logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰:۵۵
[ شناسه خبر : ۳۶۹۲۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
رنج بیماران زنجانی از صف‌های طولانی برای سی‌تی‌اسکن؛

دستگاه‌های «سی‌تی‌اسکن» در استان پاسخگوی نیاز بیماران نیست

دستگاه‌های-«سی‌تی‌اسکن»-در-استان-پاسخگوی-نیاز-بیماران-نیست
کمبود دستگاه‌های «سی‌تی‌اسکن» در استان زنجان سالهاست مورد انتقاد بیماران است که همچنان این مشکل پا برجا بوده و بیماران برای سی‌تی‌اسکن باید در صف‌های طولانی به انتظار بنشینند.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» ترکیبی از یک سری تصاویر اشعه X گرفته شده از زوایای مختلف است که از پردازش رایانه‌ای برای ایجاد تصاویر و یا برش های مقطعی از استخوان‌ها، رگ های خونی  و بافت های نرم درون بدن استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید

تصاویر سی‌تی اسکن اطلاعات مفصل تر و دقیق‌تری نسبت به اشعه ایکس فراهم می‌کند و کاربردهای بسیاری دارد اما این روش به خصوص برای آزمایش و بررسی افرادی که دارای صدمات داخلی حاصل از تصادفات یا انواع تروما هستند بسیار مناسب است.تصاویر سی‌تی اسکن اطلاعات مفصل تر و دقیق تری نسبت به اشعه ایکس فراهم می کند.

سی‌تی‌اسکن کاربردهای بسیاری دارد اما این روش به خصوص برای آزمایش و بررسی افرادی که دارای صدمات داخلی حاصل از تصادفات یا انواع تروما هستند بسیار مناسب است. از سی‌تی اسکن تقریبا برای تجسم کردن بیشتر بخش‌های بدن می‌توان استفاده کرد.

سی‌تی اسکن برای تشخیص بیماری‌ها و یا صدمات وارده به بدن به کار می‌رود و می‌توان از آن برای برنامه‌ریزی پزشکی، جراحی و یا پرتو درمانی استفاده کرد. در این زمینه مشکلات مختلفی وجود دارد که باعث نارضایتی افراد می‌شود از جمله این مشکلات پر بودن صف‌های سی‌تی‌اسکن در زنجان، عدم نوبت دهی به موقع در مراکز مربوطه است.

نکته مهمی که باید در نظر گرفت زمان مراجعه برای گرفتن وقت سی‌تی اسکن است که بسیاری از بیماران به علت زمان‌بر بودن وقت سی‌تی‌اسکن از این موضوع گلایه‌مند هستند.

مشکلات مربوط به سی‌تی‌اسکن در استان زنجان تمامی ندارد

در این راستا یکی از بیماران نیازمند به سی‌تی‌اسکن با بیان اینکه پرسنل‌های مربوطه از فرد مشکل مربوطه را می‌پرسند اگر مورد اورژانسی نباشد به هفته یا ماه‌های بعد نوبت دهی موکول می‌شود اظهار کرد: در این شرایط بیمار هفته‌ها یا شاید ماه‌ها باید درگیر مراحل درمان باشد و این طاقت فرسا است.

وی اضافه کرد: طبق شنیدها بیمارستان‌های زنجان فقط سی‌تی اسکن‌های خود بیماران بستری شده را انجام می‌دهند و بیماران غیر بستری باید به مراکز خصوصی مراجعه نموده و چند برابر مبلغ مربوطه را جهت انجام سی‌تی اسکن انجام دهند و نرخ دولتی و خصوصی سی تی اسکن متفاوت است.

یکی دیگر از بیماران مراجعه کننده برای انجام سی‌تی اسکن افزود: در برخی مراکز خصوصی که سی‌تی‌اسکن انجام می‌شود نوبت‌های ارائه شده به 4 الی 6 ماه هم می‌رسد و این امر سبب ایجاد نارضایتی در بیماران می‌شود.

وی اضافه کرد: نرخ بیمارستان‌های دولتی و بخش‌های خصوصی متفاوت است و بیمارستان بیمارانی که به صورت آزاد مراجعه می‌کنند در اولویت قرار نمی‌دهند و جواب آزمایش کتبی 40 روز طول می‌کشد.  

تعداد دستگاه‌های «سی تی اسکن» در استان زنجان محدود است

در این راستا محمدرضا جمشیدی معاون درمان علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه برای درخواست سی‌تی اسکن‌های غیر اورژانسی زمان خاصی برای مراجعه در نظر گرفته نشده است اظهار کرد: اکثرا هر ۶ ماه یکبار برای مراجعه کنندگان وقت «سی‌تی اسکن» تنظیم می‌شود ولی سی‌تی اسکن‌های ضروری برای بیماران در اسرع وقت پیگیری می‌شود. 

وی با بیان اینکه سی‌تی اسکن ترکیبی از یک سری تصاویر اشعه X بوده که از زوایای مختلف است و از پردازش رایانه‌ای برای ایجاد تصاویر و یا برش‌های مقطعی از استخوان‌ها، رگ‌های خونی و بافت‌های نرم درون بدن استفاده می‌کند گفت: سی‌تی اسکن روش تشخیصی برای ادامه روند تکمیلی درمان است که زیر نظر پزشک انجام می‌شود. 

معاون درمان علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه دستگاه سی‌تی‌اسکن موجود در استان به علت استفاده بیش از حد دچار فرسودگی شده است ابراز کرد: تعداد دستگاه‌های سی‌تی اسکن در استان محدود است و این دستگاه در بيمارستان‌های موسوی، بهمن، خاتم‌الانبیاء، بیمارستان‌های ولیعصر(عج)، الزهرا(س) خرمدره و بیمارستان الغدیر ابهر موجود است.   

وی گفت: به طور متوسط نرخ خرید دستگاه‌های سی‌تی اسکن‌های دولتی ۳۰ میلیارد تومان و نرخ آزاد آن ۴۰ الی ۲۰۰ میلیارد تومان است و قطعات نیاز به تعویض در این دستگاه نیز وارداتی بوده و از خارج از کشور تهیه می‌شود. 

معاون درمان علوم پزشکی زنجان عنوان کرد: باید در نظر داشت که تا سال 1404 بخش دولتی نمی‌تواند سی‌تی اسکن اضافه داشته باشد ولی در بخش‌های خصوصی این قابلیت را دارند که سی‌تی‌اسکن‌های جدید به مراکز خود اضافه کنند.

انتظار مردم استان زنجان این است که مراکز مربوط به سی‌تی اسکن از دستگاه‌های جدید و به روز استفاده کنند و سعی شود تعداد سی‌تی اسکن‌ها در بیمارستان و مراکز دولتی اضافه شدد تا افراد بتوانند در زمان مناسب خدمات سی‌تی‌اسکن استفاده کنند و باید در نظر گرفت نرخ تعیین شده برای انجام سی‌تی‌اسکن نیز برای مراکز خصوصی یکسان تعریف شود.   

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر