logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۵۱
[ شناسه خبر : ۳۷۶۱۸ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]

سدِ معبر، مشکل همیشگی پیاده‌روهای ماهنشان

-سدِ-معبر،-مشکل-همیشگی-پیاده‌روهای-ماهنشان
سد معبر یکی از معضلاتی است که امروزه سبب نارضایتی مردم شده و متاسفانه پیاده‌روهای ماهنشان نیز از این معضل در امان نمانده و ناراحتی و نارضایتی شهروندان را در پی داشته است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» پیاده‌رو راهی است که در امتداد خیابان‌ها جهت تردد و رفت و آمد عابرین پیاده ساخته و رسیدگی می‌شود.

بیشتر بخوانید

امروز پیاده‌رو‌های موجود در سطح شهرها هم با معضلات و مشکلاتی رو به رو هستند که از جمله آن ایجاد سد معبر است که به عنوان یک عامل اذیت و ناراحت کننده برای عابرین پیاده تلقی می‌شود‌.

افراد پیاده در حین تردد و رفت و آمد از پیاده‌رو‌ها گاها به سختی رفت و آمد کرده و گاها مجبور به صبوری بوده تا قسمت باز پیاده‌رو خلوت شود، این امر به دلیل سد معبر در پیاده‌رو‌ها است که همانند سدی بر سر راه شهروندان قرار گرفته و رفت و آمد را با مشکل مواجه ساخته است.

سد معبر در پیاده‌رو‌ها انواع مختلفی دارد که هر کدام به نوعی سبب رنجش و اذیت و ناراحتی شهروندان است. در سد معبر اصناف، این قشر با گردآوری لوازم و محصولات خود در پیاده‌رو منجر به سد معبر می‌شوند.

سد معبر توسط دستفروشان نیر نوع دیگری است که با ایجاد بساط دستفروشی سبب انسداد پیاده‌رو‌ها شده و موجب آزار مردم می‌شوند. سد معبر توسط پلاکاردها، بنرهای تبلیغاتی و سایبان‌های با ارتفاع کم نیز از جمله موارد تکرار شده است. گاها نیز پارک خودروها به عنوان سدی بزرگ در مقابل شهروندان قرار داد.

علاوه بر موارد فوق عوامل دیگری نیز  وجود دارد که همه این‌ها به عنوان معضلی برای شهروندان تلقی می‌شود.

بر اساس قوانین موجود در شهرداری‌ها سد معابر عمومی و اشغال پیاده‌روها و استفاده از آن‌ها به عنوان جای پارک، محلی بر دستفروشی و غیره ممنوع است و شهرداری ملکف است از این کار جلوگیری کند و نسبت به باز کردن پیاده‌رو اقدام کند.

بر اساس قوانین، سد معبر به جهت تجاوز در حق دیگر شهروندان شرعا جایز نیست و ماموران شهرداری در جهت رفع این مشکلات باید اقدام کنند.

در این میان پیاده‌روی‌های شهر ماهنشان نیز از این معضل در امان نمانده و وجود انواع این سد معبر‌ها سبب ناراحتی، اذیت و رنجش شهروندان شده است.

یکی از شهروندان ماهنشانی در گفتگو با موج‌رسا گفت: اصناف وسایل و تجهیزات خود را در پیاده‌رو تجمیع می‌کنند و تردد در برخی نقاط بسیار سخت می‌شود.

وی تصریح کرد: شرایط پیاده‌روهای شهر به گونه‌ای است که در حین راه رفتن باید به دلیل کمبود جای پیاده‌رو مدام بین پیاده‌رو و خیابان اصلی جا‌به‌جا شد.

این شهروند بیان کرد: جا‌به‌جایی بین پیاده‌رو و خیابان سخت بوده و برای همین ما ترجیح می‌دهیم از خیابان اصلی تردد کنیم و این امر جان ما را به خطر می‌اندازد.

یکی دیگر از شهروندان گفت: اکثر کسبه‌ها به ویژه برخی میوه فروشی‌ها و تعمیرکاران، سوپرمارکت‌ها، برخی رستوران‌دارها و قنادی‌ها در خیابان‌های شهر ماهنشان تا برخی موارد بیش از نصف پیاده‌رو را تصاحب کرده و تبدیل به ویترین کرده‌اند و یا سایه‌بان‌های با ارتفاع کم نصب کرده‌اند، عابرین‌پیاده و یا همسایه‌ها برای جابجایی وسایل خود در ترافیک و مشکل تردد می‌مانند و بارها شده مردم بخاطر عدم رعایت این موضوع نزاع کرده‌اند.

وی ادامه داد: این امر حضور دائمی و ویژه ماموریت شهرداری و همت شهرداری را می‌طلبد تا معضل تصرف پیاده‌رو و خیابان‌های این شهر که جز حقوق شهروندی مردم نیز است، مرتفع کنند.

این شهروند گفت: البته برخی از قسمت‌های سطح شهر و حتی در خیابان اصلی پیاده‌رو انگار تعریف نشده و استاندارد نیست.

هادی پرچینی، عضو شورای اسلامی شهر ماهنشان در این باره به موج‌رسا گفت: سد معبر معضلی است که سبب آزار و اذیت شهروندان می‌شود، ما هشدار‌های اولیه را به اصناف و افرادی که سبب سد معبر شده‌اند، داده‌ایم و سری دوم هشدار تکرار می‌شود در صورت عدم توجه از طریق پلیس اقدام کرده و بازگشایی معابر را انجام خواهیم داد.

پیاده‌رو همانطور که از نامش پیداست محلی برای تردد عابرین پیاده است لذا باید در این زمینه فرهنگ‌سازی شود و از طرفی شهرداری‌ها به طور منظم با انجام گشت‌ها به این امور رسیدگی کنند تا همواره سبب و زمینه‌ساز آسایش و آرامش مردم باشند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر