logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۷۵۰۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 5 دقیقه ]

کالا برگ‌ِ گمراه‌کننده

کالا-برگ‌ِ-گمراه‌کننده
اجرای کالا برگ در زنجان دارای مشکلات عدیده‌ای است که برای ادامه‌دار شدن این طرح‌ها در جامعه نیازمند زیر ساخت‌ها و برنامه‌ریزی اصولی برای جلوگیری از سو استفاده‌های احتمالی است که باید هم اندیشی در این باره زیر نظر دستگاه‌های زیربط انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» از بهمن ماه سال گذشته، طرح کالا برگ الکترونیکی، به صورت آزمایشی در استان‌های مختلف به اجرا درآمد و تمامی خانواده‌هایی که مشمول یارانه بودند و حسابشان فعال بود، می‌توانستند از طرح کالا برگ استفاده کنند.

بیشتر بخوانید

دولت سیزدهم با هدف حمایت از سبد غذایی خانوار 10 قلم کالای اساسی را اختیار همشهریان قرار داد تا افراد کم در آمد جامعه بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

این طرح با هدف بهبود معیشت مردم و افزایش قدرت خرید و کمک حالی برای افراد کم درآمد در جامعه تنظیم شده بود که در سه مرحله در کشور انجام شد و بازخوردهای متفاوتی داشت.

با اینکه افرادی که جزو دهک‌های یک تا هفت مشمولین سبد کالا بودند و در ابتدا از این طرح استقبال خوبی به عمل آمد اما با بروز مشکلات در این طرح به مرور نارضایتی‌هایی از سمت مردم صورت گرفت.

ادامه طرح کالا برگ برای افراد کم در آمد ضروری است

یکی از همشهریان زنجانی در گفتگو با موج‌رسا در انتقاد تندی که از مشکلات مربوط به طرح سبد کالا داشت عنوان کرد: طرح سبد کالا طرح جالب و استقبال خوبی از آن شد ولی عده بسیاری از مردم از قیمت‌هایی که فروشگاه‌ها برای سقف خرید سبد کالا در نظر می‌گیرند ناراضی بودند و برخی فروشگاه‌ها برای فروش کالا و اجناس خود به مشتری در کنار سبد کالا اجبار به خرید اجناس مد نظر خود داشتند.  

وی با بیان اینکه بسیاری از دهک‌های مشخص شده قشر ضعیف و کم در آمد جامعه هستند و اقلامی مانند مرغ و تخم مرغ كه جزو سبد كالا است، به دلیل تاریخ انقضای كوتاهتر به میزان كمتری در مراكز توزیع، ذخیره سازی شده بود اذعان کرد: یكی از مشكلات مشتری‌ها پاسخ ندادن كارت‌های بانكی و نبود مرغ و تخم مرغ در فروشگاه‌های معرفی شده برای سبد کالا بود.

یکی دیگر از شهروندان زنجانی بیان کرد: در این طرح که اردیبهشت ماه اجرا شد به ازای هر نفر باید ۲۲۰ هزار تومان خرید انجام می‌شد تا می‌توانستید از طرح کالابرگ استفاده کنید.

وی اذعان کرد: با هزار امید به سراغ خرید رفتم اما متاسفانه دست خالی برگشتم چراکه من خانواده پنج نفره هستم و باید طبق اعلام فروشگاه‌ها در کارتم موجودی یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی بود و به این میزان خرید می‌کردم تا می‌توانستم از طرح کالا برگ نیز استفاده کنم.

احدی با اشاره به اینکه نباید رویه‌ای که در دور اول در نظر گرفته بودند تغییر می‌دادند گفت: بنده نه در دور دوم و نه در دور سوم توانستم از طرح کالا برگ بهره‌مند شوم.

93 درصد زنجانی‌ها از طرح کالا برگ استقبال کردند

در این راستا سجاد اجاقلو در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه طرح کالابرگ الکترونیکی طبق دستورالعمل مربوطه در استان زنجان انجام شد اظهار کرد: تخلفاتی از جانب برخی فروشگاه‌ها ثبت شده بود که گزارشات لازم جهت رسیدگی به واحد مربوطه در تهران ارسال شد و رسیدگی لازم به عمل آمد. 

وی اضافه کرد: مرحله اول طرح کالا برگ فروشگاه‌های مربوطه ۱۱ قلم سبد کالا شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات است را موظف به ارائه کرده بود.

مدیر امور اجتماعی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان عنوان کرد: فروشگاه‌های متخلف شناسايی و توسط شرکت فارا حساب این فروشگاها مسدود شدند از میان ۲ هزار فروشگاه واجد شرایط جهت ارائه سبد کالا ۲۵۰ فروشگاه در این میان تخلف عمده داشتند که حساب آنها مسدود شد.

اجاقلو با اشاره به اینکه طرح سبد کالا در استان زنجان با استقبال خوبی از جانب همشهریان صورت گرفت ابراز کرد: با توجه به نظرسنجی‌های انجام شده احتمال ادامه‌دار بودن این طرح وجود داد و فعلا تصمیم کلی در این باره انجام نشده است.

وی گفت: استقبال صورت گرفته توسط همشهریان از طرح سبد کالا در مرحله اول و دوم ۹۳ درصد اعلام شده است که دهک‌های مربوطه برای اخذ سبد کالا به فروشگاها مراجعه داشتند و این بیانگر استقبال خوب مردم استان زنجان از طرح کالابرگ الکترونیکی و سبد کالا است.

وی با بیان اینکه این طرح به مدت سه ماه ادامه داشت و هفدهم هر ماه به ازای هر نفر از خانوار‌های دهک یک تا هفت ۲۲۰ هزار تومان یارانه تعلق می‌گیرد اضافه کرد: کالابرگ الکترونیک یک حرکت بزرگ در جهت کمک به اقشار ضعیف و متوسط جامعه به شمار می‌رود. طبق نظر سنجی‌های انجام شده از فروشگاه‌های شامل طرح سبد کالا و انعکاس نتایج به واحد مربوطه در تهران، زنجان جزو پنج استان موفق در طرح سبد در کشور است که استقبال خوبی در این خصوص انجام شده است.

اجاقلو گفت: مبلغ حمایتی دولت به صورت اعتبار در حساب سرپرست خانوار تخصیص یافته و در زمان خرید و متناسب با میزان خرید مصرف می‌شود. 

با این حال ارائه سبد کالا برای افراد کم در آمد در جامعه امری مهم و ضروری است ولی برای ارائه صحیح و بدون مشکل آن نیاز به زیر ساخت‌ها و برنامه‌ریزی است که مردم بتوانند از این خدمات بهره‌مند شوند متاسفانه بدون برنامه‌ریزی و نپرداختن به مشکلات مربوطه نمی‌توان شاهد پیشرفت در این عرصه بود.

برای برقراری طرح سبد کالا و ادامه دار بودن این طرح باید قبل از اجرای طرح آموزش‌های لازم به فروشنده‌ها ارائه شود تا بتوانند در هنگام بروز مشکلات و خطاهای به وجود آمده حلال مشکلات باشند.

 

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر