logo
امروز : دوشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۳
[ شناسه خبر : ۳۷۵۶۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]
وقتی که نامه‌نگاری‌های دولت هم جواب نمی‌دهد؛

آزادراه زنجان _ تبریز زیر چرخ‌های انحصار

آزادراه-زنجان---تبریز-زیر-چرخ‌های-انحصار
آزادراه زنجان - تبریز با اینکه باید به سازمان راهداری تحویل داده شود اما هنوز نتوانسته از انحصار شرکت آزاد‌راه‌ها خارج شود و همچنان در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» عوامل بسیاری بر افزایش تصادفات جاده‌ای تاثیرگذار است از جمله عوامل مهم وجود چاله‌ها در آزادراه‌ها و نبود پوشش آسفالتی مناسب در مسیر تردد خودرو‌ها است.

بیشتر بخوانید

علاوه بر آن کاهش کیفیت آسفالت ارتباط مستقیم با میزان مصرف سوخت خودروها دارد که هر چه آسفالت جاده بدتر مصرف سوخت بیشتر است و این مورد برای رانندگان ماشین سنگین هزینه‌بر است و صرفه اقتصادی ندارد. 

با این وجود همواره بخش عمده‌ای از گله‌مندی‌های رانندگان عبوری از استان، ناوگان سنگین و سبک از خرابی و آسفالت آزادراه زنجان-تبریز است که به دلیل داشتن چاله و دست انداز‌های زیاد باعث بروز تصادفات متعددی می‌شود و خطرات جانی و مالی زیادی برای هموطنان به دنبال دارد.

این آزادراه زیر نظر شرکت آزادراه‌ها قرار دارد و گویا اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای نمی‌تواند دخالتی در آن داشته باشد.

با این حال شرکت مربوط به آزادراه‌ها اگر راهکاری برای حل معضل جاده زنجان_ تبریز ندارد بهتر است عرصه را برای فعالیت راهداری زنجان خالی کند تا بهتر بتوان در این زمینه خدمات‌رسانی برای همشهریان و هموطنان انجان شود و از آمار حوادث، جانباختگان بر اثر تصادفات جاده‌ای در این مسیر کاسته شود اما متاسفانه شرکت مذکور راهکاری برای حل مشکل ارائه نداده و بی‌توجهی به این مهم یعنی بازی با جان سایر رانندگان در مسیر است.

آزادراه زنجان به تبریز دست کمی از یک راه روستایی ندارد

در این راستا بیات راننده تریلر در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه وضعیت آزادراه زنجان به تبریز اصلا مناسب نیست و علت بسیاری از تصادفات در جاده‌ها به علت همین وضعیت نامناسب آسفالت‌ها و وجود دست‌اندازهای نامناسب در مسیر است اظهار کرد: سال‌هاست که وضعیت آزادراه زنجان _تبریز به همین صورت است و هیچ مشکلی از مشکلات مربوطه حل نشده است.

وی ادامه داد: با هر بار عبور از دست‌اندازها و چاله‌های این آزادراه هزینه‌های بالایی برای تعمیر ماشین صرف می‌شود و دخل و خرج با هم همخوانی نمی‌کند.

محمدی راننده دیگر در ادامه بحث مربوطه گفت: وضعیت نامناسب آزادراه زنجان به تبریز باعث خرابی و یا پنچر شدن لاستیک‌ کامیون‌ها و کشنده‌ها می‌شود، خرید و پیدا کردن لاستیک برای ماشین سنگین نیز سخت و هزینه‌بر است.

وی اذعان کرد: بسیاری از رانندگان در این مسیر برای تهیه لاستیک از لاستیک‌های درجه دوم و سوم استفاده می‌کنند چراکه خرید لاستیک درجه یک هزینه بالایی دارد.

این راننده ادامه داد: بر اثر آسفالت نامناسب مسیر زنجان به تبریز جلوبندی ماشین دچار مشکل می‌شود و نیاز به تعمیر می‌یابد.

وی بیشترین عامل صدمات به ماشین  راعدم بهسازی و آسفالت نامناسب و وجود چاله‌های خطرناک در طول مسیر دانست و ادامه داد: بیشتر تصادفات و فوتی‌های ناشی از آن در نقاط حادثه‌خیز آزاد راه زنجان تبریز رخ می‌دهد و باید اقداماتی برای رفع این معضلات در نظر گرفته شود.

شاهمرادی نیز افزود: جان رانندگان برای مسئولین مربوطه اهمیتی ندارد ما سال‌هاست نسبت به این موضوع اعتراض داشتیم و متاسفانه تاکنون ترتیب اثر داده نشده است و این نیازمند همفکری است و تا همفکری و هم اندیشی در این موارد صورت نگیرد و مشکلات پابرجا خواهد ماند.

وی ادامه داد: خرابی آسفالت آزادراه‌ها باعث شده که در بسیاری از مواقع بار از بین برود و یا دچار آسیب شود.

با این حال در یکی از خبرگزاری‌ها به نقل از قوه قضاییه، آمده بود: احمد اسدیان طی نامه‌­ای خطاب به وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت نامطلوب آزادراه زنجان-تبریز بر لزوم بهسازی و ترمیم سطحی آزاد راه مذکور در طرحی کوتاه مدت همراه با سایر اقدامات ایمنی که باید در اولویت آن وزارتخانه قرار گیرد، تاکید کرده است.

در این نامه همچنین به این موضوع اشاره شده که شرکت آزادراه زنجان- تبریز به تعهدات قانونی مبنی بر نگهداری و بهسازی پروژه در طول دوره بهره ‌برداری شامل حفظ آسفالت مسیر آزادراه مشابه با کیفیت زمان اتمام دوره ساخت، عمل نکرده که این موضوع موجب افت شدید کیفیت آسفالت آزادراه و به تبع آن نارضایتی شدید رانندگان و مسافران شده است. 

آزادراه زنجان تبریز در اختیار شرکت آزادراه‌ها است

در این راستا اصغر اسماعیلی سرپرست اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان زنجان در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه آزادراه زنجان به تبریز جزو نقاط حادثه‌خیز است و نیاز به بهسازی و آسفالت دارد ولی متاسفانه این آزادراه در حوزه وظایف این اداره کل نیست و در دست شرکت آزادراه‌ها است اظهار کرد: مشارکت کننده اصلی در این شرکت، بانک ملی است و در اختیار سرمایه‌گذار بوده و پیگیر هستیم که آزادراه در اختیار راهداری زنجان قرار گیرد تا نسبت به بهسازی و آسفالت در این مسیر اقدام شود.

وی ادامه داد: موضوع آزاد راه زنجان به تبریز یک بحث کشوری است و مسئولین استانی نیز در جریان امور مربوطه و پیگیری‌های منظم در این خصوص هستند.

با این شرایط مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اسبق استان زنجان به یکی از خبرگزاری‌ها گفته بود: وضعیت روکش آزادراه زنجان به تبریز به هیچ عنوان مناسب نیست و هر چند پیگیری‌هایی برای رفع این مشکل انجام شده سرمایه‌گذار متعهد بوده که بعد از گذشت ۱۲ سال، عملیات روکش آسفالت را انجام دهد اما اقدامی نکرده است. 

به گفته قزوینیان، در سفر ریاست جمهوری به زنجان مصوب شد که آزادراه زنجان- تبریز از بخش خصوصی به دولت تحویل شود تا مشمول بهره‌مندی از اعتبارات دولتی باشد.

با تمام این‌ها  با اینکه از افتتاح این آزادراه بیش از ۱۰ سال می‌گذرد اما این مسیر ترانزیتی نواقص فراوانی به خصوص در وضعیت آسفالت دارد و این آزادراه در حد راه‌های روستایی است. از سوی دیگر روکش آسفالت این آزادراه به مبالغ کلان ملی نیاز دارد و بودجه‌های استانی،‌ گرهی از مشکلات این آزادراه باز نمی کند.

با این حال امید است کارهای ارزنده برای پوشش آسفالتی آزاد‌راه زنجان_ تبریز انجام شود تا بتواند گره کور آزادراه را گشوده و مشکلی از مشکلات مربوطه در این مسیر برای رانندگان سبک و سنگین حل شود.     

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر