logo
امروز : سه شنبه ۵ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۰
[ شناسه خبر : ۳۷۶۳۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
یادداشت؛

شاهچراغ نگین درخشان شیراز است

شاهچراغ-نگین-درخشان-شیراز-است
شاهچراغ نگین درخشان شیراز است او با آمدنش، شیراز را جان و هویتی دوباره بخشید تا ملجا و پناهی برای شیفتگان آل‌محمد(ص) باشد و عطر رضوی و کرامت علوی را در این خطه به یادگار بگذارد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ۶ ذی‌القعده در تقویم ایران زمین سال‌ روزی برای بزرگداشت فرزندی از سلاله شجره طیبه آل نبی اکرم(ص) است.

بیشتر بخوانید

او فرزند بزرگوار امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رئوف علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع)، حضرت سیدامیر احمد(ع) ملقب به شاه‌چراغ است که در فضیلت و جایگاه ایشان روایت‌های بسیاری آورده شده‌ است.

در میان فرزندان حضرت موسی‌الکاظم(ع)، «احمد» به کرم، جلالت و شجاعت و عبادت امتیاز داشت و شب‌ها تا صبح به عبادت مشغول بود و در عمر خود هزار بنده را خرید و در راه خدا آزاد کرد. 

او از خاندان کرامت، جود و منزلت علوی است و همچون پدر، برادر و خاندان هاشمی‌اش، اهل فضل و پرهیزگاری و بخشش، بر همین مبنا است که نسب‌شناسان، علمای رجال، محدثان، محققان، مورخان، مؤلفان و نویسندگان به مقام شامخ او قلم‌ها زده‌اند.

شیخ مفید در کتاب خود بنام (ارشاد) در شرح حال حضرتش می‌فرماید؛ «حضرت احمدبن‌موسی(ع) جلیل‌القدر، کریم و پرهیزگار بود و حضرت موسی‌بن‌جعفر(ع) او را دوست و مقدم می‌داشت و مزرعه خود که معروف بود به «بسیره» به او بخشید».

شاهچراغ را نزد پدرش، منزلتی خاص بوده و این قرابت و الفت سبب شد تا وی راوی موثقی برای احادیث پدر و روایات کثیری از خاندان عصمت و طهارت باشد.

او با آمدنش، شیراز را جان و هویتی دوباره بخشید تا ملجا و پناهی برای شیفتگان آل‌محمد(ص) باشد و عطر رضوی و کرامت علوی را در این خطه به یادگار بگذارد.

حضرت امام رضا(ع) درباره برادرش احمد دعا کرده و فرمودند؛ « همچنان که حق را پنهان و ضایع نگذاشتی، خداوند در دنیا و آخرت تو را ضایع نگذارد». 

بی‌شک بزرگداشت چنین ساحت مقدسی که فرزند بلافصل امام هفتم و برادر عالم آل‌محمد علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) است، فصل‌الخطاب مبرهن و متقنی بر شیعیان علوی و رضوی است چرا که ایشان با حضورش در شیراز، نه تنها این شهر که ایران زمین را همچون قدوم مبارک برادر و خواهرش، مزین کرد و بارگاهی نورانی برای حاجت‌روایی زائران شد.

زهرا مرادوند، کارشناس مذهبی

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر