزه، تخصص، نشاط و پویایی، امکانات مناسب، رعایت اصول برنامهریزی، اطلاعرسانی درست و به موقع فعالیتهای سازمان عوامل موفقیت یک فرد مسئول روابط عمومی است.
نبض سحر: نقش روابط عمومی را در ارتقای و افزایش جایگاه یک سازمان را چگونه ارزیابی میکنید؟
شاکری: روابط عمومی نقشی موثر در سازماندهی افکار عمومی و پیشبرد اهداف عمومی سازمان دارد، در واقع روابط عمومیها با ارتباط مستمر خود با رسانهها، باعث ارتقا سازمان خواهد شد.
نبض سحر: چگونه از جدیدترین ابزارها و روشهای روابط عمومی در کار خود استفاده میکنید؟
شاکری: با توجه به گران بودن کاغذ، رسانهها بیشتر به شکل دیجیتال و شبکههای اجتماعی فعالیت میکنند این اداره نیز از طریق رسانههای دیجیتال و رسانههای محیطی فعالیت میکند.
نبض سحر: چه توصیهای برای افراد علاقهمند به ورود به حوزه روابط عمومی دارید ؟
شاکری: توصیه بنده این است که برنامهریزی را سرلوحه کارهای خود قرار داده و با رعایت اصول اخلاقی در افکار عمومی نفوذ پیدا کرده و ارتباط موثر با رسانهها داشته و به ديدگاههاي مخاطبان در قبال پیامهایی که در رسانهها درج میکنند توجه داشته باشند.
نبض سحر: نقش روابط عمومی را در ترویج فرهنگ و مسئولیت اجتماعی سازمانها چگونه میبینید ؟
شاکری: به نظر بنده شناخت افکار عمومی نقش بسیار زیادی در فرایند فرهنگسازی خواهد داشت که در اینجا روابط عمومی به عنوان نماینده رسمی برای مطالعه افکار عمومی اهمیتی مضاعف مییابد. روابط عمومی به عنوان نهادی که یکی از کارکردها و وظایف اصلی آن آموزش و اطلاعرسانی است میتواند نقش مؤثری در «فرهنگسازی» داشته باشد.
نبض سحر: از نظر شما، مهمترین ویژگیهای یک خبر خوب برای انتشار در رسانهها چه هستند؟
شاکری: به نظر بنده تنظیم خبر با بیطرفی و واقعبینی و اینکه خبر باید به موقع اطلاعرسانی شود.
نبض سحر: از شبکههای اجتماعی در فعالیتهای روابط عمومی خود چگونه استفاده میکنید؟
در عصر حاضر، با ظهور و گسترش فناوریهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی، روابط عمومی نیز دستخوش تحولات چشمگیری شده است، امروزه شبکههای اجتماعی همه ابعاد زندگی ما را تحتالشعاع قرار دادهاند، شناخت این فضا و تاثیرات آن در تمام زمینهها برای هر فرد یا سازمانی یک الزام به شمار میرود و انتقال پیامهای سازمان از این طریق صورت میپذیرد.
نبض سحر: چگونه عملکرد روابط عمومی را ارزیابی و رصد میکنید؟
شاکری: از طریق بازتاب پیامهای ارسالی به رسانهها مورد رصد قرار میگیرد.
نبض سحر: نقش روابط عمومی را در ایجاد و حفظ روابط مثبت با ذینفعان کلیدی یک سازمان چگونه میبینید؟
شاکری: روابط عمومی با ایجاد فضایی باز و صمیمی برای گفتگو میان سازمان و مخاطبان، زمینه را برای تعامل سازنده و مشارکت فعال مردم در امور مربوط به اداره فراهم میکند و کیفیت ارتباط بین سازمان و عموم افرادی که با آن سر و کار دارند، عامل اساسی در تحقق اهداف سازمان و ارتقاء جایگاه آن است و باعث ایجاد تصویر مثبت از سازمان در ذهن مخاطبان میشود.
در پایان از صبر و حوصله شما کمال قدردانی را داریم.
انتهای خبر/