logo
امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۵
[ شناسه خبر : ۳۶۳۷۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 1 دقیقه ]

گذری در چند بنای تاریخی شهر زنجان+فیلم

گذری-در-چند-بنای-تاریخی-شهر-زنجان+فیلم
استان زنجان از جمله استان‌هایی است که دارای مکان‌های تاریخی زیادی بوده و هر ساله در ایام مختلف گردشگران را برای بازدید به سمت خود می‌کشد.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» استان زنجان از جمله استان‌هایی است که دارای مکان‌های تاریخی زیادی بوده و هر ساله در ایام مختلف گردشگران را برای بازدید به سمت خود می‌کشد.

بیشتر بخوانید

رختشویخانه

 

بنای رختشویخانه یا مجموعه‌ تاریخی رختشویخانه یکی از جاهای دیدنی زنجان به شمار می‌رود. این بنا در حال حاضر به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده است. این موزه در قلب بافت تاریخی شهر زنجان در یک منطقه‌ پرتراکم مسکونی قرار دارد.

عمارت ذوالفقاری

عمارت ذوالفقاری نیز از جاهای دیدنی زنجان است و در یکی از محلات قدیمی شهر زنجان موسوم به محله «دالان آلتی» در ضلع شمالی سبزه میدان و مسجد جامع قرار دارد. این بنا ساختمان مسکونی و اداری حکمران زنجان بوده و اکنون محل نگهداری مردان نمکی است. مردان نمکی به پنج مومیایی طبیعی گفته می‌شود که در معدن نمک چهرآباد زنجان کشف شده‌اند.

کارخانه کبریت

این روزها عده زیادی از زنجانی‌ها بنای عظیم کارخانه کبریت را تنها تماشا می‌کنند. و گاهی نیز افراد میانسال و سالخورده خاطراتی از آن نقل می‌کنند. این اثر به شماره ثبت ۷۴۱۲ در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. دارای سردری بسیار زیبا که در دی سال ۱۳۹۰ تخریب نسبی شد ولی مجدد با حفظ طرح کهن خود تجدید بنا شد. این روزها این بنا با کاربری این مجموعه برای انجام فعالیت‌ها و اجرای برنامه‌های فرهنگی در نظر گرفته شده است

میراث آریا.

 

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر