logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۳۳
[ شناسه خبر : ۳۷۴۹۷ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور زنجان در گفتگو با موج‌رسا مطرح کرد:

خطر سقوط کشور در فروچاله جمعیتی

خطر-سقوط-کشور-در-فروچاله-جمعیتی-
عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه در بحث فرزندآوری فرهنگ‌سازی مهم‌ است، گفت: زیرا با پیری جمعیت روبرو هستیم اگر در مدت پنج سال آینده نرخ باروری افزایش پیدا نکند و به 10 میلیون نفر نرسد ایران به چاله جمعیتی می‌افتد.

کریم ترابی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» با بیان اینکه آمار‌ها حاکی از آن است که دو چالش افزایش جمعیت قبل از انقلاب داشتیم گفت: چالش جمعیتی مربوط به قبل از سال 1295 بود بحث هولوکاست ایرانی، که نزدیک به 50 درصد از جمعیت ایران بر اثر بیماری، نبود دارو و واکسن رو به نابودی می‌رفت.

بیشتر بخوانید

وی افزود: یکی از عناصر مهمی که در پتانسیل قدرت جمعیت ایران وجود داشت، نیروی انسانی بود و این موضوع برای مخاطبین خود در عرصه بین‌الملل بسیار موثر بود.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با اشاره به اینکه در ۱۰ سال قبل از سال 1300 ایران هنوز نه سپاهی، نه انرژی اتمی و نه موشکی داشت بیان کرد: نزدیک به 35 سال طول کشید تا اینکه جمعیت ایران از ۱۰ میلیون به 18 میلیون رسید. 

وی ادامه داد: در زمان حکومت پهلوی در وزارت بهداشت معاونتی به نام کنترل جمعیت ایجاد شده بود که تلاش می‌کرد میزان جمعیت و فرزند‌آوری که در ایران بود را به ۲ تا ۲.۶ برسانند که این هدف را در سال ۱۳۵۲ کاهش داده و متوقف کردند.

ترابی عنوان کرد: بعد از انقلاب با تاکیدات امام راحل طرحی اجرایی شد، تا اینکه تا سال ۶۸ میزان فرزند‌آوری در جامعه ایرانی به ۶.۵ رسید. در قانون‌گذاری برنامه دوم توسعه برای کاهش جمعیت میزان فرزند آوری زنان ایرانی از ۶.۵ به ۲.۶ را تصویب کردند.

وی افزود: ارکان مدیریتی کشور و نهاد‌های خدمت‌رسانی در این عرصه سرا پا گوش بوده و برای کاهش جمعیت ایران تلاش می‌کردند و در سال ۷۰ نرخ باروری زنان ایرانی به 2.5 رسید. در سال ۷۲ محدودیت جمعیت را قانونی کرده و ضربه مهلکی به بدنه ایران وارد شد. 

وی با بیان اینکه علمدار اصلاح جمعیت و مطالبه‌گری، رهبر معظم انقلاب بودند، عنوان کرد: حضرت آقا با رشادت و دلاوری تمام وارد این عرصه شده و زنگ خطر را به صدا در آوردند و در سال ۱۴۰۰ قانون جوانی جمعیت به تصویب رسید که این یک علامت خیلی خوبی بود.

ترابی ادامه داد: در این امر حساس فرهنگی باید تلاش کرد تا کاهش جمعیت رو به بالا بوده و افزایش پیدا کند. در وهله اول بحث اقتصادی و فرهنگی که چند درصد صحت دارد این تاثیر در میزان افزایش جمعیت را باید عمیقا بررسی کرد و دولت پای کار بودنش را بیشتر کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه پیام نور زنجان با بیان اینکه در بحث فرزندآوری فرهنگ‌سازی مهم‌ است، گفت: زیرا با پیری جمعیت روبرو هستیم اگر ظرف پنج سال نرخ باروری افزایش پیدا نکند و به 10 میلیون نرسد ایران به چاله جمعیتی می‌افتد.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر