logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۷۴۳۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 6 دقیقه ]

گره کور ترافیکِ شهری

گره-کور-ترافیکِ-شهری
مشکل ترافیک در شهر زنجان نیازمند بررسی‌های کلی و زیر ساخت‌های اساسی است، گاها تصمیمات لحظه‌ای در برخی مقاطع زمانی در شهر زنجان گرفته شده است که بر مشکلات بیشتر ترافیک دامن زده و سریعا طرح جمع‌آوری شده است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» کنترل ترافیک از جمله مواردی است که پرداختن به آن باعث ایجاد نظم خاص در جامعه می‌شود و استفاده از پارکینگ‌های اختصاصی نیز از جمله مواردی است که بر کاهش حجم ترافیک در مکان‌های عمومی موثر خواهد بود.

بیشتر بخوانید

باید در نظر داشت قرار دادن خودروهای شخصی در کنار خیابان و کم بودن پارکینگ‌های عمومی به خصوص در خیابان‌های کم عرض باعث افزایش حجم ترافیک شهری می‌شود.

 از دیگر مواردی که می‌تواند باعث افزایش حجم ترافیک شود قرار گرفتن مطب پزشکان در داخل شهر است که اگر مطب پزشکان از داخل شهر به شهرک‌ها انتقال یابد حجم ترافیک مخصوصا در ساعات بعد از ظهر کاهش خواهد یافت.  

برخی نقاط پر تردد در شهر زنجان که از جمله آن می‌توان به تقاطع ثمین، سبزه‌میدان، تقاطع چراغ قرمز اسلام آباد، دلجویی، سعدی جنوبی و سعدی شمالی اشاره داشت دارای بیشترین حجم تردد خودروهای تک‌سرنشین در این مسیر‌ها هستند.

با توجه به اینکه در مسیرهای قید شده پارکینگی برای خودرو ها وجود ندارد، بسیاری از رانندگان مجبور هستند برای انجام کارهای شخصی وسایل نقلیه خود را کنار خیابان گذاشته و به امورات خود بپردازند.

اما در زنجان مشکل ترافیک با برنامه‌ریزی‌های دقیق قابل حل است و این کار نیاز به همفکری بین مسئولین مربوطه دارد.

کیفیت پایین وسایل نقلیه عمومی شهر زنجان

در این راستا سید مهدی سجادی، عضو کمیته تخصصی ترافیک استان زنجان در گفتگو با موج‌رسا با بیان اینکه حل مشکل ترافیک موضوعی است که باید اصولی به آن پرداخته شود اظهار کرد: اگر پیش‌بینی‌های لازم درباره کنترل ترافیک صورت نگیرد و آینده‌نگری درباره آن انجام نشود مشکلات متعددی در جامعه به وجود می‌آید. 

وی با بیان اینکه ترافیک مشکلی نیست که به حال خود رها شود و اگر مشکلات مربوط به آن حل و مورد بررسی قرار داده نشود به مرور زمان باعث ایجاد هزینه‌های زیاد در جامعه خواهد شد ابراز کرد: عدم کنترل ترافیک باعث می‌شود ترافیک مخصوصا در مکان‌های دارای تردد بالا برود و عواقب آن نیز بیشتر شود و باعث به خطر افتادن سلامتی جامعه و آلودگی هوا شود.

عضو کمیته تخصصی ترافیک استان زنجان عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل مهم ایجاد ترافیک در مکان‌های پر تردد بخش‌های مهم تاثیرگذار در جامعه شهرداری است این مورد نه تنها در زنجان در شهرهای دیگر نیز چنین است.

سجادی با بیان اینکه شورای شهر باید برنامه‌ریزی دقیق در این باره داشته باشند گفت: حل ‌مشکل ترافیک میان مدت و بلند مدت بوده و جزو مسائلی است که زود بازده نیست و بر ترافیک تأثیر مستقیم دارد.

وی تاکید کرد: مهمترین و تاثیر گذارترین روش برای کنترل ترافیک استفاده از وسایل نقلیه عمومی است و استفاده از وسایل نقلیه عمومی از جنبه‌های مختلف قابل بررسی است و باید زیر ساخت‌های اساسی در این باره صورت گیرد. 

عضو کمیته تخصصی ترافیک استان زنجان اضافه کرد: به کارگیری اتوبوس‌های جدید، ترغیب و تشویق مردم برای استفاده از وسایل نقلیه عمومی امری ضروری در کاهش ترافیک است و در این مورد باید فرهنگ‌سازی صورت گیرد تا مردم تشویق شوند برای کنترل مشکلات مربوط به ترافیک از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند.

سجادی تصریح کرد: باید در نظر داشت کیفیت اتوبوس‌ها پایین است و یکی دیگر از عواملی که باعث می‌شود مردم نسبت به استفاده از  وسایل نقلیه عمومی علاقه‌ای نشان ندهند همین امر است.

 تردد خودروهای تک سرنشین 40 درصد حجم ترافیک را افزایش می‌دهد

مصطفی رضایی، مدیر ترافیک شهرداری زنجان در گفتگو با موج‌رسا با بیان اینکه از بابت معضلات ترافیکی در شهر مخصوصا در هسته مرکزی شهر می‌توان به مراجعات خودروهای تک‌سرنشین، گشت‌وگذار در اوقات شامگاهی و پیک ترافیکی به مرکز شهر اشاره کرد اظهار داشت: بالغ بر ۳۰ الی ۴۰ درصد حجم ترددی در شهر را عوامل ذکر شده به خود اختصاص داده است.

وی بیان کرد: با توجه به تمرکز مراکز درمانی، تجاری، خدماتی و بعضا اداری در محدوده هسته مرکزی شهر و مراجعات مردمی با خودرو شخصی به این مراکز سبب افزایش حجم تردد خودروهای شخصی می‌شود.

مدیر ترافیک شهرداری زنجان با اشاره به اینکه توجه به سیاست‌های اخیر مجموعه مدیریت شهری مبنی بر تمرکز‌زدایی و سوق دادن اماکن سفر پذیر(درمانی و تجاری) به حوزه‌‌های نسبتا کم تردد امید است این معضل تا حد امکان کم رنگ شود اضافه کرد: عامل دوم در افزایش حجم ترافیک شهری می‌توان به عدم استفاده شهروندان از ظرفیت کامل ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره کرد که به نظر ۵۰ درصد ظرفیت ناوگان حمل و نقل عمومی عملیاتی نشده است و امید است در صورت استفاده کامل از ظرفیت ناوگان حمل ونقل عمومی درصدی از مشکلات مربوط به ترافیک هسته مرکزی حل و فصل شود.

رضایی با بیان اینکه در راستای حل معضل و کاهش ترافیک در هسته مرکزی شهر شهرداری زنجان از اوایل سال ۱۴۰۲ با انتخاب مشاور مطالعات ساماندهی ترافیک هسته مرکزی و حمل ونقل و با آمار برداری‌ها، برداشت‌ها، مطالعات، بررسی میدانی و بررسی خروجی‌های مدل‌ها و ایده‌های متعدد اقدامات کاربردی انجام داده است گفت: با اخذ نظر از حوزه‌های ذیربط و صاحب نظر و پس از برگزاری چندین جلسه کارشناسی و مدیریتی در ارکان شورای ترافیک استان رفت و برگشت‌های متعدد  طرح شبکه ترددی در کنار ساماندهی مسیرها و پایانه‌های حمل و نقل عمومی منتخب در شورای ترافیک بررسی و مصوب شده است.

 وی اضافه کرد: با توجه به پاره‌ای از تغییرات ترددی ناشی از بررسی‌های مشاور نیاز به اصلاحات هندسی در بعضی تقاطع‌ها وجود دارد که عملیات تهیه و اخذ مصوبه از مراجع ذیربط در دست اقدام است.

مدیر ترافیک شهرداری زنجان عنوان کرد: به منظور حل مشکلات ترافیکی مرکز شهر دو تقاطع که دچار گره‌های مقطعی در  اکثر ساعات روزانه بودند؛ با نصب چراغ راهنمایی و رانندگی در مسیر به لحاظ مدیریت زمان، انجام شد که خروجی مثبت داشت.

رضایی با بیان اینکه اکثر عملیات عمرانی در راستای ساماندهی کنترل ترافیک صورت می‌گیرد ابراز کرد: از سویی مشاور اصلاحات هندسی در شهر انتخاب شده که خروجی مطالعات آن هم با طی تشریفات قبلی که حدود ۱۳ مورد اصلاح هندسی است و مصوبات مربوطه اخذ و اقدامات اجرایی آن در برنامه قرارگرفته شده و امید است با عملیاتی شدن آنها گام‌های موثری در شناسایی و کاهش نقاط حادثه خیز در سطح شهر برداشته شود.

با این حال حل مشکل ترافیک در شهر زنجان نیازمند بررسی‌های کلی و زیر ساخت‌های اساسی است، گاها تصمیمات لحظه‌ای در برخی مقاطع زمانی در شهر زنجان گرفته شده است که بر مشکلات بیشتر ترافیک دامن زده و سریعا طرح جمع‌آوری شده است و این در حالی است که برای رفع مشکلات ترافیک شهری باید نهایت همکاری بین ارگان‌های مربوطه وجود داشته باشد که گویا گاها توجهی به این موضوع نمی‌شود. 

 

  

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ ]
واقعا به این مسئله حرفه ای پرداخته شده من استاددانشگاه هستم و گفته های عزیزان و انتخاب افراد واقعا حرفه ای بوده. ممنون
فرم ارسال نظر