logo
امروز : شنبه ۵ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۴:۰۱
[ شناسه خبر : ۳۷۴۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 7 دقیقه ]
دادستان زنجان:

دولتمردان بدانند که نتیجه یک تصمیم چه بازتابی در جامعه دارد/ انتقاد از اجرای 2 طرح صنعتی با وجود بحران آب در شهرستان ایجرود

دولتمردان-بدانند-که-نتیجه-یک-تصمیم-چه-بازتابی-در-جامعه-دارد-انتقاد-از-اجرای-2-طرح-صنعتی-با-وجود-بحران-آب-در-شهرستان-ایجرود

دادستان زنجان با انتقاداز تصمیمات کارشناسی نشده دولتمردان گفت: دولتمردان بدانند که نتیجه یک تصمیم چه بازتابی در جامعه دارد.

به گزارش موج رسا; حجت‌الاسلام حسن مظفری امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم استان زنجان(جلوگیری از تصرفات غیرقانونی) با بیان اینکه در بحث جلوگیری از تصرفات غیرقانونی اگر قانونی کاداست که در سال 93 تصویب شده را اجرا می‌کردیم بیشتر مشکلات و معضلات حل شده بود، اظهار کرد: ما نیز به این موضوع ورود کردیم در صورتی که نباید داداستان برای هرکاری ورود کند، اگر دستگاه‌های دولتی آشنایی اجمالی با قوانین داشته باشند و وظایف اداری را انجام دهند بیشتر مشکلات حل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اختلافات ملکی هر روز بیشتر و بدتر می‌شود، ابراز کرد: بیشتر این مشکلات توسط طرح کاداست برطرف می‌شود اما متاسفانه اداراتی که باید با پشتکار و جدیت وارد میدان شوند به نحو احسن به وظایف خود عمل نمی‌کنند.

دادستان زنجان با اشاره به افزایش تصرفات و اختلافات ملکی تصریح کرد: نتیجه همه این اختلافات و مشکلات بدبینی به نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه باید ریشه‌یابی شود که چه عواملی سبب ایجاد مشکلات بین دولت و ملت می‌شود، گفت: اگر این موضوع به صورت دقیق بررسی شود به این نتیجه خواهیم رسید که مشکل به دولت برمی‌گردد.

مظفری بیان کرد: دولت یکسری از مصوبات و طرحهایی را ارائه می‌دهد و یکسری افراد ذی‌نفوذ که از رانت اطلاعاتی بالایی نیز برخوردارند به این نتیجه می‌رسند که منافعی در این طرح است، این افراد بلافاصله وارد میدان می‌شوند و این طرحها را اجرایی می‌کنند هرچند که خواسته اصلی آنها این نیست و روستایی که یک عمر در آن روستا زندگی می‌کند می‌بیند که 200 هکتار از زمینها را به شخص معلوم‌الحالی که سر از کشاورزی درنمی‌آورد، می‌دهند که این سبب بدبینی به نظام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر دولت طرحی دارد و می‌خواهد منطقه‌ای را برای اجرای این طرح واگذار کند ابتدا در همان روستا شرکت تعاونی تاسیس و اراضی را به آن شرکت برای اجرای طرح واگذار کند یعنی در درجه نخست باید اطلاع رسانی لازم را برای اهالی منطقه انجام دهد و در صورتی که اهالی این طرح را اجرا نکردند بعد به سراغ سرمایه‌گذار دیگر برود.

دادستان زنجان با بیان اینکه به فرض در منطقه ایجرود دو طرح مهم داریم اما جای این طرحها در منطقه ایجرود نیست، اظهار کرد: آب این طرحها از کجا باید تامین شود، وقتی منطقه ایجرود آب برای خوردن ندارد و روزانه چند میلیون مترمکعب برای یک کارخانه نیاز است چطور این مشکل را حل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه برای روستاهای شهرستان ایجرود از شهرستان خدابنده آب می‌برند، بیان کرد: اگر آب وجود دارد از خود شهرستان ایجرود این آب تامین شود، حال دو طرح مهم را می‌خواهید در این شهرستان اجرایی کنید که مردم و سهامداران دچار ضرر و زیان شده‌اند.

مظفری با بیان اینکه باید موضوعات به صورت ریشه‌ای بررسی شود، تصریح کرد: باید همان ابتدا دید که آیا این طرحها قابلیت اجرا خواهند داشت یا نه؟ کلی هزینه برای مطالعه طرحها انجام می‌شود در حالی که همان ابتدای کار می‌لنگد، این چه مطالعه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه اینها زمینه‌ای برای بدبینی مردم هستند، گفت: مردم که می‌بینند فلان اراضی به شخصی داده می‌شود آنها نیز به فکر تصرف اراضی ملی می‌افتند و این موضوعات سبب می‌شود تا بیشتر اراضی ملی ما از بین برود.

دادستان زنجان با انتقاد از صحبت‌های مطرح شده نماینده مبابع طبیعی مبنی بر کمبود نیرو در این اداره تصریح کرد: درب آن منابع طبیعی را باید تخته کرد و بست، وقتی ما نیرو در منابع طبیعی نداشته باشیم چه نیازی به منابع طبیعی داریم، حداقل کار ممکن این است که جلوی این تصرفات را گرفت.

وی تاکید کرد: دولتمردان ما باید بدانند که نتیجه یک تصمیم و دستور چه بازتابی در جامعه دارد، متاسفانه این مشکل در همه برهه‌ها وجود داشته است و مخصوص زمان خاص نیست و اکنون شرایط ما خیلی بهتر از قبل است.

مظفری ادامه داد: وقتی یک مسئولی اعلام می‌کند که برای هر خانوار می‌خواهیم یک خانه باغ بدهیم نتیجه این حرف چه می‌شود؟ نتیجه این می‌شود که ما نمی‌توانیم کل شهر را جمع کنیم.

وی با اشاره به اینکه افزایش باغ‌شهرها از همین مصوباتی نشات گرفت که گفتند می‌خواهیم در هر استان یک طرح اجرا کنیم گفت: چند سال گذشته آقایی در یکی از شهرستانهای ما برای پرورش خرگوش پشمی در قفس قصد داشت چند هزار هکتار زمین بگیرد که تمامی مقدمات طی شده بود، این چه مسئولی است که برای پرورش خرگوش پشمی در قفس یک منطقه را به یک فرد بدهد، به آن مسئول مربوطه نامه نوشتم و اعلام کردم این طرح به نیم هکتار زمین هم نیاز ندارد، خود شخص را پیگیری و بررسی کردیم و دیدیم این فرد یک موتور هم ندارد که این اراضی را با موتور دور بزند، این شخص 300 هزار تومان چک برگشتی داشت یعنی 300 تومان نداشته حال آمده برای شکوفایی اقتصادی این طرح را داده است! یک نفر نبود بگوید این چه طرحی است فقط می‌گفتند دستور از بالاست، این چه بالایی است و کیست؟

دادستان زنجان با بیان اینکه این میز و صندلی تا کی برای ما باقی می‌ماند، عنوان کرد: چطور می‌خواهیم جواب نسل آینده را بدهیم، از بین رفتن یک هکتار منابع طبیعی صدها سال زمان برای احیا نیاز دارد. این باز قابل ترمیم است اما آیا آب هم قابل برگشت است؟

وی با اشاره به اینکه ما به اندازه چاه‌های مجاز چاه غیرمجاز داریم، ابراز کرد: یعنی اگر هشت هزار چاه مجاز داریم هشت هزار حلقه چاه غیرمجاز نیز وجود دارد، چرا نشستیم و هشت هزار چاه غیرمجار حفر شد؟

مظفری تصریح کرد: از همین امروز اسناد مدارک مربوط به چاه‌های غیرمجاز را جمع‌آوری کنید، هر چند هکتاری که کاشته شده مشخص و مقدار آبی که مصرف شده و مدت زمان حفر نیز مشخص است و باید دادخواستی بر علیه آن اشخاصی که آبهای زیرزمینی را به صورت غیرمجاز از بین بردند، داده شود یعنی اگر ما هزینه را بالا بریم کسی نمی‌تواند از چاه‌های غیرمجاز استفاده کند.

وی با بیان اینکه هر کس دنبال رای خودش است، افزود: باید یک نفر هم پیدا شود که به فکر آخرت خودش باشد، یکی می‌گوید دست نزنید رای من کم می‌شود اما باید گفت که ما چه پاسخی برای نسلهای آینده داریم، سالانه در استان زنجان 77 سانتی متر افت آب داریم آیا این فاجعه و درد نیست؟ چه بحرانی در پیش است؟

دادستان زنجان با اشاره به اینکه 2.5 برابر نیاز استان تولید داریم، گفت: برای تولید هندوانه برای هر هکتار 4 هزار و 500 مترمکعب آب نیاز است در حالی که هندوانه را کیلویی 80 تومان می‌فروشیم، آیا این گناه نیست.

وی تاکید کرد: اینکه هندوانه تولید و در زمین بماند این تولید به چه درد می‌خورد؟ ما آب نسلهای آینده را از بین ببریم و جهاد کشاورزی شعار دهد که ما در فلان موضوع خودکفا شدیم.

مظفری با بیان اینکه چرا وزیران مربوطه فقط دنبال آمار دادن هستند، اظهار کرد: هندوانه‌ای که برای کیلو آن همه آب مصرف می‌کند و خود نیز کلی سم و سموم دارد آیا خوردن و تولید این هندوانه حرام نیست؟ محصول استراتژیک ما نیز همین حالت را دارد.

وی ادامه داد: میانگین تولید گندم ما در استان در آبی حداکثر 4 تن است، برای هر هکتار هشت هزار متر مکعب آب مصرف می‌شود که این بدتر است، ما آبها را زیر زمین نگه داریم و به کشاورز بگوییم که پول اجاره زمین شما را می‌دهیم حتی اگر گندم هم نکارند این در شرایط فعلی به نفع دولت است.

دادستان زنجان گفت: اگر بگویند در گندم خودکفا شدیم چه چیزی را از دست داده و چه به دست آورده‌ایم؟ همه باید دست به دست هم بدهیم و جلوی کسانی که تخطی می‌کنند و قانون شکن هستند را بگیریم.

//س

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر