logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۱۱
[ شناسه خبر : ۳۵۵۰۹ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
تا انتخابات همراه با خبرنگاران _۱۴؛

نامزدها وعده‌ خارج از حیطه اختیار خود ندهند

نامزدها-وعده‌-خارج-از-حیطه-اختیار-خود-ندهند
سردبیر پایگاه خبری امید روشندلان زنجان با بیان اینکه نامزدها باید وعده‌هایی دهند که در حیطه اختیار آنها قرار دارد، گفت: قانون به آنها این اجازه را می‌دهد و باید از شعارهای غیر واقعی پرهیز کنند، چراکه این کار موجب بدبینی و دلسردی مردم خواهد شد.

معصومه نصیری‌مقدم در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» اظهار داشت: شعارها، برنامه‌ها و وعده‌های انتخاباتی نامزدها باید با وظایف مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت بر اجرای قانون مطابقت داشته باشد.

بیشتر بخوانید

وی افزود: با نزدیکی به انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه و ثبت‌نام داوطلبان مجلس، بازار وعده‌های انتخاباتی داغ شده است و هر داوطلبی برای جلب نظر و رای مردم وعده‌هایی بیان می‌کند تا بتواند رای بیشتری به دست آورد؛ در این میان، وعده‌هایی نظیر عزل و نصب مسئولان، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری، آسفالت، واگذاری زمین و مسکن، احداث جاده و فرودگاه و کارخانه برای حوزه انتخابیه و یا قول صدور مجوز برای هواداران و یا وعده‌هایی در خصوص پرونده‌های قضایی هم وجود دارد که البته هیچ یک از وظایف نمایندگان نیست.

سردبیر پایگاه خبری امید روشندلان زنجان بیان کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی طبق قانون اساسی، وظایفی دارند که باید آنها را به نحو احسن و برای پیشرفت، حل معضلات کلان اقتصادی، ایجاد اشتغال و رفاه و ارتقای سطح فرهنگی و اجتماعی جامعه و نیز تحقق عدالت در کشور و مبارزه واقعی با فساد قوانین جامع و مانعی انجام دهند.

وی در خصوص مهم‌ترین اولویت کشور در حوزه قانون‌گذاری؟ گفت: بستن راه‌های فساد و اختلاس و رانت مهمترین اولویت است. 

نصیری‌مقدم در خصوص اینکه مردم چه طور می‌توانند بر نماینده خودشون نظارت کنند گفت: مردم می‌توانند به صورت مستقیم یا غیر مستقیم با نماینده در ارتباط باشند و اگر عملکرد غیر شفاف داشته باشند از طریق رسانه به مقامات بالاتر اطلاع‌رسانی کنند.

وی در این خصوص که چرا باید آرا نمایندگان شفاف باشد؟ نیز یادآور شد: برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی باید این امر انجام شود.

سردبیر پایگاه خبری امید روشندلان زنجان در پاسخ به این سوال که رسانه‌ها چه طور می‌توانند کمک کننده به حضور پر شور مردم در انتخابات باشند؟ گفت: رسانه‌ها در افزایش سطح آگاهی جامعه و تشویق حضور مردم در پای صندوق‌های رای جهت انتخاب صالح‌ترین افراد نقش بی‌بدیل و انکارناپذیری داشته‌اند، تا جایی که به گفته بسیاری از آگاهان و فعالان سیاسی، رسانه در بخش اطلاع‌رسانی و آگاهی تنویر افکار عمومی و همچنین در شناخت و داوری نامزدهای اصلح نسبت به وعده و وعیدهای انتخاباتی و ارایه برنامه‌های خود به مردم نقشی مهم، کلیدی و اساسی دارند.

وی با بیان اینکه اهمیت رسانه امروزه و با حضور فضای مجازی که همواره مورد سوءاستفاده دشمنان ما، به ویژه هنگام وقوع اتفاقاتی نظیر برگزاری انتخابات نیز قرار می‌گیرد، بیش از پیش نقش جایگاه واقعی خود را می‌تواند در نزد افکار عمومی جامعه هویدا و آشکار سازد، گفت: تا جای که رفته رفته و با به صدا درآمدن زمان تبلیغات داوطلبان این دوره از مجالس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی نقش رهبری و هدایت رسانه‌ها در داغ کردن تنور انتخابات رنگ و بویی خاصی را نیز به خود خواهد گرفت.

نصیری‌مقدم با بیان اینکه نامزدها باید وعده‌هایی دهند که در حیطه اختیار آنها قرار دارد، اذعان کرد: قانون به آنها این اجازه را می‌دهد و باید از شعارهای غیر واقعی پرهیز کنند و نباید وعده‌هایی دهند که بعداً نتوانند از عهده آن بربیایند که این کار موجب بدبینی و دلسردی مردم خواهد شد.

وی با بیان اینکه وظیفه نمایندگان مجلس شورای اسلامی را قانون اساسی تبیین کرده است، به طوری که وضع قوانین جدید و اصلاح قوانین گذشته و نظارت بر حسن اجرای قوانین از جمله آن است، یادآور شد: در عالم واقع بخش قابل‌توجهی از نمایندگان مجلس در ایفای این وظایف اصلی، نقش بسیار کمرنگی دارند و بعضا نسبت به این وظایف قانونی خود بیگانه‌اند. 

نصیری‌مقدم ادامه داد: بخش قابل توجهی از نمایندگان با این ذهنیت وارد فضای مجلس می‌شوند که آنها در راس امور هستند و هر کاری باید با اذن و اجازه یا دستور آنان انجام گیرد، در حالی که حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند که مجلس در راس امور است نه نمایندگان مجلس!

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر