logo
امروز : یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۱۷
[ شناسه خبر : ۳۵۳۴۴ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 3 دقیقه ]
مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه هیدج:

حفظ جان و آسودگی خاطر شیعیان دغدغه امام موسی کاظم(ع) بود

حفظ-جان-و-آسودگی-خاطر-شیعیان-دغدغه-امام-موسی-کاظم(ع)-بود
مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه هیدج گفت: نفوذ در حکومت به جهت اطلاع از برنامه‌های حاکمیت جائر و برنامه‌ریزی برای حفظ جان شیعیان و آسودگی خاطر آنها دغدغه همیشگی امام موسی کاظم(ع) بود.

حجت‌الاسلام موسی آقایاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری_تحلیلی «موج رسا» گفت: امام موسی کاظم(ع) به سبب اقتدا به جد بزرگوارشان و سرلوحه قرار دادن سبک زندگی امامان قبل از خودشان با وجود خفقان و منع آمد و شد شیعیان و ارتباط‌گیری سهل و آسان با او، تمهیداتی بسیار مهم و فوق‌العاده در جهت کاربست نیروهای مومن و شیعیان خالص روزگار خویش، اندیشیده بودند. 

بیشتر بخوانید

وی خاطر نشان کرد: فرهنگ‌سازی برای تشکیل حکومت و جهت دادن به قدرت الهی و گسترش معنویت و عرفان نبوی در جامعه انسانی از جمله اقدامات ایشان است.

حجت‌الاسلام آقایاری با اشاره به اینکه امام موسی کاظم علیه‌السلام از هر فرصتی به جهت تحصیل و ترویج فرهنگ استفاده می‌کرد، افزود: مثلاً روزى هارون‌الرشید، به منظور آزمايش و كسب آگاهى از آرمان امام هفتم، به آن حضرت اعلام كرد كه حاضر است «فدك» را به او برگرداند. امام علیه‌السلام فرمود؛ «در صورتى حاضرم فدك را تحويل بگيرم كه آن را با تمام حدود و مرزهايش پس بدهى. هارون پرسيد: حدود و مرزهاى آن كدام است؟ امام فرمود: اگر حدود آن را بگويم هرگز پس نخواهى داد.

وی در ادامه گفت: هارون اصرار كرد و سوگند ياد کرد كه اين كار را انجام خواهد داد. آن‏گاه امام حدود آن را چنين تعيين فرمود: حدّ اولش، عدن؛ حدّ دومش، سمرقند؛ حدّ سومش، آفريقا و حدّ چهارمش مناطق ارمنيه و بحر خزر است. هارون كه با شنيدن هر يك از اين حدود، تغيير رنگ می‌داد و به شدت ناراحت می‌شد، نتوانست خود را كنترل كند و با خشم و ناراحتى گفت: در اين صورت چيزى براى ما باقى نمى‏ماند. امام فرمود: می‏دانستم كه نخواهى پذيرفت و به همين دليل از گفتن آن امتناع داشتم».

مدرس و پژوهشگر حوزه علمیه هیدج گفت: نفوذ در حکومت به جهت اطلاع از برنامه‌های حاکمیت جائر و برنامه‌ریزی برای حفظ جان شیعیان و آسودگی خاطر آنها دغدغه همیشگی امام موسی کاظم علیه‌السلام بود، ایشان هرگز اجازه برکناری و استعفای علی‌بن‌یقطین از کارگزاری در حکومت وقت را به ایشان نمی‌دادند تا اینکه علاوه بر ارسال اطلاعات داخلی حکومت به امام علیه‌السلام و پشتیبانی مالی از امام و شیعیان صورت بگیرد.

حجت‌الاسلام آقایاری تصریح کرد: امام کاظم علیه‌السلام به جهت شناسایی نشدن شیعیان و مورد اذیت واقع نشدن آنها از سوی حکومت وقت، دستور به رازداری و اعمال تقیه‌مداراتی در میان طرفداران حاکمیت می دادند. مثلاً شخصی به نام معمربن‌خلاد كه از ياران موسى بن جعفر(ع) بود، از آن حضرت پرسيد: چگونه بايد در برابر حاكمان ستم‏گر ايستاد و از اسلام پاسدارى كرد؟ امام در پاسخ، از قول جدّش امام باقر(ع) نقل كرد كه مى‏فرمود: رازدارى و با پوشش عمل كردن، از برنامه‌‏هاى دينى من و پدران من است؛ آن‏كه عمل به تقيّه نمى‌‏كند ايمان ندارد.

این پژوهشگر بیان داشت: فرهنگ‌سازی، نفوذ و خبردارشدن از برنامه‌های عنادورزانه حاکمیت وقت و اعمال تقیه و رازداری، از جمله مهمترین اقدامات امام موسی بن جعفر(ع) پیرو عمل به قرآن و سنت حضرت ختمی مرتبت صلوات‌الله‌علیه بودند.

انتهای پیام/

فرم ارسال نظر