logo
امروز : چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۳۶
[ شناسه خبر : ۳۵۹۰۰ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
یک فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال؛

تشخیص به موقع، گام بزرگی در درمان سرطان کودکان است

تشخیص-به-موقع،-گام-بزرگی-در-درمان-سرطان-کودکان-است
فوق تخصص خون و آنکولوژی اطفال، گفت: تشخیص به موقع، گام بزرگی در درمان سرطان‌های کودکان و پیشگیری از انواع لاعلاج آن است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» به نقل از روابط عمومی علوم پزشکی استان زنجان؛ کامبیز داوری فوق تخصص خون و انکولوژی اطفال با بیان اینکه امکان درمان در سرطان‌هایی که در مراحل ابتدایی در کودک تشخیص داده شود، بیشتر است گفت: هرچه سرطان پیشرفت کند، شانس درمان آن کمتر می‌شود.   

بیشتر بخوانید

وی با بیان اینکه به طو کلی میزان بروز سرطان در اطفال یعنی گروه سنی بدو تولد تا ۱۹ سال کمتر از بزرگسالان است، افزود: از هر ۱۰۰هزار نفر که در این بازه سنی قرار دارند، ۱۸نفر دچار سرطان می‌شوند.    این فوق تخصص خون و انکولوژی اطفال، نوع سرطان و علت ایجاد آن در کودکان را متفاوت از بزرگسالان عنوان کرد و گفت: معمولا علت سرطان‌های بدخیم از بدو تولد تا یک‌سالگی، تومورهای جنینی هستند و از یک تا ۵سالگی انواعی چون سرطان خون، تومورهای مغزی و لنفوم‌ها شیوع بالاتری دارند. 

وی با اشاره به اینکه سرطان‌های کودکان از بدو تولد تا ۱۹سالگی، تا ۸۰درصد قابل درمان است، خاطرنشان کرد: با تشخیص به موقع، احتمال درمان افزایش می‌یابد و به همین دلیل هر مشکلی که در کودکان، طولانی‌مدت و مزمن باشد و با درمان‌های معمول مثل مُسَکن و آنتی‌بیوتیک بهبود پیدا نکند، حتما باید مورد بررسی‌های تخصصی‌تر قرار گیرد.   

دکتر داوری افزود: تب‌های طولانی، درد، احساس ناخوشی، تغییرات خلق و خو و اشتها و خواب، بی‌قراری، رنگ‌پریدگی، عفونت‌های مداوم و خونریزی‌های پی‌در‌پی خصوصا از بینی ممکن است علامت‌هایی از سرطان در کودکان باشد.    وی با بیان اینکه ازدواج‌های فامیلی، بروز بیماری‌هایی که استعداد به سرطان را افزایش می‌دهد، محتمل‌تر می‌کند، اظهار کرد: در خانواده‌هایی که ابتلا به برخی بیماری‌های خاص مثل ناهنجاری‌های کلیه یا سرطان‌ها شایع است، ازدواج‌های فامیلی استعداد ابتلا به سرطان را بیشتر می‌کند.   

این فوق تخصص خون و انکولوژی اطفال، سرطان را یک بیماری قابل درمان خواند و گفت: مهم‌ترین نکته‌ای که لازم است بیماران و خانواده‌های آنان بدانند این است که در مسیر درمان نباید ناامید و مایوس شوند و این نکته را در نظر داشته باشند که پیگیری مناسب، اطاعت از دستورات پزشکی و عدم سهل‌انگاری در پروسه درمان، شانس بهبود بیماری را افزایش می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه در رابطه با سرطان هر عضوی از بدن، نشانه‌های خاصی وجود دارد، افزود: از علائم مهم تومورهای کلیه، برآمدگی شکم، وجود خون در ادرار و احساس درد می‌باشد. در سرطان‌های خون، رنگ‌پریدگی، عفونت‌های مکرر، خونریزی‌های مداوم بینی، تب و دردهای استخوانی از علائم شایع است. در خصوص سرطان‌های مرتبط با چشم، دیده شدن سفیدی در داخل چشم از علائم اولیه و مهم می‌باشد.   

دکتر داوری، قرار گرفتن کودکان در معرض ترکیبات دارای حلقه‌های بنزن مثل حشره‌کش‌ها، آفت‌کش‌ها، مواد سمی و رنگ‌ها را باعث افزایش احتمال ابتلا به سرطان در آنان عنوان کرد و گفت: همچنین قرار گرفتن مادران باردار در معرض اشعه‌هایی مثل اشعه‌های رادیولوژی، می‌تواند استعداد بروز سرطان در سنین بالاتر را برای جنین، به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

نظرات
[ نام : ] [ ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۱۴ ]
خدا همه مریض هارو شفا بده آمین
فرم ارسال نظر