logo
امروز : دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۳۹
[ شناسه خبر : ۳۷۲۲۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 2 دقیقه ]
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر خبر داد:

اجرای طرح ارتقاء کیفی در مزارع ابهر

اجرای-طرح-ارتقاء-کیفی-در-مزارع-ابهر
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: طرح ارتقاء کیفی مزارع گندم آبی از مهمترین طرح‌های مدیریت جهاد کشاورزی ابهر بوده که در حال اجرا است.

حسن مولایی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: طرح ارتقاء کیفی مزارع گندم آبی به صورت پایلوت در شهرستان ابهر اجرا می‌شود و از مهمترین مزایای این طرح اجرای روش‌های نوین آبیاری و افزایش بهره‌وری آب و افزایش عملکرد در تولید محصولات استراتژیک است. 

بیشتر بخوانید

وی افزود: کشت گندم آبی در بیش از یک هزار و ۲۰۰ هکتار از اراضی شهرستان به روش آبیاری تیپ موجب کاهش علف‌های هرز و بیماری‌ها شده و در کاهش مصرف آب و کاهش هزینه‌های تولید تأثیر بسیار زیادی داشته است.

مولایی با بیان اینکه گندم آبی یکی از محصولات اصلی زراعی شهرستان ابهر است، گفت: گندم در تناوب با لوبیا در اکثر مزارع آبی شهرستان کشت می‌شود و کشت گندم با دستگاه‌های خطی‌کار، رعایت تاریخ مناسب کاشت، رعایت تراکم مناسب بذر و عمق مناسب کاشت، تغذیه صحیح و اصولی و غیره ز جمله اصول رعایت شده در این طرح است. ‌

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: این طرح در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع گندم آبی شهرستان ابهر با همکاری کارشناسان پهنه‌های کشاورزی و با استفاده از کودهای ریزمغذی و مبارزه به موقع با آفات و علف‌های هرز غیره در مزارع یاد شده اجرا می‌شود.

وی اظهار داشت: از مزایای اجرای این طرح می‌توان به ارزیابی ارتقاء کمی و کیفی محصول گندم و ارزیابی تأثیر مراقبت‌های فنی در مرحله داشت بر روی کیفیت نانوایی در گندم اشاره کرد.

مولایی تصریح کرد: در صورت موفقیت این طرح و تعمیم نتایج آن در کل مزارع، پیش‌بینی می‌شود پیشرفت قابل توجهی در کیفیت آرد حاصل از محصول گندم شهرستان ایجاد شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: در سال زراعی جاری ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع شهرستان به گندم آبی اختصاص دارد که پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن محصول گندم آبی از این میزان سطح زیر کشت برداشت شود.

مولایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مزارع گندم آبی شهرستان در مرحله ساقه‌دهی است که بهترین زمان برای اجرای مدیریت بهینه تغذیه و مبارزه با آفات است.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر